הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החברה להגנת הטבע: גידור הכרמים של ''יקבי ברקן'' מאיים על הצבאים


גידור נרחב של שטחי כרמים ביוזמת ''יקבי ברקן'' הופך את אזור הרי ירושלים למלכודת מוות עבור חיות בר, ובעיקר עבור הצבי הארץ ישראלי. כך מזהירים בחברה להגנת הטבע ועמותת תנו לחיות לחיות. יקבי ברקן: ''מושב בית נקופה עובד על פי הסיכום שנקבע עם החברה להגנת הטבע. יקבי ברקן אינם חלק בסיכון למעט הצד המבצע''. בחברה להגנת הטבע אומרים בתגובה כי מעולם לא הסכימה לגידור כרמים בהרי ירושלים

מערכת פורטל החקלאות  7-9-2011


בשבועות האחרונים הוצבו גדרות באורך מצטבר של 16 ק"מ באזור בית נקופה ועמק הארזים בהרי ירושלים. השטח המגודר, כ-600 דונמים, מיועד לכרמים מהם ייוצר יין עבור יקבי ברקן, היה עד עתה שטח פתוח. החברה להגנת הטבע ועמותת תנו לחיות לחיות פתחו במאבק להסרת הגדרות. לדבריהם, ניתן לקיים חקלאות גם מבלי לפגוע בבעלי חיים, וכי הגידור הנרחב יוצר איום ממשי ביותר לצבאים החיים באזור וסכנה לקיום חלק ממיני בעלי החיים בפרוזדור ירושלים, המהווה מסדרון אקולוגי חשוב ורגיש לבעלי החיים.

בחברה להגנת הטבע ותנו לחיות לחיות מסבירים שקיומם ושרידותם של בעלי החיים באזור תלויה בשטחים פתוחים גדולים ורציפים, ואילו הגידור הנרחב גורם לצמצום משמעותי ביכולת התנועה של הצבאים באזור, לחסימת מעברים, לניתוק בין השטחים הפתוחים החיוניים להם, לפגיעה ישירה כתוצאה מדריסות והילכדות בגדרות וצמצום היכולת להתמודד עם טורפים.

לפני כחודש פנו שני הארגונים ליקבי ברקן ולחברת טמפו, בעלת השליטה ביקבי ברקן, בדרישה להסיר את הגדרות אך לטענתם הבקשה לא נענתה ועבודות הגידור נמשכו באזור עמק הארזים

מבדיקה וסיורים בשטח שערכו החברה להגנת הטבע ותנו לחיות לחיות, עולה כי בשבועות האחרונים גודרו על ידי יקבי ברקן לפחות 450 דונם בבית נקופה ו-150 דונם בעמק הארזים, בנוסף ל-180 דונם שכבר מגודרים בקריית ענבים. מדובר בגדרות באורך מצטבר של כ-16 ק"מ.

ניתן לשלב בין הטבע לחקלאות מבלי לפגוע בחיות הבר

בחברה להגנת הטבע הדגישו שיש שיטות נוספות למניעת נזקים חקלאיים ואין הכרח בגידור. בין השאר ניתן לכסות את הגפנים בשרוולי פלסטיק בשלבי הגידול הראשונים, או לעודד התפתחות סוגי צמחייה נוספים שאותם יאכלו הצבאים במקום את הגפנים.

''חשוב לזכור כי בעולם מצאו פתרונות המאפשרים לקיים חקלאות מבלי לפגוע בבעלי חיים'' אומרת עו"ד נועה יאיון, מהמחלקה המשפטית בחברה להגנת הטבע. ''מבדיקה שעשינו עולה כי בקליפורניה ובקנדה, למשל, ניתן סבסוד לחקלאים המקפידים על חקלאות מקיימת הנמנעת מפגיעה בחיות הבר וכרמים הממתגים עצמם כ"ירוקים" מדגישים את מחויבותם לרווחת בעלי החיים החולקים את אדמתם.''

מנכ"ל החברה להגנת הטבע קושה פקמן: "הגידור הוא אסון לאוכלוסיית הצבי הארץ ישראלי המתקיים במקום. יש לעצור בדחיפות את הקמת הגדרות ולהוריד את הגדרות הקיימות, גם למען הצבאים ובעלי החיים האחרים וגם כדי שהמקום יהיה פתוח ונגיש כפארק טבעי לאוכלוסייה שגרה באזור. על יקבי ברקן לפעול, כמקובל ביקבים בארץ ובעולם, באופן המאפשר שילוב בין הטבע לחקלאות".

אתי אלטמן, דוברת תנו לחיות לחיות: "אין ספק בליבי, כי אין שום הצדקה בנסיבות אלו לגרום לפגיעה שכזו בצבאים, ועל יקבי ברקן לפעול לאלתר להסרת הגדרות שמסבות לצבאים פגיעה קשה כל כך, ותחת זאת להשתמש באמצעים שלא יגרמו לפגיעה בצבאים ובבעלי חיים אחרים. ככל שהשימוש באמצעים שאינם פוגעניים כלפי הצבאים מחייב הוצאה או השקעה כספית לשם יישום פתרונות חלופיים לגידור, ההגנה על הצבאים מחייבת זאת. ישנם מגדלי גפנים שכלל אינם עושים שימוש בגדרות ויבולם עולה יפה, וזאת לצד השמירה על חיי בעלי החיים וההימנעות מפגיעה בהם".

''יקבי ברקן מעדיפים לגלגל את האחריות על המגדלים''

מיקבי ברקן נמסר בתגובה כי ''הפניה בנושא היקבים באזור הרי ירושלים בכלל ומושב בית נקופה צריכה להישלח למקימי המושב. הכרמים במושב בית נקופה ובאזור הרי ירושלים ניטעים על ידי בית נקופה יקבי ברקן הם רק קבלנים מבצעים. השטחים המדוברים הם שטחים של המושב כבר למעלה מ-60 שנה בשטחים אלו היה בעבר כרם זיתים שכולו נאכל על ידי הצבאים.''

ביקבי ברקן אומרים עוד, כי לפני שמושב בית נקופה החל נטיעת כרמי היין הוא תיאם עם כל הגורמים בדבר את הנטיעה כולל: רשות העתיקות, רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע. בדיון אישר מנכ"ל משרד החקלאות לבצע גידור למעט חלקה אחת אשר שטחה נקבע על 20 דונמים. בשטח שנקבע יעשה ניסיון לנטיעה ללא גידור תוך שימוש בכל האמצעים המדעים המתקדמים שידועים כרגע לחקלאות וזאת על מנת לנסות למנוע נזקים בפגיעה בצבאים.

"כמו כן הוחלט על חלקה של 10 דונם שלא תינטע כעת. ההוראה ניתנה בנוכחות המדריך הראשי של ענף גפן היין בישראל, ערן הרכבי. בתום הניסיון יחושבו כל העלויות ואם הניסיון לא יצלח וכל הכרם יאכל על ידי הצבאים משרד החקלאות והגופים המשתתפים ישלמו את כל הנזקים שנגרמו על-ידי הצבאים והשטח יגודר ויינטע מחדש. מושב בית נקופה עובד על פי הסיכום שנקבע עם החברה להגנת הטבע. כאמור יקבי ברקן אינם חלק בסיכון למעט הצד המבצע". אומרים ביקבי ברקן

על כך מסרה החברה להגנת הטבע בתגובה: "בניגוד לנטען על ידי יקבי ברקן, החברה להגנת הטבע מעולם לא הסכימה לגידור כרמים בהרי ירושלים ובכל הישיבות שהתקיימו בנושא זה הביעו נציגי החברה להגנת הטבע את התנגדותם לגידור ואת ההשפעה השלילית של הגדרות על הצבאים ובעלי החיים באזור. צר לנו כי יקבי ברקן, הנהנים מתוצרי הכרמים, מעדיפים במקום לאמץ גישה לא מתחשבת בסביבה ולגלגל את האחריות הלאה, על המגדלים".











Get Microsoft Silverlight