הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מועצת הדבש: ועדת קדמי בוחנת ביטול המכסים על יבוא דבש


מועצת הדבש מדווחת כי בכוונת האוצר להעביר בועדת קדמי החלטה לפיה יבוטלו כליל המכסים על יבוא דבש והוא יפתח לייבוא מכל המדינות ללא הגבלה כמותית וללא מכס. מנכ''ל מועצת הדבש הרצל אבידור: המדינה תוצף בדבש סיני מאיכות נמוכה, שנאסר בשימוש בארה''ב בשל חשד להרעלות

מערכת פורטל החקלאות  7-9-2011


ארץ זבת חלב ודבש ?! ועדת המזון (ועדת קדמי), בוחנת הסרת המכסים מיבוא דבש, כך מסרה מועצת הדבש. מנכ"ל המועצה הרצל אבידור, הזהיר בראשית השבוע, כי ביטול המכסים עשוי להביא להצפת השוק הישראלי בדבש סיני באיכות נמוכה, שנאסר לאחרונה למכירה בארצות הברית על ידי משרד הבריאות האמריקני.

ענף גידול הדבורים קיים בישראל באופן מאורגן כ-130 שנים משנת 1882. בישראל היום מעל 500 דבוראים העובדים ומטפלים ב-100,000כוורות הפזורות ברחבי הארץ, מתוכן 60,000 כוורות מוצבות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה. כוורת דבורים אחת מייצרת בממוצע כ-35 ק"ג דבש בשנה. בישראל מיוצרים כ- 3,000 טונות דבש בשנה והצריכה הממוצעת של הישראלים היא 3,600 טון. בכדי לספק את הפער בביקוש, המדינה מייבאת במכרזים ליבואנים כ-1000 טון נוספים. כ-780 טונות מהדבש מיובא ללא תשלום מכס ממדינות האיחוד ודרום אמריקה, כמתחייב מהסכמי הסחר בין ישראל למדינות אלה, והיתרה מיובאת בעיקר מארה"ב בתשלום מכס מופחת של 2.125 שקלים לקילו דבש לתקופה של 3 חודשים בלבד מידי שנה.

מהודעת מועצת הדבש עולה, כי בכוונת האוצר להעביר בוועדת המזון החלטה, לפיה יבוטלו כליל המכסים על יבוא דבש והוא יפתח לכל המדינות - ללא הגבלה כמותית וללא מכס. לדברי אבידור, סין שהיא אחת מהיצרניות הדבש הגדולות בעולם, מציעה דבש במחירי היצף של כ-2 דולר לק''ג בהשוואה לכ-4 דולר לק''ג ממדינות אחרות. מדובר בדבש שמשרד הבריאות האמריקאי אסר על היבוא שלו בשל מקרי הרעלה. אבידור מוסיף, כי הסיבה שלא מייבאים כיום דבש מסין, היא בכך שעל אף מחירו הנמוך המכס המוטל עליו עושה את היבוא לבלתי כדאי.

צנצנת דבש (350 גרם) מיצור מקומי נמכרת לצרכן במחיר ממוצע של 21 שקלים (כולל מע"מ) והדבוראי מקבל מהמשווקים על הדבש הזה 6 שקלים: "שני שליש ממחיר הדבש לצרכן הוא כיום פער השיווק והתיווך שגובים המשווקים והרשתות", ופתיחת השוק ליבוא ללא מכס, לא תאפשר את המשך קיומו של הענף ואת פרנסתם של 500 יצרני הדבש בישראל, מפני שהמשווקים יעדיפו למכור לציבור דבש מיובא שרכשו במחירי היצף מאשר להמשיך לשווק את הדבש המקומי האיכותי.'' אומר אבידור

עוד מזהיר אבידור כי ''חיסול הענף תסכן את יבולי החקלאות כולה, מפני שדבורת הדבש היא המאבקת הגדולה של הצומח, והמשך קיומו של ענף דבש מקומי חיוני לקיומה של החקלאות הישראלית מפני שללא האבקה, הצמחים לא מייצרים פרי".

על פי נתוני מועצת הדבש, בשנות ה-70 ו-80 של המאה הקודמת ייצרה כוורת אחת בישראל מעל 50 קילו דבש לשנה ובשנים האחרונות ירדה התפוקה ל-30-25 קילו דבש לכוורת בשנה וזאת בשל עקירת פרדסים, מטעים והאורבניזציה של השטחים הפתוחים

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הנושא נמצא על שולחנה של ועדת המזון שמונתה על ידי משרדי האוצר והתמ"ת. כשהוועדה תגיש את המלצותיה הן יתפרסמו לציבור".