הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


העתון גלובס: תנובה במו''מ עם הרפתנים להוזלת מוצרי חלב


מדובר בגבינה צהובה ולבנה, יוגורט ומעדנים. לפי התוכנית עליה מדווח גלובס, הרפתנים יסכימו להורדת מחיר החלב הגולמי בכמה אגורות לליטר, ובתמורה תנובה תוזיל שורת מוצרים בשיעור דו-ספרתי. התאחדות מגדלי הבקר לחלב: ''יש לזכור כי הייתה זו ההתאחדות שקראה למו''מ שבו ישבו כולם סביב שולחן עגול ויגבשו הסכמות. מרגע שתנובה פנתה לייבוא הכללים השתנו ועלינו לשקול שוב את צעדינו''

מערכת פורטל החקלאות  7-9-2011


קבוצת תנובה החליטה שלא להמתין ליישום מסקנות ועדת קדמי, אלא ליזום מהלך משלה להורדת מחירים בשוק. לעתון "גלובס" נודע כי הקבוצה פתחה לפני מספר שבועות במשא-ומתן חשאי עם רפתנים ברחבי הארץ, במטרה להוריד את מחיר החלב הגולמי לתנובה, כחלק ממהלך כולל שבו תנובה תוריד מחירים לרשתות השיווק - ואת המחירים לצרכן.

אמש (ג') הכריזה אגודת הסטודנטים בתל-אביב חרם על תנובה, מיום שני הבא עד לחגים, אשר אליו הצטרפו אגודות סטודנטים נוספות.

לפי התוכנית עליה מדווח ''גלובס'', הרפתנים יסכימו להורדת מחיר החלב הגולמי בכמה אגורות לכל ליטר, ובתמורה לכך תוריד החברה את מחיריהם של שורת מוצרים בשיעור דו-ספרתי. לפי הערכות, המהלך צפוי לעלות לתנובה עשרות מיליוני שקלים בשנה. המוצרים שעליהם דובר בדיונים לפי הדיווח, הם גבינה צהובה במדף, גבינה לבנה, יוגורט ואחד מהמעדנים.

ועדת קדמי המליצה להפחית את מחיר החלב הגולמי ב-5-6 אגורות, במקביל לפתיחת השוק ליבוא של גבינות. הרפתנים כזכור, הביעו התנגדות נחרצת הן להפחתה במחיר המטרה והן ליבוא הגבינות.

יו"ר התאחדות מגדלי הבקר, יעקב בכר, מסר: "נסמן את המוצרים הנצרכים ביותר על-ידי השכבות החלשות בעזרת סקר, ואלה המוצרים שנדרוש את הורדת המחיר שלהם באופן משמעותי".

לפני כחודש חתם שר האוצר יובל שטייניץ על שורה של צווים והוראות שעה לשנים 2011-2016 להגדלת מכסות ייבוא הגבינות ולהורדת המכסים על גבינות קשות ונוספות, מהלך שכונה על ידי הרפתנים כ''מחטף באישון לילה''. ועדת קדמי שהמליצה על פתיחת שוק החלב ליבוא, סברה כי המהלך יוביל לתחרות עם המחלבות המקומיות ולהורדת מחירים, אלא שהרפתנים סבורים שהצו שחתם עליו שר האוצר ''עומד בסתירה לחוק, גובש בהליך פגום מיסודו ומהווה חלק ממדיניות כוללת שטרם אושרה בממשלה וזוכה לביקורת רבה''.

חמש הבקשות הראשונות לייבוא גבינה צהובה הוגשו על ידי תנובה שהיא יצרנית הגבינה הצהובה היחידה בישראל. בהתאחדות מגדלי הבקר זועמים על תנובה ואומרים: "יש לזכור כי הייתה זו ההתאחדות שקראה למו''מ שבו ישבו כולם סביב שולחן עגול ויגבשו הסכמות. מרגע שתנובה פנתה לייבוא הכללים השתנו ועלינו לשקול שוב את צעדינו. פנינו לתנובה שתיסוג מעניין היבוא על מנת שנוכל לקיים דיון בידיים נקיות. להיות מספר אחת זה מחייב, ובענף החלב תנובה היא מספר אחת. פניית תנובה להתיר יבוא משולה לא רק לפיפי מהמקפצה, אלא לכך שהמציל עושה את זה. נופיע לישיבת המשא-ומתן עם תנובה ביום ראשון, אך לא נוכל לאורך זמן לשתוק על העובדה שתנובה עוסקת ביבוא", אומר בכר.

לא נמסרה תגובה מתנובה.