הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מחזירים את הכח לירקנים: תכנית להקמת שוק סיטונאי בגוש דן


ד''ר רענן כהן, העומד בראש הועידה להקמת שוק סיטונאי לירקות ופירות בגוש דן, יציג תוכנית להקמת שוק סיטונאי בבעלות ממשלתית, שיאפשר קביעה של מחירי בסיס מנחים לתוצרת חקלאית לצד שקיפות מחירים והוזלה משמעותית של התוצרת החקלאית. ב-40 מדינות ברחבי העולם כבר פועלים שווקים סיטונאים, כאשר 50% מהם נמצאים בבעלות מלאה של המדינה ועוד 32% בבעלות מעורבת

מערכת פורטל החקלאות  7-9-2011


בימים בהם המפגינים גודשים את הככרות והעם קורא לצדק חברתי, יש מי שגם מציג פתרונות מעשיים על השולחן, וסולל לנו את הדרך להורדת מחירי התוצרת החקלאית.

במסגרת ועידת ישראל לחקלאות ה-2, שתפתח השנה ב- 14 בספטמבר בקיבוץ רביבים ברמת נגב, ותעסוק בין היתר בהתמודדות עם פערי התיווך ברשתות המזון בשראל ומשבר המזון העולמי, יציג ד"ר רענן כהן - יו"ר השוק הסיטונאי, את התוכנית להקמת שוק סיטונאי בגוש דן על ידי חברה ממשלתית, שיאפשר קביעה של מחירי בסיס מנחים לתוצרת חקלאית לצד שקיפות מחירים ותמיכה באוכלוסיות החלשות.

הפתרון המסתמן שוק סיטונאי בבעלות ממשלתית - במקום להחרים את רשתות השיווק יש פתרון: הקמת השוק הסיטונאי של גוש דן על ידי חברה ממשלתית שיחסוך לצרכן הישראלי 1-2 מיליארד שקלים בשנה במחירי הירקות והפירות .

יש כבר מקום - ניתן להקים את השוק בסמוך לצומת מסובים (מערבית לאור יהודה) מול פארק חירייה, על שטח פנוי של כ- 320 דונם.

ממרכזים את כוח הקנייה - המטרה תוצרת חקלאית במחירים מפוקחים, לרכז את כוח הקנייה, לאפשר שקיפות מחירים, ליהנות מפרסום מרוכז ולקבוע מחירי בסיס מנחים ברמה הכלל ארצית

פילוח השוק כיום (2011): כיום פועלים בישראל 6 שווקים סיטונאיים הממוקמים בירושלים, צריפין, חיפה, באר שבע, רחובות ופתח תקווה ומשרתים 33% מפלח השוק (20% מתוכם בגוש דן), רשתות השיווק תופסות 45% מהעוגה, ועוד 12% מהשוק מנותב לטובת השוק המוסדי (צה"ל, בתי חולים וקייטרינג) - מהמגדלים והמשווקים הישירים תופסים רק 10% מפלח השוק. בעבר השוק הסיטונאי היה 80% והמחירים היו נמוכים – ככל שאנשים יקנו בשווקים הפתוחים המחירים ירדו.

40 מדינות כבר עשו את זה: ב- 40 מדינות ברחבי העולם פועלים שווקים סיטונאים, כאשר 50% מהם נמצאים בבעלות מלאה של המדינה ועוד 32% בבעלות מעורבת. במדינות האיחוד האירופאי 40% מהשווקים הסיטונאים נמצאים בבעלות ציבורית ועוד 40% בבעלות מעורבת.