הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הסטודנטים מחריפים את החרם על תנובה


13 אגודות סטודנטים מכל הארץ הודיעו לחברת תנובה כי יחריפו את פעולות המחאה בשבוע הבא, במטרה לגרום להפסקת ה''חליבה'' של הציבור. תנובה טוענת בתגובה כי מדובר ב''פופוליזם זול'' ויוצאת במבצע מקדים על כ- 100-140 ברקודים

מערכת פורטל החקלאות  8-9-2011


13 אגודות סטודנטים מכל הארץ שלחו היום (ה') מכתב חריף לזהבית כהן, מנכ"ל קרן אייפקס בעלת השליטה בתנובה, שמטרתו "תיאום ציפיות" לקראת מהלכי האגודות בשבועות הקרובים.

"מדיניות התמחור של תנובה המחזיקה בלמעלה מ-50% משוק החלב בישראל היא אחד הגורמים להאמרת מחירו של סל מוצרי המזון בשנים האחרונות.'' כותבים הסטודנטים ''עליית המחירים שנבעה מכמיהה מובנת של החברה למקסום רווחים, והיעדר התחרותיות בשוק החלב, יצרה מצב בו משקי בית בישראל מצמצמים את סל מוצרי החלב שצרכו בעבר".

בתגובה על דברי תנובה היום כי הסטודנטים לא מבינים את שוק החלב כתבו לזהבית כהן: "כיצד ניתן להבין את 'שוק החלב' כשתנובה מתנהלת כמבצר סגור? החברה לא מפרסמת את הכנסותיה או רווחיה, את כמות הדיבידנדים שהיא מחלקת לבעלי המניות, או את מדיניות התמחור של מוצרי החלב".

במכתב חזרו הסטודנטים והזכירו כי התניית ירידות המחירים לצרכן בהשתתפות הרפתנים, אינן מקובלת על הציבור בישראל, זאת מכיוון שבזמן בו ירדו מחירי המטרה של החלב - 'תנובה' העלתה את מחירי מוצרי החלב לרשתות השיווק.

בסופו של המכתב מבהירים הסטודנטים כי הם מתכוונים להחריף את פעולות המחאה לקראת החלת החרם בתחילת השבוע הבא, ''במטרה לגרום להפסקת ה'חליבה' של הציבור על ידי תנובה... טענתכם כי החברה מסרבת להוזיל מוצרים עד שהממשלה תפרסם את החלטותיה בנוגע לכל שרשרת הערך, היא חוסר הבנה של עוצמת החרם במקרה הטוב, וזלזול בוטה בצרכן במקרה הרע. האם החברה חיכתה להחלטת ממשלה כשבחרה להעלות את מחירי מוצריה בעבר? ... אנו דורשים שמחירי המוצרים של קבוצת תנובה יוזלו משמעותית בעשרות אחוזים, באופן קבוע ובטווח הזמן המידי".

על המכתב חתומים 13 יושבי ראש של אגודות סטודנטים: אוניברסיטת ת"א, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת חיפה, מכללת שנקר, מכללת סמינר הקיבוצים, מכללת נתניה, מכללת תל חי, המרכז האוניברסיטאי אריאל, מכללת אשקלון, המכללה למינהל, מכללת בצלאל, מכללת אורנים והמכון הטכנולוגי בחולון.

מתנובה נמסר בתגובה: "דבריו של יו"ר אגודת הסטודנטים בתל אביב מעידים על חוסר הבנה בסיסי ביחס למשק החלב בישראל ועל פופוליזם זול. תנובה מפתחת ומקדמת בשיתוף פעולה מלא עם הרפתנים את שוק החלב הישראלי מזה 85 שנה .לא זו בלבד שלתנובה אין כוונה לגלגל עלויות על הרפתנים, אלא שאנו שבים ומדגישים כי הדרך היחידה להוזלת מחירי המוצרים לטווח ארוך, ולא במסגרת מבצעים מזדמנים, היא בכך שכל הגורמים בשרשרת - המחלבות, רשתות השיווק והרפתנים - יתנו את חלקם. רק כך ייהנו הצרכנים בישראל ממחירים נמוכים יותר".

במקביל, תנובה תצא בשבוע הבא במבצע של 50% על המוצר השני על כ- 100-140 ברקודים במוצרים כמו - גבינת 'עמק' במדף, יופלה פרי, יופלה דיאט, שוקו בשקית, גבינת 'פיראוס' במדף ומעדנים נוספים. המהלך של הוזלת המחירים בעקבות הודעתה של תנובה לפני כשבוע כי החברה תגדיל את אריזות המוצרים ללא תוספת תשלום למשך מספר שבועות.