הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השר שמחון בהודעת הבהרה: ''אני תומך במחאה ורואה בה הזדמנות''


ההודעה פורסמה בתגובה לזעם שעוררו דבריו בקרב מנהיגי המחאה הצרכנית והסטודנטים, לאחר שהבוקר קרא להפסיק את החרמות על הרשתות ויצרני המזון. איציק אלרוב, מראשי חרם הצרכנים: ''טוב יעשה השר אם יתפטר או יחזור בו''. שעות ספורות לאחר מכן פרסמה לשכת השר הודעה ובה נאמר בין השאר: ''אם תמצאו בסופו של התהליך כי ועדת המזון לא נותנת מענה לבעיות העומדות על הפרק - תוכלו לחדש את המחאה, ואני אהיה שם לצדכם''

מערכת פורטל החקלאות  8-9-2011


שר התמ"ת שלום שמחון שהופיע הבוקר בועידה המקצועית לפיתוח עסקי בקמעונות וקרא להפסיק עם החרמות על רשתות השיווק ויצרני המזון, עורר את זעמם של מנהיגי המחאה הצרכנית, שתגובתם החריפה לא אחרה לבוא ובה קראו לו להתפטר לאלתר.

בכנס הבוקר אמר השר שמחון: "כשם שלא היינו רוצים שהתורכים יחרימו את ישראל, כך אין מקום לחרמות על יצרנים ורשתות. המחאה החברתית הצביעה על שינוי בסדר היום. ועדת המזון וועדת טרכטנברג יושבות על המדוכה, ואין זה נכון להתחיל בחרמות הדדיות.

עוד אמר שר התמ''ת כי אין זה מתפקידה של אגודת הסטודנטים להכריז על חרמות כלפי רשתות, ''כשם שלא אקבל אם לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים תפסיק לממן מלגות לסטודנטים. זה בלתי סביר שנכנס למהלך שבו כל אחד יעשה דין לעצמו ויחליט להחרים פעם רשת זו ופעם רשת זו. יש לנו משק שבנוי מלמטה למעלה.''

''אנחנו מחבקים את מחאת הסטודנטים, אך אני מבקש מהם: אל תשפכו את הדלי עם החלב. יש לטפל בריכוזיות ולקדם תחרות, אך יש לשמור על הכללים. אני קורא לסטודנטים לעצור רגע, שכן החרמות יחזרו כבוראנג. המשק חשוב יותר מכדי שנבעט בו".

''טוב יעשה השר אם יתפטר או יחזור בו מדבריו''

יוזמי חרם הקוטג' זעמו הבוקר על דבריו של השר שמחון ותקפו אותו בחריפות. "מחאת הקוטג' היא הפעם היחידה שהציבור השתמש בכוח ההמונים בצורה אפקטיבית ומושכלת למען מטרה משותפת: הורדת יוקר המחיה", אמר היום איציק אלרוב, מיוזמי חרם הקוטג'. "הציבור מבין היום שהכוח בידיים שלו ושחרם צרכנים ממוקד מטרה עובד".

לדברי אלרוב, השר שמחון כשל בתפקידו "בחוצפתו, מנסה השר שמחון לנטרל את הציבור לאחר שנים של כשל ממשלתי מתמשך. במהלך כהונתו של השר שמחון היתה עלייה בלתי פוסקת ביוקר המחיה בישראל, שהביא את הציבור לפתוח במחאה שלא נראתה פה. אין מדובר רק ב-450 אלף איש שיצאו לרחובות, אלא במיליוני ישראלים אשר נמנעים, גם היום, מקניית מוצרים יקרים מדי. בפעם הראשונה בהיסטוריה הצרכנית הציבור אומר 'לא!' לרשתות השיווק שעושקות אותנו".

אלרוב קרא להמשיך בחרמות על היצרנים והרשתות וטוען כי זו "דרך לגיטימית" להוריד את יוקר המחיה. "אנחנו משאירים את השקלים אצלנו בכיס ואת המוצרים על המדף. לא נהיה הפראיירים של רשתות השיווק ונזרוק אחרי החג את המזון המקולקל. נקנה רק מה שצריך ונמתין להוזלות אמיתיות ולא רק מבצעים".

אלרוב מאשים את שמחון בהיותו חלק מהמנגנון שפגע בציבור, וקורא לו להתפטר לאלתר: "אחרי שנים שבהם השר שמחון היה חלק ממנגנון ההון-שלטון אשר עושק את אזרחי ישראל, טוב יעשה השר אם יתפטר או יחזור בו מדבריו, אשר פוגעים בציבור שלם שיצא למחאה הצודקת ביותר: מחאת מחירי המזון. זוהי ישראל אחרת, ובמקום להגיד לציבור כיצד לנהוג, על השר שמחון להטיל רגולציה - ולוודא שהיא עובדת - מול השליטה המונופוליסטית של רשתות השיווק הענקיות וקרטל חברות המזון. גם בתחומי מסחר אחרים אשר באחריות השר, עליו לפעול להורדת מחירים גורפת של כ-35%-40%".

רן ליבנה, יו"ר אגודת הסטודנטים בתל-אביב, הגיב גם כן לדבריו של שמחון ואמר: "התבטאויותיו מעידות על הנתק שלו מהציבור במחאה על יוקר המחיה בישראל. שמחון נכשל בתפקידו כשר התמ"ת. מאז כניסתו לתפקיד הוא לא הצליח לטפל בבעיית יוקר המחיה והריכוזיות במשק, וההתבטאות שלו אומללה. חרמות הצרכנים מתחילות במקום בו המדינה נכשלת בפיקוח על סל מוצרי המזון הישראלי. במקום זה, בו המדינה אינה לוקחת אחריות, הישראלי החדש פועל למען עתידו".

השר שמחון: "אני תומך במחאה ורואה בה הזדמנות"

שעות ספורות לאחר מכן, הוציאה לשכתו של שר התמ''ת הודעה לתקשורת ובה נכתב: "כוחם החדש של הצרכנים ושל הציבור הוא ברכה. בעקבות המחאה החברתית עומדת ועדת קדמי להניח תשתית רגולטורית חדשה לשוק המזון, שתביא להגדלת התחרות, להגבלת כוחם של רשתות וספקים גדולים ולהוזלה של יוקר המחיה בישראל".

''עם זאת, כשם שחובה עלינו להביא להוזלת מחירים - עלינו לדאוג גם לכלכלה, לחקלאות, לתעשייה ולתעסוקת העובדים במשק. חרם צרכנים הוא כלי רב כוח, ויש להשתמש בו בזהירות רבה.'' נכתב בהודעה. ''אני קורא לסטודנטים להמתין למסקנות ועדת המזון, שעל מקצת מהנושאים הנידונים בה הודעתי הבוקר בכנס. אם תמצאו בסופו של התהליך כי ועדת המזון לא נותנת מענה לבעיות העומדות על הפרק - תוכלו לחדש את המחאה, ואני אהיה שם לצדכם".

שמחון הציג בכנס הבוקר שורת נושאים שבוחנת ועדת המזון בראשון מנכ"ל משרד התמת שרון קדמי. לדברי שמחון הועדה תניח תשתית רגולטורית ותציג מסקנות ביניים בקרוב.

בין הנושאים הנבחנים שורת המלצות הנוגעות לרשתות וליצרניות:
הפרדה מבנית בתוך שרשרת הערך: במקרים בהם יש קשרים ובעלויות צולבות בין רשתות ומפעלים (לרבות מכוני תערובת), כגון נייר חדרה (חוגלה-קימברלי) ושופרסל, להגדיר כללי התנהלות חריגים להגברת התחרותיות.
2. ניהול מדפים: לבחון קביעה שתשתית שיווק הקמעונאית תוגדר כתשתית פתוחה לכלל הספקים, כלומר לא תינתן עדיפות לספקים ספציפיים, למנוע הפעלת הסדרנים על ידי ספקים, למנוע התערבות של ספקים בשטחי התצוגה ולקבוע נהלים לעידוד הכנסת ספקים חדשים לרשתות.
3. חיזוק ספקים קטנים: יבחנו אמצעים שונים לחיזוק הספקים הקטנים בין היתר יבחן לקבוע כללים לקיצור את ימי אשראי הלקוחות לכלל הספקים;
4. מניעת אפליית מחירים: למנוע אפליית מחירים על ידי ספקים בין קמעונאים שונים.
5. עסקים קטנים - הגברת הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים באמצעות חבילת מדיניות כוללת, סיוע בהקמת מערכים לשיתוף פעולה בין קמעונאים קטנים ובין ספקים קטנים, בדומה לקיים במדינות אחדות באירופה.
6. נתח שוק: הגבלת צמיחה של קמעונאים שנתח השוק שלהם הגיע לאחוז מסויים . בחינת הגבלת צמיחה לתקופה מוגדרת של רשתות בעלות נתח שוק גדול ברמה הארצית
לסיום ציין שמחון כי תונח תשית להעצאת כוחו של הצרכן הישראלי, לרבות באמצעות חיזוק המועצה לצרכנות באמצעות תקציבים ובניית הרשות לסחר הוגן, המתבצעת בימים אלו, שתהווה כלי נוסף בקידום התחרות.
שמחון ציין כי לתמ"ת יש כוונה שחלק מהרשתות ימכרו סניפים:"אין לנו כוונה לאפשר השתוללות טריטוריאלית. אנחנו רוצים שהתחרות תהיה לטובת הצרכן ולא בין הרשתות מי יותר גדולה (כלומר מי משתרעת על שטחים גדולים יותר). אנו רוצים שהתחרות תגיע לצרכן ותשרת אותו" .