הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מועצת הדבש: עלייה של 12% בכמות ייצור הדבש בשנת 2011


מאמצע שנות ה-70 ירדה תפוקת הדבש בישראל בכ-50%. כמאה אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ, יספקו השנה לאזרחי ישראל 2,800 טון דבש איכותי, כחצי מהכמות תשווק לקראת ראש השנה. מנתונים שפרסם האו''מ עולה כי 70% מתוך מאה סוגי גידולים המזינים את העולם מופרים על ידי דבורי הדבש. מנכ''ל מועצת הדבש: ''כוונת הממשלה להרחיב את היקף היבוא של דבש מהווה איום על הענף, ולא תביא להוזלת מחירו לצרכן''

מערכת פורטל החקלאות  8-9-2011


2,800 טון של דבש איכותי המיוצר במאה אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ ישווק השנה בישראל. 50% מכמות הדבש תשווק לקראת ראש השנה. זוהי עלייה של 12% בכמות המיוצרת לעומת השנה שעברה בה הופקו בכוורות כ-2,500 טון דבש. כך מוסר מוסר מנכ"ל מועצת הדבש הרצל אבידור. למרות הנתונים המעודדים, בעשורים האחרונים חלה ירידה מתמדת בתפוקת הדבש בישראל בשל סיבות שונות ומגוונות.

בישראל היום 500 דבוראים, 20% מהם בעיקר בעלי מכוורות גדולות, המטפחות בין 1500 ל- 3000 כוורות דבש, מהן מיוצרים 80% מתפוקת הדבש הארצית. בארץ קיימות גם מכוורות משפחתיות שחלקן מוכרות דבש באופן עצמאי וברובן העיסוק בדבש אינו עיקרי. הכוורות פזורות בכ- 6,300 נקודות, כאשר הפיקוח על ייצור הדבש מתקיים בהתאם לתו התקן הישראלי המחמיר.

ערך הייצור של דבש ומוצרי מכוורת בישראל עומד על 100 מיליון ₪. ערך הייצור החקלאי נובע גם מהאבקה של ענף הדבורים העומד על כ-5 .2 מיליארד שקלים בשנה. דבורי הדבש מהווים את המאביק העיקרי בטבע, וענף הדבש חיוני לקיומם של שטחים פתוחים וחקלאות בישראל.

בנוסף לקיומו של פיקוח על ייצור איכותי, פועלת מועצת הדבש להעלאת התפוקה בכוורות על ידי יזום מחקרים בתחום, ומעודדת נטיעות צופניות והרחבת בשטחי המרעה על ידי נטיעות עצים צופניים בשיתוף קק"ל, ובהקצאה שנתית של 100 אלף שתילים לנטיעה על ידי הדבוראים במסגרת תכנית חומש.

מנכ''ל מועצת הדבש הרצל אבידור מסביר, כי ייצור הדבש תלוי בגורמים שונים, ובניהם מזג האויר - במידה והחורף שחון והפריחה מועטה, תקטן גם תפוקת הדבש. בנוסף לכך אזורי הטבע וחקלאות בארץ ובעולם מצטמצמים משנה לשנה בשל הבנייה המוגברת, כך שכמות הפריחה המתמעטת פוגמת במקורות המזון של הדבורים וכך גם בייצור הדבש.

''בארצות המפותחות בעולם מסובסד ענף הדבש באופן קבוע, בכדי לא ליצור מצב של מחסור במזון. בישראל לא רק שהענף אינו מסובסד אלא שהממשלה מאיימת בהרחבת היבוא'' אומר אבידור ומוסיף ''אלברט אינשטיין אמר כבר לפני שישים שנה, כי ארבע שנים לאחר שייעלמו הדבורים תיעלם האנושות. ללא דבורים אין האבקה, לא תהייה צמחיה, לא יהיו בעלי חיים, לא יהיו אנשים.''

עפ"י דו"ח של האו"ם עולה, כי 70% מתוך מאה סוגי גידולים המזינים את העולם, מופרים על ידי דבורי הדבש. לדברי אבידור, חשיבות ענף הדבש הינה ברמה גבוהה וחיונית ולכן על כל ממשלה לדאוג להמשך קיומו המסודר של הענף ולתמוך בדבוראים. במידה ולא תתקיים פעילות של הדבורים להאבקת פרחים לא יגדלו כאן לא ירקות ולא פירות.

ירידה מתמדת בתפוקת הדבש בישראל בעשורים האחרונים

על פי נתוני מועצת הדבש, בשנות ה- 70 וה-80 הופקו בישראל מעל 50 ק"ג דבש לכוורת אחת של דבורים. לפני שנה עמדה הכמות הממוצעת לייצור דבש בכוורת על 30 ק"ג וכיום היא עומדת על 25 ק"ג לכוורת. הירידה המתמדת לאורך השנים נובעת מעקירה מאסיבית של שטחי פרדסים ומטעים, שינויי אקלים ויבוא מסיבי של דבש לישראל. לאור כל אלה, מתכוונת מועצת הדבש להעביר בקרוב בממשלה אישור לחוק הדבש בישראל, אשר יגן על קיומו של הענף ויחליף את צו הפיקוח.

לישראל מיובאים אלפי טונות של דבש. הכמות משתנה משנה לשנה וכוונת הממשלה להרחיב את מגמת הייבוא. 1000 טון דבש מיובא כחלק מהסכמי סחר ללא מכס עם האיחוד האירופי, מדינות דרום אמריקה וכן ארה"ב. כ- 380 טון דבש מגיעים לישראל ארוזים באריזה קמעונאית והשאר באריזות גדולות. לא כל הדבש המיובא הינו איכותי וחלקו אף מזוייף (סוכר וצבעי מאכל). דבש זול ולא איכותי קיים בעיקר בסין, אך קיים גם בארצות אחרות. קשה מאוד להבחין בדבש מזויף ולכן מציעה מועצת הדבש לרכוש צנצנות עם התוויות של יצרני מזון איכותי מישראל. מועצת הדבש, בתיאום רשויות האכיפה, פועלת כל העת למניעת זיופים.

המחיר הקמעונאי ל- 350 גר' (צנצנת דבש ממוצעת) עומד על 21 ₪ בממוצע (כולל מע"מ). המחיר הניתן לדבוראי עבור ק"ג דבש עומד על 18 ₪, כך שנותרים לדבוראי רק כ-6 ₪ על כל 350 גר' שהוא מייצר. ''את המחיר קובעים המשווקים ורשתות השיווק המרוויחים את החלק הגדול ביותר - 2/3 ממחיר הדבש לצרכן. פתיחת יבוא נוסף לא תאפשר המשך קיומו של ענף הדבש בישראל ואף לא תוזיל את המוצר לצרכן. בנוסף, פתיחת היבוא תעמיד את קיומה של החקלאות בסכנה גדולה, בשל חוסר יכולת ההאבקה שתפחת. אני מקווה שהממשלה תתעשת ובמקום לחסל את ענף הדבש תקיים תמיכה גדולה יותר ועידוד דור חדש של דבוראים" אומר אבידור.

''למרות ניסיונה של ממשלת ישראל להסביר לצרכנים, כי פתיחה נוספת של יבוא הדבש יוזיל את המוצר, אין זו אמת!'' אומר אבידור, "גם כאשר קיים כבר יבוא גדול של דבש, הרי המוצר המיובא אינו זול יותר מאשר הדבש האיכותי המיוצר ומשווק בישראל, מאחר ותהליך היבוא יקר ביותר. ברור כי איכות הדבש המיוצרת בישראל הינה גבוהה יותר ואנו מפקחים על מקורות ייצור הדבש"

בין התאריכים 9-17 בספטמבר יתקיים ''פסטיבל הדבש'' במכוורות ברחבי הארץ, בכוונה לעודד צריכת דבש ישראלי כחול לבן ולעורר את המודעות לחשיבות קיום הענף בישראל.