הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


צב ים גדול ונדיר במשקל 40 ק''ג הושב למי הים התיכון


לפני כשלושה חודשים נתפס בשוגג צב ים חום גדול ונדיר במשקל של כ-40 ק''ג בקרס דיג של דייגים מגבעת אולגה. ניתוח חירום הציל את חייו ובתום תהליך שיקום מהיר במרכז להצלת צבים ברשות הטבע והגנים, שב הצב ''חיים'' (שנקרא על שם הדייג) בחזרה לים

מערכת פורטל החקלאות  9-9-2011


אנשי המרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים שבמבואות ים (מכמורת) סימנו סיפור הצלחה נוסף: "חיים", צב ים חום וגדול, שוחרר חזרה לטבע לאחר מספר חודשים בהם שוקם במרכז ההצלה במכמורת.

בבוקרו של אחד מימי חודש מאי הבחין חיים אסרף, דייג מגבעת אולגה, כי באחד מהקרסים במערך השאראק שהציב, נלכד צב ים חום וגדול. מהיכרותו בעבר עם מרכז ההצלה של רשות הטבע והגנים, החליט חיים לחייג למוקד המרכז, אשר שלח מיד למקום את ה"צב-בולנס". אנשי המרכז העבירו את הצב לניתוח במרפאת כל-חי שברחובות, שם הסיר הווטרינר ד"ר צחי אייזנברג את הקרס מגרונו של הצב. משם החל הצב בהליך שיקום שנמשך מספר חודשים במרכז להצלת צבי ים.

בשבוע שעבר הועבר הצב הגדול חזרה לכפר הדייגים של גבעת אולגה, שם נפגש בשנית עם הדייג חיים, שהעניק לו את שמו. בשחרור המרגש השתתפו גם דייגים נוספים, חלקם הגדול כבר הספיק להציל צבי ים בעבר, ולצידם ילדים ובני נוער מהאזור.

חיים, צב הים החום במשקל של כ-40 קילוגרם, חזק ועירני, הוצא בזהירות מהרכב של רשות הטבע והגנים על ידי צמד הדייגים האחים חיים ומיכאל אשרף, בהשגחתם של אנשי המרכז הארצי להצלת צבי ים. השניים אחזו בו לרגע קט באוויר, כדי לאפשר לצלמים לצלם אותו, ואז הניחו אותו בעדינות על החול. האנשים הנרגשים בחוף עקבו אחרי ''חיים'' שזחל לו על החוף בביטחה, ופילס את דרכו אל הגלים.

חיים ומיכאל הביטו יחד עם בני משפחתם בצב שנעלם במים. "אנחנו תופסים צבים ונתקלים בהם הרבה פעמים בים. אנחנו לא מתכוונים לצוד אותם, אלא מחפשים דגים והם נתפסים בלי כוונה בקרסים בגלל הפיתיון ונפצעים", אמר מיכאל והבהיר כי הדייגים ''תמיד משתדלים לתת לצבים את החיים בחזרה.''


                            חיים שב לים התיכון [צילום: רשות הטבע והגנים]

יניב לוי, מנהל מרכז ההצלה לצבי ים של רשות הטבע והגנים (מבואות ים) מסביר כי כל שמונת המינים של צבי הים בעולם מוגדרים בסכנת הכחדה. ''למזלו של "חיים" הוא נמצא ברגע האחרון על ידי אנשים יקרים שמכירים את עבודת מרכז ההצלה לצבי ים, וכך הצלחנו להגיע לצב בזמן. השאיפה שלנו תמיד היא להשיב את הצבים לביתם בטבע. צבי הים נודדים אלפי קילומטרים בשנה ומקומם לא בבריכות אלא בים הפתוח. מי יודע, ייתכן ש"חיים" הצב, שנקרא על שמו של הדיג שמצא והציל אותו, עוד יפגוש במסעותיו את "מוסא" או את "עלי" הצבים, שהוצלו על ידי דייגם אחרים באזור.

בימים אלה מתרחשת עונת הבקיעה של צבי הים ופקחי רשות הטבע והגנים ומתנדבים מסייעים לאלפי צבונים בני יומם, שבוקעים בחוות הדגרה שאליהם הועברו הקינים שהוטלו במהלך החודשים האחרונים בכל רחבי חופי ישראל, להגיע לים הפתוח. ''הסיכוי של צבון שכזה להגיע לבגרות מינית הוא כאחוז בודד, ולכן אנחנו נלחמים לשמור על הצבונים ולהציל כל צב ים בוגר שנפלט לים.'' אומר יניב לוי

נתקלתם בצב ים על החוף (חי או מת)? דווחו למוקד 6911* ואל המרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים.