הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מגדלי הירקות לפרופ' טרכטנברג: בטלו את מס העובדים הזרים


ארגון מגדלי הירקות פנה במכתב לפרופ' טרכטנברג, בבקשה לדון בהפחתת מס ייחודי המוטל על החקלאים המעסיקים עובדים זרים, שנועד בזמנו לעודד העסקת ישראלים אך לא השיג את מטרתו. גם בדו''ח שפרסם ארגון ה-OECD נשלל מכל וכל השימוש בהיטלים הגבוהים המושתתים כיום על מעסיקיהם של עוברים זרים בארץ כמכשיר עיקרי ליצירת העדפה לעובדים מקומיים. ''עבודתכם המקצועית במסגרת הוועדה היא שעת רצון לתקן עניין חשוב זה''

מערכת פורטל החקלאות  11-9-2011


צדק חברתי גם לחקלאים. מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות, פנה במכתב ליו"ר הוועדה לשינוי חברתי כלכלי, פרופ' טרכטנברג, לאחר שמכתביו בנושא זה לראש הממשלה ולשרים השונים לא העלו דבר.

במכתב שוטח יפרח בפני פרופ' טרכטנברג את הנושא שמתבקש לדון בו במסגרת הדיונים על הפחתת מסים מפלים ובלתי מוצדקים על האוכלוסייה בישראל - במקרה זה על אוכלוסיית החקלאים.

המדובר במס מעסיקים בשיעור של 10%, שנועד בזמנו לעודד את החקלאים להעסיק עובדים ישראליים במקום עובדים זרים, אולם גם לאחר שצעד זה נכשל - הישראלים עדיין אינם מוכנים לעבוד בחקלאות וגם המיכון לא פטר את בעיית המחסור בכוח-אדם, המס נותר בעינו.

''אנו פונים אליך בשם ציבור חקלאי ישראל, להחליט על ביטול מיסוי מפלה ובלתי צודק בהיקף של מעל ל-200 מליון ₪ מדי שנה, שמשלמים החקלאים בהעסקתם את העובדים הזרים (10% מס מעסיקים + מס גולגולת ואגרות נוספות), עוד לפני הגשת השומה השנתית.'' כותב מאיר יפרח, ומוסיף כי בדו''ח שפרסם ארגון ה-OECD נשלל מכל וכל השימוש בהיטלים הגבוהים המושתתים כיום על מעסיקיהם של עוברים זרים בארץ כמכשיר עיקרי ליצירת העדפה לעובדים מקומיים. ''על פי ממצאי הדו''ח ההיטלים הגבוהים על המעסיקים בישראל אינם מועילים למטרתם, משום שאינם מהווים תמריץ לשכירת עובדים מקומיים''

"זהו נטל אדיר שאין לו אח ורע שמוטל על מגזר יצרני, שמתמודד באופי פעילותו המיוחד עם איתני הטבע ועם ייצור מזון רגיש ומתכלה. מיסוי מפלה זה נולד בזמנו בכדי לעודד העסקת ישראלים והמרצת החקלאים לצמצם את העסקת הזרים. מאז נוכחנו שאין מספיק ישראלים המגלים עניין בעבודה בחקלאות ואין צורך 'להכותם על כיסם''.

בנוסף לכך אומר יפרח, מס זה מעמיס קרוב לרבע מיליארד שקל מידי שנה על הוצאות הייצור של מוצרי החקלאות בישראל (בעיקר ירקות ופירות) ומייקר אותם לצרכן. ''עבודתכם המקצועית במסגרת הוועדה היא שעת רצון לתקן עניין חשוב זה'' כותב יפרח במכתבו לפרופ' טרכטנברג.