הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''התנהלות המדינה בעניין אגרקסקו גובלת ברשלנות ובפלילים''


כך עלה מדברי חברי כנסת בדיון מיוחד של וועדת הכספים והעבודה שהתקיים היום (ג') בעניין חברת אגרקסקו. הח''כים קראו לשרים לשאת באחריות למחדלי הניהול שהביאו לקריסת החברה. גפני: ''החלטה כה קריטית לעתיד החקלאות והחקלאים בישראל לא יכולה להתקבל במחשכים''. האוצר: ''החקלאות הישראלית תסתדר ללא אגרקסקו''. גפני וכץ יפנו לשרי האוצר והחקלאות להתערבות מיידית ומתן דין וחשבון לפני הוועדות

מערכת פורטל החקלאות  13-9-2011


"התנהלות המדינה בעניין אגרקסקו גובלת ברשלנות ובפלילים", כך אמרו היום מספר משתתפים בישיבת משותפת של וועדת הכספים, העבודה, הרווחה והבריאות בדיון דחוף בעניינה של חברת אגרקסקו. הישיבה התקיימה לבקשת יו"ר הלובי החקלאי בכנסת, ח"כ שי חרמש (קדימה), אשר ביקש לבחון את האפשרות להצלת החברה, מניעת פיטורי מאות עובדיה והפגיעה הקשה בחקלאים.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) קרא לאוצר לחשוף את המניעים מאחורי ההחלטה שלא להזרים כספים שיאפשרו את המשך פעילות החברה. ''החלטה כה קריטית לעתיד החקלאות והחקלאים בישראל לא יכולה להתקבל במחשכים'' אמר גפני והוסיף ''נעשה כאן ניסיון הפרטה של חברה ציבורית בדרך לא חוקית, ללא הליך מסודר וללא אישורה של ועדת הכספים כפי שהדבר נדרש". גפני הביע תרעומת, על-כך שאף פקיד בכיר באוצר שמעורה בעניין, לא הגיע לדיון ובמקום זאת הופיעו "פקידים זוטרים שלא היה בידיהם לספק פרטים על קבלת ההחלטות לגבי החברה".

"האם הגענו לניחום אבלים או שיש מה להציל?" תהה בפתח הדיון יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ח"כ חיים כץ (ליכוד), "מה שנעשה כאן גובל בהפקרות שאין כדוגמתה. נעשו דברים שלא ביושר". אמר כץ כץ והוסיף, ''המדינה היא זו שנושאת באחריות למצב של החרבה, כיוון שהיא הבעלים... יתכן שהמדינה אף עודדה את הקרנות השונות לרכוש את האג"חים של אגרקסקו תוך ניצול כוחה בעניין, הנובע מיכולתה לפטר יושבי ראש קרנות כגון קרן 'עמיתים'. המדינה גנבה מהציבור ומהעמיתים כסף, התנהגה כמו אחרון הפוחזים ונותנת דוגמה שלילית, של אי עמידה בהתחייבויות". כץ קבל על-כך שלאגרקסקו לא היה דירקטוריון ואף לא ועדת ביקורת ו"מכאן שמי שהתרשל זו המדינה".

נציג החשב הכללי באוצר, יובל רז, אמר שאין סכנה לחקלאות הישראלית בעקבות פירוק אגרקסקו ושהחקלאים יסתדרו גם בלעדיה. ''נחיצות החברה פחותה בהשוואה לעבר אם בכלל קיימת..על-פי החוק החברה איננה מוגדרת חברה ממשלתית וכי הניהול בידי החברה והדירקטוריון". בעניין מחזיקי האג"חים אמר רז כי הם התרשלו בתפקידם, כיוון שלא בדקו את מצב החברה בטרם הרכישה ועתה הם מנסים לגלגל את העניין לפתחה של המדינה.

סגן הממונה על שוק ההון באוצר, ליאור גבאי, הביע עמדה דומה בעניין בעלי האג"חים ואמר שרוכשי אג"חים חייבים לעשות בדיקה וכי תמיד קיים סיכון ברכישת אג"חים. גבאי הוסיף, ש''אם הטענות על-כך שהמדינה עודדה רכישת האג"חים נכונות, אזי הדבר גובל בפלילים".

יו''ר הלובי החקלאי ח"כ שי חרמש (קדימה), טען שהאחריות לאגרקסקו היא לחלוטין בידי המדינה. "מישהו החליט לחסל את החברה בעקבות השאיפה להפרטתה. מדובר בחברה חיה ונושמת עם יצוא בהיקף של 500 מיליון יורו ואין סיבה אמיתית לסגירתה".

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו): "מי שהתרשל צריך לשלם בתפקידו. יש כאן זחיחות מצד משרדי הממשלה שאינה מקובלת עלי. אלה הכספים שלנו, קרנות הפנסיה שלנו. מחובתנו לדעת איך משרד האוצר עובד. איפה האחריות של המדינה כלפי העובדים שעבדו ושירתו נאמנה עשרות שנים? הממשלה משחקת בכספי הציבור וכך 55 מיליון ₪ התאדו מבלי לשרת את זכויות העובדים ועל זה צריך לתת דין וחשבון".

נאמן החברה, עו"ד שלמה נס, טען אף הוא, שהאחריות על אגרקסקו בידי המדינה, כיוון שהיא זו שמינתה את הנהלת החברה ואת הדירקטוריון שלה. אמנם במישרין המדינה מחזיקה רק ב- 30% מהחברה אך בעקיפין היא בעלת שליטה כמעט מלאה. לדבריו, "מזה כחודשיים וחצי נעשים ניסיונות להגיע להבנות ולפריצת דרך שתאפשר את המשך פעילות החברה אך באוצר לא היה מענה ולו לפנייה אחת בנושא".

מנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי, אמר שפירוק אגרקסקו לא ייפגע בחקלאות, למרות שקיומה היווה במשך שנים את הבסיס להצלחת הענף.

גפני וכץ יצאו בהודעה משותפת, כי יפנו במכתב חריף במיוחד לשרי האוצר והחקלאות, שבו ידרשו התערבות מיידית ומתן דין וחשבון לפני הוועדות, "האם נעשה ניסיון הפרטה ללא דיון וללא אישור וכן לאן נעלמו כספים רבים שהועברו לחברה, שעתה עומדת לקראת פירוק ללא הסדרת פיצויים לעובדים". כץ הוסיף דרישה לקבל את רשימת המחזיקים באגרות החוב של אגרקסקו.