הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מומחים מזהירים: זן אלים של כנימת העש משמיד את יבולי העגבניות


לדברי פרופ' גרלינג מאוניברסיטת ת''א, בין משתתפי הכנס האירופי להדברת מזיקים המתקיים בימים אלה בישראל, בעוד שבחלק מזני הירקות ניתן להשתמש בהדברה ידידותית לסביבה כדי להקטין את נזקי הכנימה, הוכח כי בעגבניות הדברה כזו אינה יעילה דיה ויש לשלב אותה בריסוס של חומרי הדברה כימיים ובהגנה על הגידולים באמצעות חממות ובתי רשת. ''אם לא נעשה זאת, לא יהיו יותר עגבניות בעולם כגידול חקלאי מסחרי''

מערכת פורטל החקלאות  13-9-2011


ההתחממות הגלובאלית גורמת להתרבות מהירה וחסרת תקדים של כנימת העש, מהמזיקים הגדולים בחקלאות העולמית, כך דווח בדיוני הכנס האירופי להדברת מזיקים המתקיים בימים אלה בפקולטה לחקלאות ברחובות, בו משתתפים עשרות חוקרי מחלות צמחים מרחבי העולם.

בכנס הוצגו נתונים, לפיהם בשלושת השנים האחרונות השמיד עש הטבק, אחד הזנים האלימים ביותר של הכנימה, יבולי ירקות בעולם ב-4 מיליארד שקל מדי שנה: "אם לא נייעל את הדברת כנימת העש - יהיה רעב בעולם", הזהיר פרופסור דן גרלינג מהמחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב את באי הכנס.

כנימת עש טבק היא אחד החרקים הגורמים נזקים כבדים לחקלאות. הכנימות, הנראות כמו זבובים לבנים זעירים, מוצצות את לשד הצמחים, ופגעות קשות בגידולי חממה שונים, גידולי שדה, ירקות, פרחים ועצי פרי. כמו רוב הכנימות, גם הן מפרישות נוזל דביק וסוכרי מאוד, המכונה טל דבש, שגורם נזק ישיר לגידולים מסויימים (כמו כותנה) ומשמש בעיקר מצע לפטריות ועובש שצומחים על העלים ופוגעים בצמח. בנוסף, הכנימות מפיצות בין הצמחים נגיפים הגורמים למחלות צמחים קשות. אחת הסיבות שהכנימות קשות להדברה היא יכולתן לעבור בין גידולים שונים (הן מסוגלות להתקיים על 600 צמחים שונים), וכן כושר ההתרבות המהירה שלהן.

לדברי פרופ' גרלינג, בעוד שבחלק מזני הירקות ניתן להשתמש בהדברה ידידותית לסביבה (בעיקר ביולוגית) כדי להקטין את נזקי הכנימה, הוכח כי בעגבניות הדברה כזו אינה יעילה דיה ויש צורך לשלב אותה בריסוס של חומרי הדברה כימיים ובהגנה על הגידולים באמצעות חממות ובתי רשת: "אם לא נעשה זאת. לא יהיו יותר עגבניות בעולם כגידול חקלאי מסחרי".

עש הטבק מתרבה בשנים האחרונות במהירות תוך שהוא משתלט על שטחים חקלאיים נוספים. אחת הסיבות לכך, לדברי האנטימולוג ד"ר שי מורין, חוקר בפקולטה לחקלאות ברחובות, היא שהתחממות האקלים מאפשרת לכנימה חובבת החום להעמיד יותר צאצאים מבעבר. "מאידך, החומרים הכימיים בהם נאלץ להשתמש כדי להדביר את הכנימה עלולים, מצידם, לזהם את הסביבה. כל אלה ועוד מעמידים בפני המחקר המדעי בתחום הדברת המזיקים בחקלאות דילמות ואתגרים גדולים", הסביר מורין.

בכנס דווח כי יבולי העגבניות שנפגעו ביותר הם בישראל, ארה"ב ומדינות אפריקה - מסודן ועד טנזניה. הנזקים לגידולים אחרים כמו הכותנה בקליפורניה הגיעו בעשור הקודם לחצי מיליארד דולר בשנה ובברזיל הפסיקו המגדלים לגדל באזורים רבים דלועיים (דלעת, קישוא, מלפפון, מלון ועוד). ירק נוסף שהכנימה השמידה באזורים רבים בעולם הוא חסה.

בארגון הכנס לקחו חלק חוקרים מהאוניברסיטה העברית (הפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה ע"ש רוברט סמית ברחובות), אוניברסיטת תל אביב ומינהל המחקר החקלאי - מכון וולקני.