הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פעילי עמותת ''אנונימוס'' הפגינו נגד הקמת לולים במושב נטועה


בעמותה מוחים על כך שמשרד החקלאות מתעלם מצו של בג''ץ שהורה להקפיא את הרפורמה בתעשיית הביצים עד להכרעת הכנסת בשאלת חוקיות הכלובים. הפעילים עצרו את עבודות הדחפורים המכשירים את הקרקע להקמת לולי תרנגולים במושב. משרד החקלאות בתגובה: ''טענות אנונימוס משוללות כל יסוד, שכן בג''ץ צמצם במפורש את הצו על תנאי שקבע בנושא, ואישר בהחלטתו למשרד החקלאות להתקדם בהליכי התכנון של הרפורמה ללא הגבלה''

מערכת פורטל החקלאות  14-9-2011


עשרות מפגינים הגיעו הבוקר (ד') למושב נטועה שבגליל העליון והתייצבו מול הדחפורים המכשירים את הקרקע במקום להקמת קומפלקס לולי תרנגולות.

בעמותת ''אנונימוס'' מוחים על שמשרד החקלאות מתעלם מצו של בג"ץ שהורה להקפיא את הרפורמה בלולים עד להכרעת הכנסת בשאלת חוקיות הכלובים.

המפגינים הניפו שלטים המתנגדים למהלך וקראו לפועלים המבצעים את עבודות העפר להצטרף למחאה נגד ''הרס הגליל, בזבוז כספי הציבור והתעללות במיליוני תרנגולות''.

מעמותת אנונימוס נמסר עוד, כי עימות חריף התפתח במקום כאשר הגיע למקום עמוס כהן, שהזדהה כאח של עוזרת השר שלום שמחון (אשר קידם את הרפורמה בהיותו שר החקלאות). לדברי המפגינים, כהן קילל אותם בצעקות, אך תושבים ממושב נטועה ומיישובי הסביבה (בגבול הצפון) שהגיעו בהמשך, הביעו דווקא תמיכה במפגינים. התושבים ציינו שוועד המושב מתנגד אף הוא לעבודות במקום, שנועדו לדבריהם להעביר את ענף הביצים מידי אלפי משפחות לקומץ טייקונים.

המשטרה הוזעקה למקום שלוש פעמים וביקשה מהמפגינים והלולנים להתפנות, אך הם סרבו, התיישבו על גבי הדחפורים ואף תלו עליהם שלטי מחאה נגד העבודות במקום שהופסקו לחלוטין.

הרפורמה מוקפאת שנתיים

הרפורמה בתעשיית הביצים שהתקבלה בהחלטת ממשלה ביוני 2007, במסגרתה יועתקו הלולים המשפחתיים לקומפלקסים גדולים בהשקעה ממשלתית בגובה 350 מיליון ₪, מוקפאת מזה שנתיים בשל עתירת ארגוני בעלי החיים, הדורשת לקבוע סטנדרטים מינימליים להחזקת התרנגולות בתקנות לחוק צער בעלי-חיים.

בהצעת התקנות של משרד החקלאות יוצאו מבני הלולים הישנים מתוך היישובים החקלאיים לאזורים ייעודיים, שם יוקמו לולים גדולים ומודרניים. בלולים אלה יוכפל שטח המחייה של כל תרנגולת מטילה מ-350 סמ"ר ל-550 סמ"ר. לדברי משרד החקלאות, לאחר שייבנו הלולים החדשים, ניתן יהיה אף להרחיבם בעתיד ולאפשר לכל תרנגולת שטח מחייה של 750 סמ"ר, כפי שנהוג כיום בכל מדינות אירופה (למעט שוויץ).

לפני כשבוע, אומרים בעמותת אנונימוס, החל משרד החקלאות בעבודות להכשרת הקרקע להקמת קומפלקס הלולים במושב נטועה, ''תוך התעלמות מדרישת בג"ץ להתקנת תקנות מתוקף חוק צער בעלי חיים, ליצור עובדות בשטח ולהתחיל ברפורמה, שתעלה לציבור בהשחתת שטחים ירוקים בגליל, השחתה מפניה הזהירה החברה להגנת הטבע בדו"ח האיומים על שטחים פתוחים שהפיקה.'' בעמותה אומרים עוד כי ''משרד החקלאות מעוניין לחסל מעל 1,200 דונם שטחי חורש טבעי בגליל, לשטח את קרקע הגבעות - ולהקים במקומן לולי ענק תעשייתיים שיאכלסו עשרות אלפי תרנגולות כל אחד, שאמורים לפי תוכנית המשרד להחליף את אלפי הלולים המשפחתיים הקטנים בגבול הצפון.''

משרד החקלאות: טענות אנונימוס משוללות כל יסוד

משרד החקלאות מסר היום בתגובה: ''טענות אנונימוס על התעלמות מהוראות בג"ץ משוללות כל יסוד, שכן בג"ץ צמצם במפורש את הצו על תנאי שקבע בנושא, ואישר בהחלטתו מיום 11.4.2010 למשרד החקלאות להתקדם בהליכי התכנון של הרפורמה ללא הגבלה, וכן אישר התחלת עבודות תשתית להקמת לולי סוללה שיאוכלסו במרווח של 750 סמ"ר למטילה ביישובי החלוץ בהם תחל הרפורמה (דוגמת מושב נטועה).''

עוד אומרים במשרד כי ''משרד החקלאות ופיתוח הכפר מעוניין באמצעות הרפורמה במשק הלול להבטיח שמירה מקסימלית על בריאות הציבור, וכן על בריאות להקות המטילות לשם המשך קיומו של הענף כמקור פרנסה למגדלים.

באשר ללולי מעוף וללולי חופש, המשרד הציע בתיאום עם האוצר, תמריץ נוסף למגדלים - לולנים שיבחרו להקים בשטחם לולים ללא כלובים יזכו לתוספת מענק ממשרד החקלאות של 5% ויוכלו לעשות זאת במסגרת הרפורמה.''

עוד מבקשים לציין במשרד החקלאות, כי באירופה מגדלים עופות בכלובי סוללה בדומה לישראל. על פי הדירקטיבה שקבע האיחוד האירופי בשנת 2003 נדרש מינימום לכלובים של 550 סמ"ר (מינימום) למטילה ובשנת 2012 ההחלטה היא לדרוש מינימום של 750 סמ"ר למטילה. למען הסר ספק, גם בגודל של 750 סמ"ר, מדובר בלולי סוללה ולא בלולי חופש. יתרה מזאת, לולים נטולי כלובים רחוקים מן התדמית שלהם והרבה יותר צפופים מהרבה לולי סוללה.

שוויץ היא המדינה היחידה באירופה בה אין לולי סוללה. המצב בארה"ב חמור הרבה יותר מאשר בישראל ומגדלים בו עופות בצפיפות גדולה מאוד. מכל מדינות ארה"ב, בקליפורניה בלבד עברה החלטה במשאל עם (בשנת 2008) על דרישה כי יתאפשר למטילה לבצע התנהגויות טבעיות כמו פריסת כנפיים וכו', ולא איסור גידול בלולי סוללה. ההחלטה טרם יושמה, וקובעי המדיניות שם טרם יודעים כיצד להתמודד עימה.