הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''מהפכת הקוטג'? מחירי הפירות והירקות עלו ביותר מ-11% והציבור שותק!''


מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב יעקב בכר, שם את הקלפים על השולחן ומגלה במסגרת ועידת ישראל לחקלאות שהתקיימה היום (ד'), כי מאז יוני עלו מחירי מוצרי החלב ב-4% ורווחי השיווק של הירקות והפירות בלמעלה מ-11% - שיא בחמש השנים האחרונות. שרת החקלאות נוקד: ''משבר החלב יצר גם סיכון וגם הזדמנות לתרגם את השפה החקלאית לשפה שהציבור הישראלי יבין. מונחים כמו מוצרים בפיקוח, סבסוד ומכסות חלב עלו על סדר היום הציבורי''

מערכת פורטל החקלאות  14-9-2011


''מהפכת הקוטג' ? חרם הסטודנטים על תנובה? מחירי הפירות והירקות עלו והציבור שותק''. כך אמר היום (ד') יעקב בכר, מנכ"ל התאחדות מגדלי בקר לחלב ומנהיג מאבק הרפתנים, בוועידת ישראל לחקלאות שנערכה בקיבוץ רביבים.

בזמן שהסטודנטים נאבקים והדי המהפכה החברתית עדיין מהדהדים בקרב הציבור בישראל, דומה ששום לקח לא הופנם. במסגרת פאנל בנושא ''עליית מחירי תוצרת חקלאית וצמצום פערי התיווך'' שהתקיים במסגרת הועידה, הציג בכר נתונים מדו''ח של משרד החקלאות המבוסס על נתוני הלמ"ס, העוסק במרווחי השיווק על ירקות ופירות, אשר מוכיחים כי בדומה למחירי מוצרי החלב, גם בתחום הירקות והפירות ובתחומים אחרים בשוק, גוזרות רשתות השיווק את הקופון על גבו של הצרכן ללא כל הצדקה ובקרה - וזאת כאשר החקלאים מוכרים את תוצרתם במחירים נמוכים מאוד.

הנתונים בדו''ח חושפים עלייה של 4% במוצרי החלב מאז יוני וקפיצת שיא במחירי הפירות והירקות ברשתות השיווק, של מעל 11% ברווחים מאז יולי - נתון שיא לחמש השנים האחרונות. עוד מציין בכר, כי עליות המחירים תקפות גם למוצרי צריכה אחרים, דוגמת קמח, קפה ושמן.

שרת החקלאות אורית נוקד, שהשתתפה בוועידה אמרה: "בדומה למשק החלב גם פה הבעיה אינה נעוצה במגדלים אלא בריכוזיות ובתחרות הדלה במקטע השיווק. זו אינה גזרה משמיים. כפי שנעשו רפורמות מבניות בתחום התקשורת, גם פה ניתן, בעזרת הרוח הגבית של המחאה החברתית, לערוך שינויים ממשיים... משבר החלב יצר גם סיכון וגם הזדמנות לתרגם את השפה החקלאית לשפה שהציבור הישראלי יבין. מונחים כמו מוצרים בפיקוח, סבסוד ומכסות חלב עלו על סדר היום הציבורי.''

לדברי נוקד, "חוליית הרפתנים היא חוליה יעילה וחסרת שומנים, לכולם ברור כי הבעיה היא לא בחוליה זו. רק השבוע קיבלנו המחשה נוספת לכך שהבעיה היא לא אצל המגדלים, כאשר נחשפנו לפערי התיווך בירקות אצל רשתות השיווק, שהגיעו לשיא של 5 שנים. גם בענף הפירות והירקות יש מקום לבצע רפורמות כדי לצמצם את פערי התיווך, יישום חוק הסטנדרטים, פתיחת השוק הסיטוני, וטיפול בריכוזיות של רשתות השיווק''.

מרווח הרשתות: פי 2 מהסיטונאים והמגדלים

מהדו"ח של משרד החקלאות עולה, כי הפער בין מחירי הירקות והפירות הטריים שנמכרים לקמעונאים, לבין המחירים לצרכן, עמד בחודש יולי 2011 על כ- 60.8% לעומת פער של 55.9% בחודש יוני 2011 ולעומת פער של 53.3% ממוצע לשנת 2010. כלומר המחיר אותו נדרש הצרכן לשלם בחודש יולי גבוה ב-60.8% ביחס למחיר אותו משלם הקמעונאי. פער התיווך בירקות טריים בחדש זה עלה לכ-111.8% בהשוואה ל-102.4% בחודש יוני 2011. במקביל עלה פער התווך בפירות טריים ל-% 38.6 בהשוואה ל-36.3% בין חודשים אלה בהתאמה.

בחודש יולי 2011 בלטו הפערים בעיקר ב: עגבניות (151.9%), גזר (122.7%), פלפל (121.2%), אבטיחים (116.9%)וקישואים (98.7%). לשם השוואה, בין 2006 ליוני 2007, הגיע הפער התווך הקמעונאי המרבי ל כ 75.9% בלבד.

יעקב בכר קרא להחזרת הפיקוח הממשלתי על מוצרי הצריכה הבסיסיים: "לא ייתכן כי עם ישראל לא יוכל לשלוח את ילדיו לבית הספר עם סנדביץ' של לחם, קוטג' ועגבנייה - מוצרי צריכה בסיסיים. חשוב להדגיש כי אין הצדקה לפתיחה רחבה של ייבוא מוצרי מזון מחו"ל, שצפויה להמית אסון על החקלאות בישראל. על הממשלה, בדומה למדינות האיחוד האירופאי לסבסד את החקלאות המקומית - מתוך הבנה שהחקלאות היא מפתח לעצמאות ייצור המזון ללא תלות במדינות אחרות ולטובת קידום ערכי התיישבות ושמירה על שטחים פתוחים וגבולות הפריפריה. מהלך זה מחזיר את הכדור לרשתות השיווק, שיגבו פרמיות גבוהות וההפסד הוא לא רק של המחלבות אלא בעיקר של הצרכנים הישראלים''.

כמו כן הדגיש בכר את הצורך בהגבלת הצמיחה של הקמעונאים, בחינת אפשרות לחיוב רשתות ומכירת פעילות במקומות בהן הם מהווים מונופול, הגבלת רכישות של חברות ייצור על ידי חברות גדולות, ועידוד התחרות באמצעות פיתוח חלופות לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים - בדומה לנורמה באיחוד האירופאי.