הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''את הטבע לא מוכרים!'' - קמפיין נגד הפרטת גנים לאומיים


הצעת חוק המבקשת להעביר את ניהול 120 הגנים הלאומיים בישראל לגופים פרטיים, מעוררת התנגדות בקרב ארגונים סביבתיים. החברה להגנת הטבע יוצאת בימים הקרובים בקמפיין ציבורי למניעת העברתם לידיים פרטיות, תחת הססמה ''את הטבע לא מוכרים'', שבו ''יוצעו למכירה פומבית'' אתרים שונים. בישראל כיום 120 גנים לאומיים בהם חוף פלמחים, הכרמל, נחל אלכסנדר ומצדה

מערכת פורטל החקלאות  15-9-2011


החברה להגנת הטבע יוצאת למאבק נגד הכוונה להעביר את ניהולם של הגנים הלאומיים בישראל מידי המדינה, לגופים חיצוניים פרטיים.

במסגרת המאבק, צפויה החברה בימים הקרובים לצאת בקמפיין ציבורי תחת הסיסמא "את הטבע לא מוכרים", שבו "יוצעו למכירה פומבית" הגנים הלאומיים של ישראל.

בישראל ישנם כ-120 גנים לאומיים מוכרזים ומאושרים, בהם חוף פלמחים, גן לאומי הרי יהודה, גן לאומי מקורות הירקון, חוף השרון, הכרמל, הר תבור, נחל אלכסנדר ומצדה. הגוף הממשלתי האחראי היום על ניהול שמורות הטבע והגנים הלאומיים בישראל הוא רשות הטבע והגנים.

תיקון לחוק, שיזם ח"כ ישראל חסון (קדימה) וקבוצת חברי כנסת נוספים, קובע כי תאגידים שאינם פועלים למטרות רווח ושעם מטרותיהם נמנות הנצחת ערכים ומקומות בעלי חשיבות היסטורית, ארכיאולוגית, אדריכלית, טבעית או נופית - יוכלו ליטול אחריות על הניהול של גנים לאומיים, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה.

בחברה להגנת הטבע מבקשים להעביר את המסר החד משמעי וקוראים לציבור להתנגד למהלך ולחתום על עצומה. במהלך תקופת החגים, בה ישראלים רבים יוצאים לטבע ומטיילים, ייעשה מאמץ בחברה להגנת הטבע לעורר את מודעות המטיילים ולרתום אותם למהלך.

"אסור לנו להפריט עצמנו לדעת'' אומר סמנכ"ל שמירת סביבה וטבע ניר פפאי. ''ניהול שטחים בעלי חשיבות לאומית חייבים להיות מנוהלים על ידי גוף ציבורי ממלכתי, קל וחומר כאשר מדובר בשטחים פתוחים ערכיים כגנים לאומיים ולכן אסור להעביר את ניהולם לידיים פרטיות. שמירת טבע באופן המיטבי והנכון לא תתאפשר תחת ניהול פרטי. ניהול טבע שונה מניהול קבוצת מבנים, בדומה למקרה של הפרטת ניהול האתרים הלאומיים, ולכן אין מקום לאפשר את הפרטתם.''