הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חקלאות וסביבה - יום עיון בפקולטה לחקלאות ברחובות


יחסי הגומלין בין החקלאות לסביבה הינם מקיפים והדוקים וכרוכים בצד התועלת ההדדית גם בקונפליקטים לא מעטים. הדרך לשילוב נכון בין החקלאות ובין הסביבה עוברת דרך הטמעת עקרונות של קיימות ושל שמירה על משאבי טבע ומערכות אקולוגיות בהתנהלות החקלאות. יום עיון בנושא היבטים ושיקולים סביבתיים בהקצאת קרקע חקלאית וניהולה יתקיים ביום ראשון ה-25/9 בפקולטה לחקלאות, הכניסה חופשית

מערכת פורטל החקלאות  15-9-2011


בלתי אפשרי לדמיין את נופיה של ארץ ישראל ללא השדות, המטעים ובריכות הדגים האופייניים כל כך. שדות עמק יזרעאל, כרמי חבל עדולם, בריכות הדגים של חוף הכרמל ומטעי הדובדבנים ברמת הגולן הם רק חלק מהאופי המיוחד שהחקלאות הישראלית מעניקה לחבלי הארץ השונים.

יחסי הגומלין בין החקלאות לסביבה הינם מקיפים והדוקים וכרוכים בצד התועלת ההדדית גם בקונפליקטים לא מעטים. הדרך לשילוב נכון בין החקלאות ובין הסביבה עוברת דרך הטמעת עקרונות של קיימות ושל שמירה על משאבי טבע ומערכות אקולוגיות בהתנהלות החקלאות.

ביום ראשון,25.9.2011, יתקיים בפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה ע"ש רוברט סמית שברחובות, יום עיון בנושא היבטים ושיקולים סביבתיים בהקצאת קרקע חקלאית וניהולה. יום העיון יעסוק במדיניות ניהול הקרקע החקלאית הנכללת בגדרי מקרקעי ישראל ויתמקד בשתי סוגיות עיקריות: מדיניות ומנגנונים להקצאת קרקע חקלאית, ומשטר הנחלות החקלאיות הנוהג בארץ.

סוגיות אלה עומדות כיום על הפרק, בדיוני ועדת רוטקופף - שהוקמה מכוח החלטת ממשלה לצורך "בחינת המדיניות הקרקעית לניהול קרקע חקלאית הנכללת בגדר מקרקעי ישראל ... במטרה להתאימה למציאות בת זמננו, בשים לב לעקרונות פיתוח בר קיימא".

צעדים ראשונים להשגת מטרה זו נעשו בקרב הגורמים הממונים על החקלאות ובקרב גורמי הסביבה. ראוי לציין את מסמך האסטרטגיה לפיתוח בר-קיימא של משרד החקלאות משנת 2010 המכיר בהכרח של החקלאות "לשמור על איזון עם משאבים טבעיים ועל אמצעי הייצור הבסיסיים, קרקע, שטח ימי ומים, המהווים משאב מוגבל שיש לשמור עליו".

עמדת מכון דש"א והחברה להגנת הטבע היא כי יש לברך על החלטת הממשלה לבחון את הנושא. ואולם, לאור ההשלכות שיש להקצאת קרקעות לחקלאות ולמשטר הנחלות על השטחים הפתוחים ועל הערכים הטבעיים והשירותים החיוניים שהם מספקים לכלל הציבור, יש לפתוח את הנושא לדיון ציבורי.

מטרת יום העיון, אם כן, היא לקיים דיון ציבורי פתוח ורב פנים בהשלכות ובהיבטים הסביבתיים הקשורים לסוגיות אלה. יום העיון נערך בשיתוף הפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה ע"ש רוברט סמית שברחובות, המחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטה העברית, מכון דש"א (דמותה של ארץ), החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים. ההשתתפות לכנס ללא תשלום.

לפרטים נוספים ולהרשמה לכנס - לחצו כאן