הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התאחדות התעשיינים: הורדת מכסים עלולה למוטט ענפי תעשיה שלמים


בהתאחדות מזהירים כי הורדת מכסים עלולה למוטט ענפי תעשיה שלמים המעסיקים עשרות אלפי עובדים, מרביתם בפריפריה, ולכן היא מתנגדת למהלך קיצוני שכזה באופן מוחלט. משרד האוצר: ''שר האוצר מחויב לפעולה נחרצת להפחתת מחירים לצרכן והגברת התחרות במשק, וכך הנחה את נציגיו בוועדות השונות. זאת במקביל ובלי לגרוע לאחריות להמשך הצמיחה, שימור הישגי המלחמה באבטלה והאחריות התקציבית''

מערכת פורטל החקלאות  16-9-2011


העימות בין שר האוצר יובל שטייניץ ואנשי משרדו לבין נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש, בנוגע לאופן הטיפול בבעיות התחרותיות במשק ויוקר המחיה, עולה מדרגה.

באוצר מבקשים להפחית מכסים באופן דרמטי, ואף להסירם לגמרי, ולאפשר ליבוא גם בתעשיות כגון המזון, הטקסטיל והפלסטיק.
לטענת אנשי האוצר, התעשיינים מנסים לסכל את היוזמה בשל "רצון להגן על מפעלים ספציפיים, שאף נתמכים היום על-ידי החוק לעידוד השקעות הון". הוויכוח בסוגיה מחריף, גם בשל העובדה שגם בקרב חברי ועדת טרכטנברג מתגבש רוב לתמיכה בצעדים דרמטיים בתחום.

בהתאחדות התעשיינים אומרים כי עמדת ההתאחדות כפי שהובעה בפני האוצר היא, כי הורדת מכסים חד צדדית לייבוא, תביא למצב של ייבוא אבטלה בתקופה שהיא קריטית למשק הישראלי כתוצאה מהמשבר הכלכלי באירופה וארה"ב.

בהתאחדות מזהירים כי הורדת מכסים עלולה למוטט ענפי תעשיה שלמים המעסיקים עשרות אלפי עובדים, מרביתם בפריפריה, ולכן התאחדות התעשיינים מתנגדת למהלך קיצוני שכזה באופן מוחלט.

כמו כן, ההתאחדות מתנגדת להורדת מכסים ביבוא באופן חד צדדי אל מול מדינות אשר עדיין לא חתמו איתנו על הסכמי סחר ומתוך המחשבה שצעד כזה יפגע במוטיבציה של מדינות לחתום על הסכמי סחר עתידיים מול ישראל, דבר אשר יפגע בפוטנציאל הייצוא למדינות אלו.

''כבר כיום אין מכס על מוצרים ממדינות אירופאיות וארה"ב שאיתם יש לישראל הסכמי סחר חופשי. צריך לזכור, כי לאור הסכנה להתחדשות המיתון בעולם המערבי, הצמיחה העולמית תגיע בעיקר ממדינות המזרח הרחוק אשר איתן עדיין אין לישראל הסכמי סחר חופשי (הודו, סין, קוריאה וכו'), ויש לשמור על הזדמנויות לייצוא הישראלי למדינות אלו.''

''כמו כן, בתחום המזון אכן ישנם מכסים ומכסות ייבוא בכל מדינות במערב ובכללן ישראל, וזאת מתוך מדיניות של שמירה על החקלאות המקומית ובעיקר מתוך הרצון שלא להיות תלויות במדינות אחרות בנושא חשוב כמו מזון. נושא זה הוא אסטרטגי ונתון להחלטת הממשלה.

יש לזכור כי החל משנות השמונים, הוסרו רוב המכסים וכיום תקבולי המכס כשיעור מהיבוא עומדים על 1.1 אחוז - נמוך מארה"ב (שם הם עומדים על 1.8 אחוז) כך שהפחתת המכסים לא אמורה להשפיע משמעותית על המחיר הסופי לצרכן.צריך גם לזכור כי שיעור וחדירת הייבוא לישראל היא גבוהה מאד, גבוהה יותר מאשר רוב מדינות ה OECD.'' אומרים בהתאחדות התעשיינים

ממשרד האוצר נמסר: "שר האוצר מחויב לפעולה נחרצת להפחתת מחירים לצרכן והגברת התחרות במשק, וכך הנחה את נציגיו בוועדות השונות. זאת במקביל ובלי לגרוע לאחריות להמשך הצמיחה, שימור הישגי המלחמה באבטלה והאחריות התקציבית".