הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


להקות הזאבים מתרבות וטורפות עגלי בקר גם בגליל


ארגון מגדלי בקר לבשר מדווח על עלייה של 40% בחודש האחרון בכמות מקרי הטרף של עגלים בגליל על-ידי להקות זאבים. אוכלוסית הזאבים שבעבר חיה ברמת הגולן מחפשת מקורות מזון נוספים ולאחרונה הגיעה גם לאזורי הגליל המערבי והמזרחי

מערכת פורטל החקלאות  18-9-2011


שלושים עגלים נטרפו רק החודש על ידי להקות זאבים בחוות הבקר של יהודה דרעי, ממושב שומרה בגליל המערבי. הבוקר שוב התעורר דרעי לקול זעקת הפרות האמהות שעמדו מעל שלושה עגלים בני חודשיים אשר נטרפו על ידי זאבים במשך הלילה.

"זה כאב לב גדול לראות את העגלים שנטרפו בצורה ברוטאלית. אנו עמלים לטפחם ולגדלם ולשמוע את זעקת האמהות בשעות הבוקר על העגלים הקטנים זה קשה" אומר דרעי.

חיים דיין, מנכ"ל אמב"ל (ארגון מגדלי הבקר לבשר במרעה) אומר, כי בחודש האחרון חלה עלייה של ארבעים אחוז בכמות מקרי הטרף של עגלים בצפון הארץ "זו עונת ההמלטות, העגלים הרכים אינם מסוגלים להימלט מהציפורניים והשיניים החדות של הזאבים" אומר דיין.

להקות הזאבים חיו עד היום בעיקר באזור הגולן, אך לאחרונה לאור הצטמצמות שטחי הטבע וכתוצאה מכך פחות בעלי חיים שיכולים להוות מזון לזאבים, הם יורדים דרומה ומתקרבים לאזורי חוות הבקר, הצאן והלולים באזור העמקים עד רמות יששכר. לאחרונה הגיעו גם לגליל המערבי והמזרחי. "אזור הגליל המערבי ברובו אזור חורש ולכן קל לזאבים להסתתר, לצפות ולצוד עגלים בני מספר שבועות אשר אינם מסוגלים לברוח מהם במהירות או להתגונן" אומר דיין.

לפני מספר שנים, כשלא ניתן היה לשלוט בריבוי הטבעי של הזאבים, ולאחר מספר מקרים בהם התקרבו לבתי מגורים באזור דרום הגולן והיוו סכנה לילדי הישובים, דיללו הרשויות הירוקות את אוכלוסית הזאבים. דיין אומר, כי אין ספק שיש לשמור על הטבע ועל הזאבים, אך על הרשויות לפקח על האיזון בין הטבע לגידול בקר וצאן ולצמצם את כמות הזאבים, מאחר והפגיעה הכלכלית בעדרי הבקר גבוהה מאוד לאחרונה עקב הטריפות.

לאחרונה אין פיקוח מטעם הרשויות הירוקות באזור הגליל המערבי לאחר שהפקח שהיה שם עבר לאזור הים. ארגון מגדלי הבקר למנהל מחוז צפון ברשות הטבע והגנים גיא אלון, בכדי לבדוק כיצד ניתן להחזיר את הפיקוח לאזור ולפתור את בעיית ריבוי אוכלוסיית הזאבים.