הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אבו וילן: למשרד האוצר אין הסכום הנדרש לפיצוי על הסרת מכסי המגן


עד 4 מיליארד שקל הוא הסכום הנדרש לפיצוי החקלאים על הסרת מכסי המגן. מנכ''ל התאחדות חקלאי ישראל התייחס אתמול להצעת האוצר בטקס בחוות נווה יער: ''יש לקחת בערבון מוגבל את הבטחות האוצר לסבסוד ישיר של החקלאים במקום הטלת מכסי מגן''. במקום הראשון בתחרות ''פר ההרבעה המצטיין'' שנערכה אתמול זכה פר מגזע סימנטל, שטופח על ידי גלעד שרון בחוות שקמים של משפחת שרון

מערכת פורטל החקלאות  20-9-2011


הצעת האוצר לפיצוי ישיר של החקלאים על הסרת מכסי המגן ליבוא תוצרת חקלאית תעלה 3-4 מיליארד שקל, סכום שאין להם כיסוי בתקציב, כך אמר מנכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן בטקס בחירת פר ההרבעה המצטיין בישראל, שהתקיים אתמול (ב') על ידי ארגון מגדלי בקר לבשר (אמב"ל) בחוות נווה יער שבעמק יזרעאל.

וילן קרא לחקלאים לבדוק לעומק את ההצעה, מפני שהם עלולים להיפגע מיבוא בשר בקר טרי ללא מכס. לדבריו, "הסבסוד הישיר לחקלאות בישראל הוא כיום 17% מעלות הייצור לעומת ממוצע של 25% במדינות ה-OECD. עם כל הצדק החברתי והרצון להשתוות ולטפח בישראל חקלאות כמו באירופה, יש לקחת בעירבון מוגבל את הבטחות אוצר לסבסוד ישיר של החקלאים במקום הטלת מכסי מגן".

מנכ"ל ארגון מגדלי הבקר לבשר (אמב''ל) חיים דיין אמר בטקס כי המכס הרשום על יבוא בשר בקר טרי הוא 190%, בעוד שבהסכמי המכס ההדדיים של ישראל עם האיחוד האירופאי ניתן לייבא בשר טרי ב-100% ללא הגבלת כמויות. כמו כן, הוסיף כי ניתן לייבא 2,000 טון בשר בקר טרי ממדינות שונות ללא מכס כלל. דיין ציין כי בפועל אין כמעט יבוא בשר טרי אף ללא מכס כלל, בשל העדר כדאיות ליבואנים לייבא כמויות קטנות. אלא שמגדלי הבקר לבשר חוששים כי הסרת המכסים תעודד את היבואנים לייבא כמויות גדולות של בשר טרי ותפגע בהכנסתם.

ענף גידול בקר לבשר כולל 60 אלף פרות ("אמהות") הממליטות מדי שנה 40 אלף עגלים לגידול במשקים החקלאיים, רובם במושבים, ולשיווק למשחטות כאשר משקלם מגיע לכ-500 קילו או יותר. עדרי הבקר מגידול מקומי מספקים כ-13% מצריכת בשר הבקר בישראל ומחזור המכירות של הענף מסתכם בכ-150 מיליון שקל בשנה. בנוסף, מיובאים לגידול ולשחיטה בישראל 80 אלף עגלים בשנה, רובם מאוסטרליה, ומחזור המכירות של עגלים אלה למשחטות מסתכם בכ-200 מיליון שקל בשנה.


           פר מגזע סימנטל [צילום: עומר שביט]

במקום הראשון בתחרות ''פר ההרבעה המצטיין'' שנערכה אתמול זכה פר מגזע סימנטל, שטופח על ידי גלעד שרון בחוות שקמים של משפחת שרון. במכירה הפומבית של פרי הרבעה שנערכה במהלך האירוע הועמדו למכירה 50 פרים בני 15-18 חודשים מחוות השקמים, מחוות קשת ברמת הגולן ומחוות אלטשולר מבנימינה.

פר ההרבעה המצטיין מחוות שקמים של משפחת שרון, במשקל של 700 ק''ג, נמכר במכירה הפומבית לחוות טימור ממושב חזון וזכה גם למחיר הגבוה ביותר של 25,000 ₪. פרי ההרבעה שנמכרו במכירה הפומבית הינם בני 15-18 חודשים, שוקלים מעל 600 ק"ג ומוסיפים כ- 2 ק"ג למשקלם ביום. היקף אשכיהם מגיע עד 40 ס"מ.

מקורו של גזע הסימנטל (גרמני נקוד) בשוויץ ודרום גרמניה. הפרים מגזע זה הינם בעלי גוף רחב, שריריים ועצמות חזקות. צבע הפרווה שלהם מנוקד בצבעי חום ולבן.

בישראל כיום מעל 2,000 ראשי בקר מגזע סימנטל המשובח, המטופחים בחוות גידול בכל רחבי הארץ. בשנתיים האחרונות גדלה כמות העגלים הגדלים בחוות הבקר בארץ ב- 10% ועומדת על 500 פרי הרבעה מכל הגזעים.

מועדון המגדלים של גזע סימנטל מלווה מקצועית על ידי ניר אלטשולר, דור שלישי לבוקרים מבנימינה. המועדון מטפח גזעי בקר מובחרים, ומאפשר על ידי רמת בקרה גבוהה לספק לעדרים המסחריים בישראל פרים טהורים ברמה גבוהה, העמידים לתנאי הארץ.

אמב"ל (ארגון מגדלי הבקר לבשר במרעה) פועל לאורך השנה לקידום מודעות ציבור הצרכנים לצריכת בשר בקר הטרי מתוצרת כחול לבן, הבריאה וטעימה יותר ולהמשך השבחת הבקר בארץ.