הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בעקבות קריסת אגרקסקו: בססח תבטח כספי חקלאים בחברות היצוא


לראשונה, חקלאים יוכלו לבטח את הכספים המגיעים להם מחברות השיווק והייצוא. הביטוח החדש נועד למנוע מצב בו קריסה של חברת שיווק תגרום נזקים כבדים למגדלים. אם טרם אגרקסקו נראה היה למגדלים שתסריט כזה אינו מציאותי, רבים מהם מבינים היום שמצב זה עלול להתממש באופן מהיר ומוחשי

מערכת פורטל החקלאות  21-9-2011


אפקט אגרקסקו: החברה הישראלית לביטוח אשראי ''בססח'', תאפשר לחקלאים לבטח את הכספים המגיעים להם מחברות השיווק והייצוא. הביטוח החדש נועד למנוע מצב בו הקפאת תהליכים, פרוק או קריסה של חברת ייצוא ושיווק, תביא לפגיעה קשה במגדלים, ומטרתו להבטיח שהחקלאים יקבלו את התשלום המגיע להם עבור המשלוחים שביצעו.

עד כה מרבית החקלאים לא ביטחו את הכספים המגיעים להם מחברת השיווק עצמה. זאת למרות שחולפים כ-90 יום, בממוצע, בין מועד הספקת התוצרת לחברת השיווק, לבין המועד בו החברה אמורה להעביר להם את התשלום. אם טרם קריסת אגרקסקו נראה היה למגדלים שתסריט על פיו חברת השיווק תקרוס אינו מציאותי, אזי כיום, רבים מהם מבינים שמצב זה עלול להתממש באופן מהיר ומוחשי.

חברת אגרקסקו שבבעלות המדינה (30%), מועצת הצמחים (59%) וחברת תנובה (11%), איננה מסוגלת לעמוד בתשלום חובותיה למגדלי התוצרת החקלאית ששווקו את תוצרתם דרכה, למחזיקי אגרות החוב והבנקים ולכן החלה החברה בהליכי פירוק. הבעיה מחמירה עוד יותר על רקע העובדה שבמקום עבודה מול אגרקסקו, המגדלים החלו לשווק את תוצרתם בחו"ל באמצעות עשרות חברות שיווק קטנות יותר, כאשר מטבע הדברים חברות אלה יציבות פחות ועלולות להיקלע, אף הן, לקשיים כלכליים.

מתכונת הביטוח החדשה של בססח מעניקה לחקלאים כיסוי למצב בו חברת הייצוא תיקלע למצב של חדלות פירעון או למצב בו מונה לה כונס נכסים וכן למצב של אי תשלום מתמשך, בו החברה לא שילמה לחקלאי עבור התוצרת בפרק זמן העולה על 120 יום מהמועד אשר נקבע כמועד התשלום. היקף הכיסוי אותו מעניקה בססח עומד על עד 85% מהתמורה המיועדת.

סמנכ"לית השיווק של בססח איילת פורת אומרת כי קריסת אגרקסקו, מהווה תמרור אזהרה למגדלים ולכל העוסקים בענף החקלאות. כמו במרבית הקריסות של חברות ענק, גם במקרה של אגרקסקו הדבר נעשה ללא התראה מוקדמת תוך יצירת נזקים כבדים לספקים. ''דווקא בתקופה זו של סערות כלכליות מקומיות ובינלאומיות, הפוליסה החדשה עשויה למנוע מהמגדלים נזקים כלכליים כבדים העלולים להיות בלתי הפיכים'' אומרת פורת

''בססח'' החברה הישראלית לביטוח אשראי, מבטחת אשראי ב-115 מדינות בהיקף של מעל 12 מיליארד דולר בשנה, בעסקאות סחר חוץ ובשוק המקומי. ביטוח האשראי מבטיח שהספק יקבל את כספו גם במידה שהלקוח אינו משלם כתוצאה מחדלות פירעון, קשיים כלכליים או אירוע פוליטי המונע תשלום. הבעלות על בססח נחלקת כיום שווה בשווה בין: הראל השקעות בביטוח ופיננסים, ביטוח חקלאי ויולר הרמס - מבטח האשראי הגדול בעולם.