הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חסת בר גיאורגית תסייע בתוכניות השבחה של החסה התרבותית


ברחבי העולם גדלים בטבע כ-100 מינים שונים של חסת הבר, אך רק שבעה מתוכם דומים מאד באיפיון המורפולוגי וכן נכללים במאגר הגנים הראשוני של צמחי החסה התרבותית. אחד ממינים אלו היא חסה גאורגית - אשר תחום תפוצתה העיקרי הוא ארצות הקווקז - ומכאן חשיבותה הן למחקר תיאורטי והן לשילובה בתוכניות השבחה של החסה התרבותית

אוניברסיטת חיפה  22-9-2011


ד"ר אלכס בהרב מהמכון לאבולוציה, שמייצג את ישראל בקבוצת העבודה הבינלאומית של ירקות העלים מטעם ECPGR European Cooperative Programme for Plant Genetic Resources), שב מביקור בן שבוע בארמניה, כאשר מטרתו העיקרית של הביקור הייתה איסוף זרעים של מיני חסת בר לטובת מחקר להשבחת החסה התרבותית.

ברחבי העולם גדלים בטבע כ-100 מינים שונים של חסת הבר, אך רק שבעה מתוכם דומים מאד באיפיון המורפולוגי וכן נכללים במאגר הגנים הראשוני של צמחי החסה התרבותית. אחד ממינים אלו היא חסה גאורגית - אשר תחום תפוצתה העיקרי הוא ארצות הקווקז - ומכאן חשיבותה הן למחקר תיאורטי והן לשילובה בתוכניות השבחה של החסה התרבותית.

ד"ר בהרב היה ער לכך שעפ"י נתוני International Lactuca database (ILDB)החסה הגאורגית מיוצגת ע"י דוגמת זרעים אחת בלבד. בזכות עבודת הכנה יסודית יחד עם עמיתים מארמניה אשר ליוו את ד"ר בהרב במסעי האיסוף, הצליח לאסוף דוגמאות זרעים מעשרות צמחים של חסה גאורגית במספר אתרים המיצגים מחוזות שונים ברחבי ארמניה, וכמו כן אסף זרעים של חסת המצפן וחסה רותמית, שני מינים הנפוצים גם בישראל. זרעי החסה הגאורגית ישמשו את ד"ר בהרב בתכנית המחקר המשותפת שלו עם מספר קבוצות בעולם.

חוויה יוצאת דופן חיכתה לאלכס בעת ביקורו בארמניה: סיור בבית קברות יהודי משלהי המאה ה־13 ותחילת המאה ה־14 לספירה, תקופה שבה היה האיזור תחת כיבוש מונגולי. כל המצבות נושאות התאריכים הוצבו בבית הקברות בשנים 1266־1337. בית הקברות ממוקם על גבי חלקת אדמה מיוערת במחוז Vayots Dzor, מול הכפר יֶרֶגיס (Yeghegis), כשעתיים וחצי נסיעה דרומית־מזרחית ל- ,Yerevan בירת ארמניה. חשיבות גילויו של בית הקברות רבה, כיוון שזו עדות ראשונה לקיומם של יהודים בארמניה בימי הביניים.


                   מצבה מבית הקברות היהודי