הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התעשייה הקיבוצית: הפחתת מכסים תחסל אלפי מקומות עבודה


מנכ''ל איגוד התעשייה הקיבוצית מזהיר כי הפחתת מכסים עלולה לחסל אלפי מקומות עבודה בפריפריה, וכי הורדת מכסים תתורגם להגדלת הרווחים ופערי התיווך של היבואנים. ''הצרכן לא יהנה ממחירים זולים יותר. אסור לממשלה להתבשם מנתוני האבטלה הנמוכים''

מערכת פורטל החקלאות  25-9-2011


''הורדת המכסים עלולה לגרום לחיסול של תעשיות שלמות ולחיסול המוני של מקומות עבודה בפריפריה'' כך מזהיר מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, עמוס רבין. רובין אומר, כי זהו תהליך הרסני חד כיווני שאין חזרה ממנו, מאחר ומפעלים שיקרסו לא ישובו לפעול עוד בעתיד בישראל.

לדבריו, מי שחושב שהורדת מכסים תתגלגל לכיסו של הצרכן משלה את עצמו. היבואנים ידעו לתמרן בדרך שתשאיר בידיהם את מירב הפער אם לא את כולו.

60% ממפעלי התעשייה הקיבוצית מבוססים על מכירות בשוק המקומי, כשמדובר בעיקר בחברות בסדר גודל בינוני וקטן. ב-150 מפעלים אלו שממוקמים בעיקר באזורי הפריפריה מועסקים 20 אלף עובדים מהקיבוצים ומהישובים הסמוכים. גם המפעלים שנשענים על יצוא צמחו מתוך המכירות בשוק המקומי.

כל עובד בתעשייה "מחזיק" עוד שלושה עובדים בשירותים ומוצרים שהמפעל רוכש ובהוצאות שהעובד עושה במקום מגוריו, אומר רבין. פיטורי עובדים בתעשייה הם תהליך הרסני שגורר פיטורים בחברות נוספות במשק ובאינספור עסקים קטנים.

''אסור לממשלה להתבשם מנתוני האבטלה הנמוכים. כולנו יודעים שהכלכלה היא מחזורית והתנהלות בלתי אחראית עלולה להחזיר אותנו במהירות למשברים הכלכלים שידענו בעבר. הבסיס לשינוי בסדרי העדיפויות ולצדק חברתי הוא תעסוקה. פיטורי עובדים בפריפריה ישיגו מטרה הפוכה ורק יאיצו את החרפת הפערים החברתיים בישראל. חייבים לעצור את התהליך ולערוך חשיבה מחודשת בטרם יהיה מאוחר מדי'' אומר רבין.