הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארה''ב: 13 בני אדם מתו מחיידק הליסטריה אחרי אכילת מלונים


המרכז האמריקני לבקרת מחלות מדווח כי 72 בני אדם כבר נדבקו במחלה שנגרמה מחיידק הליסטריה לאחר שאכלו מלונים מסוג קנטלופ שככל הנראה הגיעו מקולורדו. בשנים האחרונות נמצאת תפוצת המחלה במגמת עליה בכל העולם

מערכת פורטל החקלאות  30-9-2011


גורמי רפואה רשמיים בארצות הברית הודיעו ביום ד' האחרון כי לפחות 13 בני אדם ב-8 מדינות שונות בארצות הברית מתו בחודשיים האחרונים מהידבקות בחיידק הליסטריה, שמקורו ככל הנראה במלונים מזן קנטלופ. לפני כשבועיים הורדו מהמדפים בקולורדו כל המלונים מסוג קנטלופ לאחר שהתברר הקשר ביניהם לבין התרפצות המחלה.

במרכז האמריקני לבקרת ומניעת מחלות אומרים כי מאז 31 ביולי התקבלו דיווחים על 72 מקרים של הידבקות בליסטריה ב-18 מדינות שונות ברחבי ארצות הברית. עד כה, השיא במספר הנדבקים נרשם בקולורדו, שם חלו במחלה 15 בני אדם. המספר הגבוה ביותר של מקרי המוות נרשם בניו מכסיקו, שם מתו 4 בני אדם שנדבקו בחיידק.

החיידק Listeria monocytogenes עולה לכותרות מדי כמה שנים בשל המצאותו במזון והנזקים שהוא עלול לגרום לאוכלוסיה בכלל ולנשים הרות בפרט. המחלה מוכרת בחיות מאז שנת 1929, ובחיות 18 שנים קודם לכן. בשנים האחרונות תפוצת המחלה נמצאת במגמת עליה בארץ ובעולם. עיקר ההעברה היא באמצעות מזון ואכן מדי פעם מדווח על התפרצויות רחבות-היקף המלוות בתחלואה קשה ובתמותה. ככלל, כל מזון שמקורו מהחי או מהצומח עלול להיות נגוע בליסטריה.

התסמינים של המחלה מתאפיינים בבעיות בקיבה ובמעיים, חום גבוה, ובמקרים קיצוניים בלבול ופרכוסים. בדרך כלל פוגעת המחלה בנשים בהריון, קשישים ואנשים בעלי מערכת חיסונית חלשה.

על מנת להקטין את הסיכוי להידבק במחלה המליץ המרכז לבקרת מחלות לבשל היטב מאכלי בשר, לשטוף ירקות מתחת לברז באופן יסודי ולהקפיד על שטיפת ידיים, סכינים, משטח העבודה וקרשי החיתוך אחרי עבודה עם מזון לא מבושל.