הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


צילומים חושפים: התעללות בעגלי בקר המיובאים לישראל מאוסטרליה


פעילי ''אנונימוס'' טוענים כי עגלי בקר שהובאו מאוסטרליה לארץ, הוכו ע''י עובדי מתקן ההסגר בערבה במקלות עם דוקרנים ושוקרים חשמליים. חברת ''אדום אדום'': עובד חברת השירות הודח מתפקידו. משרד החקלאות פתח בחקירה

מערכת פורטל החקלאות  2-10-2011




צילומים חדשים של צוות החקירות של "אנונימוס" חושפים התעללות בעגלים הנשלחים חיים מאוסטרליה לתעשיית הבשר הישראלית. פועלים מכים את העגלים במוטות עם דוקרנים – בראש ברגליים ובגב, ומשתמשים בשוקר חשמלי; כל זאת בניגוד לתקנות חוק צער בעלי חיים שנכנסו לתוקף לפני יותר משנתיים.

קרוב ל-100 אלף עגלים וכבשים מגיעים לישראל מדי שנה, לאחר שלושה שבועות של הפלגה מאוסטרליה על פני יותר מ-10,000 קילומטרים. במהלך ההפלגה בעלי החיים סגורים בתאי האוניות בתנאי חום, לחות, רעש ומחנק, מתבוססים בהפרשותיהם. חלק מהעגלים לא שורדים בתנאים הקשים ומתים בהפלגה, וישנם דיווחים על עגלים גוססים המושלכים מהסיפון בעודם חיים. המשלוחים של העגלים למדינות חוץ מכונים "המשלוחים החיים". בתהליך הפריקה לנמלים וההעמסה למשאיות ההובלה בישראל סובלים בעלי החיים משעות של המתנה בשמש הקופחת, מצמא, וכפי שמעידים הצילומים – גם מאלימות.

צוות "אנונימוס" חדר לתחנת המעבר צופר שבערבה (אליה הועברו העגלים מהאוניות בנמל אילת) ותיעד העמסת עגלים למשאיות ההובלה. ככל הנראה, מדובר בעגלים המיועדים להגיע למדפים כמותג "אדום אדום" של "תנובה". בצילומים נראים עובדים מכים את העגלים במוטות עם דוקרנים בגבם, ברגליהם ובראשם. "אנונימוס" הגישה תלונה למשטרה על עבירה על חוק צער בעלי-חיים (תקנות הובלת בהמות). במכתב ששלחה העמותה לממונה על אכיפת החוק במשרד החקלאות, ד"ר דגנית בן דב, קראה "אנונימוס" לחקירת המקרה ולהפסקת "המשלוחים החיים".

חלק מהצילומים פורסמו ביומון האוסטרלי הפופולארי “The Age” (תפוצה של כ-200 אלף עותקים ביום), וכן באתר האינטרנט שלו. בעקבות הפרסום ביקשה שרת החקלאות של אוסטרליה, דרך ארגונים מקומיים לזכויות בעלי חיים, שהצילומים המלאים ישלחו אליה. כמו כן הצילומים הועברו למפקח על המשלוחים החיים באוסטרליה.

מחברת "אדום אדום" נמסר בתגובה כי: חברת "אדום אדום" שמה דגש רב על כללי התנהגות נאותים בטיפול בבעלי חיים לכל אורך תהליך שרשרת האספקה בישראל, בהתאם לכללים הנהוגים בעולם ומוגדרים ע"י ארגון ה - O.I.E העולמי והרשויות באוסטרליה. אנו רואים את הממצא שהובא לידינו בחומרה רבה ופנינו בדרישה מיידית לחברה המספקת לנו את השירות, להפסיק עבודתו של העובד לאלתר. העובד הודח מתפקידו ואנו דואגים להעברת מסר ברור לכל עובדי החברה ונותני השירותים בתחום הבקר לבל ישנה מקרה מעין זה".

משרד החקלאות: הפרה לכאורה של החוקים. החלה חקירה

במשרד החקלאות ציינו כי על פי התמונות שהועברו לידיו, "אכן מדובר בהפרה לכאורה של החוקים והתקנות בעניין צער בעלי חיים, ולאחר שהפרטים והראיות נאספו, החלה לפני כשבוע יחידת הפיצו"ח (פיקוח צומח וחי) במשרד החקלאות בחקירה בנושא, שבסופה תישקל הגשת כתבי אישום באם יימצא שהחוק הופר.

משרד החקלאות ופיתוח הכפר מקיים פעילות ענפה בכל הקשור לקידום רווחת בעלי חיים, הן ברמת הפיקוח על עבירות צער בעלי חיים ואכיפתן, והן ברמת החקיקה וקידום רפורמות. במסגרת פעילות זו, קידם המשרד את אישור תקנות צער בעלי חיים להובלת בהמות ועופות המסדירות את הובלתם של בעלי החיים כך שהדבר יתבצע בצורה המתחשבת ברווחתם. התקנות דואגות בין השאר לכך כי הובלת בעלי החיים תוגבל בזמן על מנת למנוע סבל מיותר, דאגה לתנאי הגנה והצללה מפני גשם, אוורור, צינון, צפיפות ועוד.

''ההוראות אף אוסרות הובלת בע"ח כשהם פצועים, קשורים, מונפים, אחוזים בצורה אכזרית בעת ההטענה (כגון אחיזה בראש או בקרניים), חל איסור על שימוש בכוח או בשוקר למעט הפעלת כוח סביר, ועוד הוראות רבות נוספות. כמו כן ההובלה חייבת להתבצע בנוכחות משגיח או נהג אחראי שעבר הכשרה של משרד החקלאות הכוללת הכרת שיטות למזעור סבלם של בעה"ח, וטכניקות שונות לדאגה לרווחתם".

מכוח תקנות אלה, אומרים במשרד החקלאות, הוכשרו עד כה למעלה מ- 450 נהגים ומלווים בקורסים ללמידת שיטות שנועדו למזער את סבלם של בעה"ח, דבר שהביא לתוצאות והוריד משמעותית את מספר מקרי ההתעללות בעת הובלות. נציגי משרד החקלאות אינם יכולים אמנם להיות נוכחים בכל פריקה וטעינה של בעלי חיים (ואף אין חובת נוכחות כזו בתקנות), שכן המדובר במספר גדול מאוד של הובלות, אך יחד עם זאת מבצעים פקחי המשרד בדיקות מדגמיות במספר רב של הובלות, דבר המביא לצמצום התופעה".

מפגינים מול ביתה של זהבית כהן: ''תנובה מצפצפת על המחאה הציבורית''

בעקבות החשיפה של ההתעללות הקשה בעגלים שמשווקת תנובה תחת המותג "אדום אדום", הפגינו עשרות מפגינים מול ביתה של זהבית כהן ברמת השרון. "תנובה מטעה צרכנים בהצהרות שהעגלים שהיא משווקת גודלו בישראל בתנאים אופטימאליים'' אמר רונן בר מעמותת אנונימוס. ''אנו דורשים מזהבית כהן לקחת אחריות, להפסיק את הייבוא האכזרי של עגלים חיים, ולקדם מדיניות להפחתת הסבל של מיליוני בעלי החיים שעל גבם עושה תנובה את רווחיה. הבעיה מבחינתה מתחילה רק כשההתעללות נחשפת – אז פשוט מפטרים עובד זוטר. לפטר את הש"ג זה מעשה פחדני של התנערות מאחריות, שמראה שתנובה מצפצפת על המחאה הציבורית נגדה במקום לבצע שינוי ממשי במדיניות. לתנובה יש אחריות כלפי בעלי החיים שהיא משווקת, אך גם לנו כצרכנים יש אחריות – עלינו להחרים את תעשיית הבשר ולסרב לממן מכיסנו התעללות''.

אורי רשטיק, יו"ר אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב שיזמה את החרם על תנובה אמר בתגובה: "אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב מתייחסת בחומרה רבה לטענות לפיהם חברת תנובה מעורבת בהכאת עגלים צעירים ומוקיעה מכל וכל התעללות בבעלי חיים. לחברת תנובה אין אחריות תאגידית, ומקרה זה הוא עוד אחד מהסימפטומים לכך. זאת בנוסף להפקעת הצרכנים וחוסר עניין מצידם בטובת הצרכן ".

כמשווקת הבשר הגדולה בישראל, וכשחקנית המרכזית גם בשוק החלב והביצים, תנובה אחראית לחייהם של עשרות מיליוני בעלי-חיים. אולם לתנובה אין כל מדיניות באשר לרווחת בעלי החיים שאת תוצריהם היא משווקת, טוענים הארגונים. זאת בניגוד לתאגידי מזון מקבילים בעולם המערבי (אפילו מקדונלד'ס), אשר מחייבים את ספקיהם לסטנדרטים מינימליים של הגנה על בעלי-חיים כחלק ממדיניות לאחריות תאגידית וסביבתית.

רקע

40% מהבשר הטרי הנמכר בישראל מקורו ב"משלוחים החיים" . הובלת כבשים ועגלים חיים לישראל החלה רק לפני כעשור ומגיעה לכ-100 אלף עגלים וכבשים מדי שנה, המובלים לישראל (וכן לרשות הפלסטינית ולרצועת עזה דרך ישראל) בעיקר מאוסטרליה. העגלים חיים באוסטרליה במרעה פתוח במשך מספר חודשים, אז הם מועמסים לספינות בצפיפות אדירה במסע של מספר שבועות. במהלך השנים תיעדה "אנונימוס" את המתרחש בהובלה, ובכלל זה הכאה שיטתית של כבשים ועגלים, העפת כבשים באוויר ממשאית למשאית והפקרת עגלים וכבשים לגווע מהתייבשות במשאיות לוהטות. הצילומים אף זכו לחשיפה בתוכנית "60 דקות" האוסטרלית בשנת 2003, שערכה תחקיר מקיף על ה"משלוחים החיים" (בין היתר חשפה התוכנית שעגלים גוססים מושלכים מסיפון אוניות בעודם חיים). תלונות חוזרות אף מגלות כי המובילים נוהגים להרעיב במכוון על העגלים והכבשים לפני פריקתם על מנת להקטין את תשלום המכס על בשרם, הנקבע לפי משקל. "אנונימוס" הגישה תלונות במשטרה וניהלה מאבק נגד משרד החקלאות, המתיר את הייבוא האכזרי למען האינטרסים של קומץ יבואנים בעלי השפעה. בעקבות חשיפת האכזריות הכרוכה במסעות אף הופסקו המשלוחים מספר פעמים, אך חודשו במהרה, בלחץ היבואנים.

קואליציה בינלאומית של ארגוני בעלי חיים מנהלת קמפיין עולמי לאיסור על ייצוא בעלי-חיים מאוסטרליה עקב הסבל הקשה בהובלה הארוכה בים. שתי הצעות חוק שהעלו בפרלמנט האוסטרלי נדחו לא מכבר, אולם ארגוני הגנת בעלי חיים במדינה מנסים לקדם מהלך שיאסור על משלוחים חיים למדינות בהם לא מהממים את בעלי החיים לפני השחיטה. לפני כשבועיים הפגינו אלפים באוסטרליה נגד המשלוחים החיים.