הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


פניה לממונה על ההגבלים העסקיים: חשד להסדר כובל ברכישת זיתים


מנכ''ל ארגון מגדלי הפירות אילן אשל פנה במכתב לממונה על ההגבלים העסקיים בו הוא טוען כי קיים חשד סביר שחברת אסם/בית השיטה ושימורי יבנה מקיימות תאום מחירים לצורך לחץ בלתי חוקי על מגדלי הזית. שני המפעלים המובילים, רוכשים 45% מתנובת הזית הישראלי

מערכת פורטל החקלאות  5-10-2011


ארגון מגדלי הפירות פנה לממונה על ההגבלים העסקיים לבדיקת חשד להסדר כובל ברכישת זיתי מאכל.

"קיים חשד סביר כי שני המפעלים המובילים בכבישת זיתי מאכל, "אסם/בית השיטה" ו"שימורי יבנה" מקיימים תיאום מחירים לצורך לחץ בלתי חוקי ובלתי הוגן על מגדלי הזית הישראלים", כתב מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל אילן אשל, לפרופ' דיויד גילת, הממונה על ההגבלים העסקיים.

במכתב מדגיש אשל כי תנובת זיתי המאכל בישראל הופנתה מאז ומתמיד למפעלי הכבישה בישראל, אך השנה, בה יש ביקוש גבוה משום שזו שנה של יבול סירוגי נמוך, דורשים שני המפעלים המובילים, הרוכשים 45% מתנובת הזית הישראלי, שהמחירים לא יעלו על מחירי 2008. עובדה זו, לדברי מנכ''ל הארגון, מעלה חשד סביר כי מתבצע תיאום אסור בין שני המפעלים.

היקף ענף זיתי המאכל מתבסס על 15,000 דונם המפרנסים 800 מגדלים בתוספת אלפי מועסקים סביב הענף. ''התיאום והלחץ הבלתי חוקיים לרכוש מהמגדלים את הזיתים במחיר נמוך מעלויות הייצור, יגרום לקריסת הענף ולשגשוג המגדלים המתחרים בירדן'' נאמר במכתב.