הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


וידאו: התנשמות והבזים בישראל זכו בפסטיבל סרטים בינ''ל


סרט באורך 12 דקות שהופק ע''י החברה להגנת הטבע ואוניברסיטת ת''א על פרויקט ההדברה הביולוגית בעזרת תנשמות ובזים, זכה במקום הראשון בקטגוריית סרטים מקצועיים וסרטי הדרכה, בפסטיבל הסרטים הבינ''ל ''Agrofilm'' לטבע, חקלאות ואקולוגיה בסלובקיה

מערכת פורטל החקלאות  5-10-2011




סרט שהופק על ידי החברה להגנת הטבע ואוניברסיטת תל אביב בנושא הדברה ביולוגית זכה במקום הראשון בקטגוריה B , בפסטיבל הבין לאומי ''Agrofilm'' ה-28 בנושא טבע, חקלאות וסביבה. הפסטיבל התקיים בשבוע האחרון בעיר האוניברסיטאית בניטרה שבסלובקיה.

מפיק ובמאי הסרט יובל דקס שהוא גם צלם טבע וגם איש החברה להגנת הטבע, תיעד את המיזם הלאומי לשימוש בתנשמות ובבזים כמדבירים ביולוגים בחקלאות. שותפים נוספים ליצירת הסרט הם משרד החקלאות, המשרד להגנת הסביבה, המשרד לשיתוף פעולה אזורי וקרן ברכה.

כבר משנת 2006 הביא קיבוץ שדה אליהו שבעמק בית שאן את בשורת ההגנה על היבולים החקלאים באמצעות הדברה ביולוגית. שיטת ההדברה הביולוגית מצאה דרכה לירדן ולרשות הפלסטינאית במיזמים של שיתוף פעולה אזורי. במסגרת המיזם הוצבו בתוך ארבע שנים, 2100 תיבות קינון לתנשמות ובזים הצדים את המכרסמים המזיקים לשדות. התנשמות כידוע ישנות במשך היום ואת מזונן הן צדות בשעות הלילה. לכן אין כבר צורך בשימוש בחומרי הדברה כימיים, שלהם השפעה הרסנית על בריאות האדם ועל הסביבה.

הסרט, שאורכו 12 דקות, מתאר את ייחודה של השיטה מההיבט המדעי, החקלאי והסביבתי. דקס מפיק הסרט אמר אחרי הזכיה בפרס: "מדובר באות הערכה לעשייה של כולנו בתחום שמירת הטבע בישראל. רוב המעורבים עבדו בהתנדבות והשקיעו מתוך אידיאולוגיה של שמירת הטבע".

מיזם ההדברה הביולוגית של קיבוץ שדה אליהו, הביא לשיתוף פעולה יוצא דופן עם חקלאים פלסטינאים וירדנים, אשר התחילו גם הם להשתמש בשיטה זו של הדברה ביולוגית בשדותיהם.

ד"ר יוסי לשם, מאוניברסיטת תל אביב, המקדם את פרויקט ההדברה הביולוגית בישראל, אומר כי המיזם הפך לסיפור הצלחה בקנה מידה בין-לאומי. חקלאים ואנשי סביבה רבים בעולם מתעניינים באופציה לחקות את ההצלחה האזורית הזו. להצלחה זו יש גם תפקיד משמעותי רחב יותר. אומר לשם ומוסיף באומרו שמעבר להיבט הסביבתי, הביא המיזם לקשר בין מאות חקלאים, אנשי שמירת טבע ומדענים בישראל, ירדן והרשות הפלסטינאית.