הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תיעוד מיוחד בוידאו: נחיתת החירום של מטוס ה''בז''


פגיעת מטוס הקרב ה''בז'' בלהקת שקנאים באימון חיל האוויר ביום חמישי האחרון, כמו גם נחיתת החירום המורכבת בעקבות כך, תועדו במכשיר הקשר ובמצלמות. צפו בתיעוד

מערכת פורטל החקלאות  11-10-2011




אימון היירוט אליו יצאו ארבעת מטוסי ה"בז" (F-15 D) ביום חמישי האחרון יכול היה להסתיים באסון. המטוס המוביל נכנס, כדקה לאחר ההמראה, בלהקות שקנאים. כתוצאה מכך, נפגעו שני מנועי המטוס ואחד מהם עלה באש.

"התזמון של הפגיעה, מיד לאחר ההמראה, היה קריטי", הסביר סא"ל תומר, מפקד הטייסת. "זה עניין של שניה לכאן או לכאן, וייתכן שכל האירוע היה נגמר אחרת".

אבל לא המזל שיחק לטובתם של שני אנשי הצוות, אלא קור הרוח והמקצועיות יוצאת הדופן שבה פעלו. "התפעול החלק של האירוע אינו מובן מאליו", אמר סא"ל תומר, "אתה תמיד מצפה מאנשים לעבוד בצורה מקצועית, אבל זה לא תמיד קל. הנחיתה הזו דרשה רמת טיסה גבוהה במיוחד, לא היה להם רגע אחד להתעכב או להתמהמה. אסור למצמץ אפילו לשנייה".

בתחקיר האירוע צויינה לשבח התנהלותם של הטייס והנווט ששמרו על קור רוח ולא נטשו את המטוס.

הפעילות הצפופה של מטוסי חיל האוויר בשמי ישראל, והעובדה שאנחנו מצויים על נתיב מרכזי עולמי של נדידת ציפורים, גרמה בעבר למספר תאונות שאף גרמו להתרסקויות ואבידות בנפש.

בשנים האחרונות מתבצע שיתוף פעולה בין חה''א וארגוני שמירת הטבע על מנת למפות את מסלולי הנדידה בישראל ולמנוע התנגשויות בציפורים. לדברי גורמים בחיל האוויר תאונות כאלה אינן בלתי נמנעות לחלוטין וטייסי החיל עוברים אימונים ייחודיים כדי להתמודד עם מצבים כאלה.