הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עיריית ראשל''צ תשמר 8 דונם של מטע אבוקדו


מטע האבוקדו בנחלת יהודה הותיקה שהיה שייך בעבר למשפחת גורן, הועבר לידי עיריית ראשון לציון וישומר כזכרון למורשת החקלאית באזור. ראש עירית ראשון לציון דב צור: ''התפקיד שלנו הוא לשמר את הסמלים הללו למען הדורות הבאים''

מערכת פורטל החקלאות  23-10-2011


למען הדורות הבאים: ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, החליט לשמר מטע אבוקדו בשכונת נחלת יהודה הותיקה (א'), כזיכרון למורשת החקלאית של המקום. המטע, שהיה שייך בעבר למשפחת גורן, הועבר לידי העיריה לפני מספר שנים, לאחר שהמשפחה טיפחה אותו עד אז. הרעיון נולד כחלק מפעולות העיריה לשמר את מסורת היישוב הוותיק לצד העיר ההולכת ומתחדשת.

נחלת יהודה נוסדה בשנת 1914-15 כמושב עובדים בן 40 מתיישבים. הענף הכלכלי העיקרי ביישוב היה פרי הדר, בעיקר משום שבמקום השתרע פרדס עצום מימדים על שטח של למעלה מ-1000 דונם. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה פסק לחלוטין יצוא פרי ההדר לאירופה והענף התמוטט. כל מטעי ההדר נעקרו והיום לא ניתן למצוא באזור נחלת יהודה כמעט עץ הדר אחד.

מספר מטעי אבוקדו שנשתלו על ידי החקלאים באותם ימים, נעקרו גם הם מסיבה של אי כדאיות כלכלית. לצד כל ההתרחשויות הללו, שמונה דונם של מטע אבוקדו נשמרו במשק משפחת גורן, אך בעקבות שינוי יעוד הקרקע והפקעת הקרקע השאירה משפחת גורן את מטע האבוקדו שהפך ברבות הימים לנכס עיריית ראשון לציון, כפי שהוא. למרות שפורמאלית לא היה המטע רכושה של משפחת גורן המשיכה המשפחה לטפל בחלקה ולטפח אותה, עד שבעת האחרונה הועבר הטיפול במטע לעירייה הממשיכה לטפח חלקה זו בכוונה לשמרה כפנינת טבע ייחודית בעיר.

ראש עיריית ראשון לציון, דב צור:"כוחה של ראשון לציון נובע משורשיה העבותים, והתפקיד שלנו הוא לשמר את הסמלים הללו למען הדורות הבאים. כפי שאנו מעלים על נס את בית הספר חביב ואת מגדל המים, אנו גם מעלים על נס את השורשים של נחלת יהודה החקלאית. מטע האבוקדו בנחלת יהודה הותיקה הוא המטע היחיד באזור כולו ובכוונתי לשמור על פינה זו כזיכרון למורשת החקלאית המפוארת". עוד הוסיף צור, כי "השילוב של נחלת יהודה המתחדשת, יחד עם שימור המבנים ושימור הפרדס, מהווה את השילוב המיוחד והיפה בין ישן לחדש שמתקיים בעיר שלנו".