הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארגון מגדלי הפירות: משבר חמור בענף הרימונים


זאת בעקבות נטיעות רבות של מטעים וקריסת אגרקסקו. ועידת ארגון מגדלי הפירות תעסוק ביום חמישי הקרוב בהשלכות התמוטטות אגרקסקו על יצוא הפירות. מנכ''ל ארגון מגדלי הפירות בישראל אילן אשל: ''חברת היצוא הלאומית לא היתה רק קבלנית להובלת תוצרת חקלאית לחו''ל, אלא אנשיה ריכזו ידע עצום, קשרים ויכולת בשיווק הפרי לרשתות וללקוחות אחרים''

מערכת פורטל החקלאות  24-10-2011


ענף הרימונים נקלע למשבר חמור הן ביצוא והן בשוק המקומי עקב נטיעות רבות שנכנסו לפוריות בבת אחת ומשלוחים לא מבוקרים מספיק ליצוא, של הזנים המוקדמים, כך מוסר מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, אילן אשל. לדבריו, יצוא הרימונים נפגע מנפילתה של חברת אגרקסקו שהובילה אותו עד לעונה הקודמת והתמחתה ביצוא של פרי זה.

ענף הרימונים ידע בשנים האחרונות צמיחה בעקבות ביקושים ערים בחו"ל ובארץ. בישראל ישנם 25 אלף דונם של מטעי רימונים, מתוכם 15 אלף דונם נושאי פרי מלא. היבול השנה הגיע ל-40 אלף טון והוא צפוי לגדול בשנים הקרובות ל-60 אלף טון לאחר שהמטעים הצעירים שניטעו בשנים האחרונות יגיעו להנבה מלאה. השוק המקומי בישראל צורך כ-6000 טון רימונים, תושבי עזה 1500 טון נוספים והיתר מיועד ליצוא.

''המשבר בענף הרימונים הוא ביטוי עגום למצוקה של החקלאים בעקבות קריסת אגרקסקו'' אומר אילן אשל. ''חברת היצוא הלאומית לא היתה רק קבלנית להובלת תוצרת חקלאית לחו"ל, אלא אנשיה ריכזו ידע עצום, קשרים ויכולת בשיווק הפרי לרשתות וללקוחות אחרים. האצת ביזור היצוא, המתרחשת בחודשים האחרונים באין ברירה אחרת, גורמת להפקדת חלק מהיצוא בידי גורמים שחסרים את הניסיון הרב או את היכולת להתמודד עם כמויות גדולות ושיווק מתמחה ולהחרפת התחרות בין היצואנים הישראלים, שפוגעת בתמורה לחקלאים.''

המשבר בענף הרימונים יחד עם ההשלכות הנוספות של קריסת אגרקסקו על היצוא החקלאי ידונו בועידת ארגון מגדלי הפירות שתערך ביום חמישי השבוע, 27 באוקטובר, בהשתתפות שרת החקלאות ופיתוח הכפר אורית נוקד, חה"כ שי חרמש, מנכ"ל משרד החקלאות יוסי ישי, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום וילן, מנכ"ל מועצת הצמחים צבי אלון, מנהל שה"ם חנן בזק ומוזמנים רבים נוספים.

בועידה תעלה מצוקת כוח האדם בענף המטעים. מגדלי הפירות יציגו את דרישותם להפחתת מס המעסיקים בגובה 10% המוטל על שכר העובד ומשמעותו היטל של 150 מיליון שקל על ענף החקלאות, מעבר לתשלומי המס שהמגדלים משלמים כחוק. עוד תובעים המגדלים להקפיא את הורדת מספר העובדים לשנים הבאות והשארת מספרם על 26-28 אלף עובדים, שזו הכמות המינימלית הנדרשת לקיום החקלאות.