הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


תעשיית החלב הישראלית זוכה להצלחה בעולם


מערכת אפילאב של צ.ח.מ אפיקים זכתה בתואר ''מוצר חדשני'' בתערוכת החלב הבינלאומית בארה''ב. המערכת שמותקנת בכל אחת מעמדות החליבה, מעבדת את נתוני החלב במהלך החליבה ומעבירה את המידע בזמן אמת לתוכנת אפיפארם. חברי הוועדה: ''האפילאב מקל ומייעל את עבודת הרפתן, משפר את רווחת הפרות בכך שניתן לגלות מיד בעיות בריאותיות, ומגדיל את הרווחיות של הרפת''

מערכת פורטל החקלאות  24-10-2011


הישג לתעשיית החלב הישראלית: מערכת אפילאב של צ.ח.מ אפיקים, המודדת את תכולת רכיבי החלב במהלך החליבה, נבחרה לאחד מעשרת המוצרים החדשניים בתערוכת החלב הבינלאומית שנערכה במדיסון ויסקונסין בארה"ב. בתערוכה שהינה מהגדולות בעולם ועוסקת בענף החלב בלבד, השתתפו 811 מציגים מ-28 מדינות וביקרו 68 אלף איש. ההחלטה על הבחירה ניתנה על ידי חבר שופטים שכלל אנשי מקצוע מהמובילים בענף הרפת בעולם ומגדלים. זו פעם ראשונה שפרס החדשנות מחולק במסגרת תערוכה זו.

האפילאב פותח על ידי חברת צ.ח.מ אפיקים, המתמחה בטכנולוגיות חדישות לענף הרפת. המכשיר מותקן בכל אחת מעמדות החליבה ומודד תוך כדי החליבה את תכולת השומן, החלבון והלקטוז, מגלה המצאות שאריות דם ונותן אינדיקציה לגבי רמת התאים הסומטיים בחלב. כל הנתונים נשלחים בזמן אמת לתוכנת האפיפארם שפותחה אף היא ע"י צ.ח.מ אפיקים. לתכולת החלבון והשומן בחלב חשיבות רבה מאחר וכך נקבעת איכות החלב וזהו הבסיס לתשלום שהרפתן מקבל עבור החלב. בנוסף ניתן ללמוד רבות על הפרה מרכיבי החלב שלה בתחום הבריאותי, הפיסיולוגי ואיכות ההזנה בעדר הפרות.

זיהוי נוכחות של דם בחלב בזמן אמיתי מאפשר לבודד את החלב הבעייתי ולמנוע ערבוב שלו עם חלב של פרות אחרות, דבר שעלול לגרום לפסילת כל המיכל לשיווק. עוד מקבל הרפתן מידע רב ערך על השפעת שינויים בתזונת הפרות על תכולת החלב וזיהוי מוקדם של הפרעות בחילוף החומרים.

האפילאב גרם למהפכה בענף הרפת מאחר וקודם לכן היה פער זמן בין החליבה לבין קבלת הנתונים על תכולת החלב או על זיהום ורפתנים נאלצו לשפוך כמויות גדולות של חלב בשל חריגות. הוא הוכנס לשימוש ברפתות רבות בישראל ובעולם.

חברי הועדה ציינו כי האפילאב מקל ומייעל את עבודת הרפתן, משפר את רווחת הפרות בכך שניתן לגלות ולטפל במהירות בבעיות בריאותיות, ומגדיל את הרווחיות של הרפת.

האפילאב הצטרף לשורה של טכנולוגיות מתקדמות לענף הרפת שפותחו בקיבוץ אפיקים ובהם "מד התנהגות" – חיישן שצמוד לרגל הפרה, לומד את הרגלי התנועה והרביצה שלה ומדווח על כל שינוי לרפתן. המכשור מאפשר ניהול רפת מודרנית בסדרי גודל שלא היו בעבר. רוב היישומים הותאמו גם לענף הצאן ונמכרים לדירים ברחבי העולם.

פרטים על האפילאב וטכנולוגיות מתקדמות נוספות בענף הרפת ניתן למצוא באתר צחם אפיקים - www.afimilk.co.il