הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


גלי קול מאפשרים לזרז התססת יין


פרופ' אהרון גדנקן, מנהל המעבדה לננו חומרים במחלקה לכימיה באוניברסיטת בר-אילן, רשם לאחרונה פטנט על תהליך זירוז התססת סוכרים בידי שמרים באמצעות שימוש בגלי קול. ''הצלחנו להאיץ את התהליך פי 10 מאשר התסיסה בחביות ופי 2.5 מתסיסה באמצעים הכוללים ערבוב שגם בהם נעשה שימוש בתעשייה''

מערכת פורטל החקלאות  25-10-2011


"תהליך התססת היין לא השתנה מאז העת העתיקה'' אומר פרופ' גדנקן, מנהל המעבדה לננו חומרים במחלקה לכימיה באוניברסיטת בר-אילן. ''בתנ"ך מתואר כי אחד הדברים הראשונים שעשה נוח לאחר יציאתו מהתיבה היה לטעת כרם, להפיק יין ולהשתכר ממנו. התהליך הזה של התססת סוכר הענבים הוא תהליך שימיו כימי נוח וממש עד כה לא השתנה. היין הוא ברובו אתנול, חומר המשמש כדלק כאשר הוא נמהל בריכוז של 10-20% בדלק הרגיל, תוסף זה מעלה את איכות הדלק ומאפשר כמובן גיוון מקורותיו''.

פרופ' גדנקן רשם לאחרונה פטנט על תהליך המזרז את התססת הסוכרים בידי שמרים, באמצעות שימוש בגלי קול במהלך ההתססה. "אנו החלפנו את סוכר הענבים במקורות מתחדשים אחרים - שהבולטים שבהם הם איצטורבלי האורן, שנופלים מעצי הנוי ונפוצים ברחובות הערים, ובתוספת שמרים (אותם שמרי אפיה המוכרים לכולנו מהסופר) וגלי קול, הצלחנו להאיץ את התהליך פי 10 מאשר התסיסה בחביות ופי 2.5 מתסיסה באמצעים הכוללים ערבוב שגם בהם נעשה שימוש בתעשייה'' אומר פרופ' גדנקן.

יתרון נוסף של התהליך, מלבד המהירות הוא היכולת לעבוד עם ריכוזי סוכר גבוהים. לדברי פרופ' גדנקן תסיסה רגילה נעשית בריכוז של עד 20% סוכר, משום שריכוז גבוה יותר מרעיל את השמרים. בשיטה שפותחה אפשר לעבוד גם עם ריכוז של 40% אותו הופכים ישירות לאתנול.