הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שרות החקלאות: המחאה צודקת, שורש הבעיה בריכוזיות במשק


את הדברים אמרה שרת החקלאות אורית נוקד בועידת ארגון מגדלי הפירות. פערי התיווך בפירות ובירקות הגיעו לשיא של חמש שנים. מנכ''ל משרד החקלאות, יוסי ישי: ''רשתות השיווק מנצלות כוחן ומפעילות לחצים בשיטות הנהוגות במקומות אחרים''

מערכת פורטל החקלאות  31-10-2011


''פערי התיווך בתוצרת החקלאית בין המחיר שמשלת הצרכן לתמורה לחקלאי הגיעו בחודש יולי לשיא של חמש שנים.'' כך אמרה שרת החקלאות ופיתוח הכפר אורית נוקד, בועידת ארגון מגדלי הפירות שנערכה בדרום השרון. שורש הבעיה בשיווק הפירות והירקות לדבריה, מצוי בריכוזיות ובתחרות הדלה במקטע השיווק. ''מבנה זה אינו גזרה משמים. כפי שנעשו רפורמות מבניות בתחום התקשורת, גם פה ניתן, בעזרת הרוח הגבית של המחאה החברתית, לבצע שינויים ממשיים.'' אמרה נוקד

מנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי אמר בועידה שהמחאה צודקת ואין ספק שבחלק גדול מהמוצרים המחירים בישראל יקרים מדי. לדבריו, רשתות השיווק מנצלות את כוחן ומפעילות לחצים בשיטות המזכירות מקומות אחרים. ישי אמר שמעבר לטיפול בשיווק, אחד הכלים המיידים להוזלת המחירים לצרכן הוא ביטול מס המעסיקים המוטל על החקלאים. זהו מס מיותר שמתווסף למיסים הרגילים שהחקלאים משלמים כחוק ואין להם ברירה אלא לגלגל אותו לצרכן.

מנכ"ל משרד החקלאות קרא לחקלאים "להפסיק עם השטויות" ועם המאבקים הפנימיים ולהתאחד סביב המסגרות הארגוניות של התאחדות חקלאי ישראל, ארגוני המגדלים ותנועות ההתיישבות. אם החקלאים חפצי חיים עליהם לפעול יחד ולזרוק לצד את כל המחלוקות הקטנוניות.

מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, אילן אשל, אמר שבארבע השנים האחרונות גדל יבול הפירות בישראל ב-10% והוא צפוי להגיע השנה לשיא של 690 אלף טון. הצמיחה מציבה בפני העוסקים בענף אתגרים בשיווק התוצרת לחו"ל במיוחד על רקע התמוטטות חברת אגרקסקו ומחייב את המדינה להעמיד לרשות החקלאים את העובדים וכמויות המים שדרושות להם. הוא ציין שמגדלי הפירות תומכים בהחלת סטנדרטים מחייבים על שיווק תוצרת חקלאית שימנעו תופעות כמו שיווק פירות טרם מועדם כדי לגרוף רווחים גבוהים.

הועידה קיבלה שורה של החלטות בנוגע להבטחת עובדים זרים לחקלאות, החזרת מכסות המים להיקפן בעבר על רקע קידום מפעלי ההתפלה, שמירה על היצוא החקלאי בעקבות נפילת אגרקסקו, צמצום פערי התיווך בין החקלאי לצרכן ועוד. כן אושרה הצטרפותם של עמותת מגדלי הפירות האקזוטיים, מגדלי הזיתים לשמן ומגדלי הבננות כחברים מלאים בארגון וחולקו אותות יקיר ארגון מגדלי הפירות לחקלאים, חוקרים, מדריכים ואנשי ציבור שתרמו לפיתוח ענף הפירות בישראל.