הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה בישראל: תחרות רעיית כבשים על ידי כלבים


תחרות שיפוט בינלאומית לרעיית כבשים ע''י כלבים. שבת 12 בנובמבר 2011 בחצר האימונים של עדי אתרוג במושב צופר. הציבור מוזמן. איך תדעו אם הכלב שלכם הוא כלב רועים, למה לאלף את הכלב לרעיית כבשים, איך ואיפה מתחילים? כל התשובות כאן בכתבה

מערכת פורטל החקלאות  6-11-2011


ביום שבת, 12/11/11 החל משעה 14:00 בצהריים תתקיים לראשונה בישראל תחרות רעיית כבשים על ידי כלבים במושב צופר שבערבה. מדובר בתחרות בשיפוט בין לאומי, על ידי מומחית שמגיעה במיוחד מאנגלייה כדי ללמד אותנו את ספורט הרעייה. הכניסה חופשית לקהל הרחב, אין כניסה לכלבים.

לקראת האירוע המיוחד מספרת עדי אתרוג, מהי רעיית כבשים על ידי כלבים

איך רואים שיש לך כלב רועים ?

אם כלבך "מטורף" על כדורים, נלחץ כאשר בני המשפחה נפרדים ומנסה לשמור את הילדים קרוב אליכם. אם כלבך מסדר את כל הצעצועים בערמה או את כל החתולים על ספה אחת. אם כלבך מגלה עניין בכל בעל חיים אחר שזז ומסוגל לבהות במשך שעות בכלוב של ארנבים או תרנגולות. נראה שכלבך נועד ליותר מאשר חיי הבית השקטים שלו. רעיית כבשים יכולה להיות תחביב מעולה עבורך והגשמה עצמית עבור כלבך.

מהי רעיית כבשים?

עבודת רעייה עם כלב היא בעיקרה אילוף הכלב לנהיגת קבוצת בעלי חיים ממקום למקום. הכלב המאומן נישמע לפקודות ומסוגל לבצע תרגילים מורכבים ביותר – להעביר בעלי חיים ממכלאה למכלאה, לשמור את העדר בקרבת הרועה ולאסוף עדר גדול משטחים נרחבים. כלב רועים טוב, יכול להחליף עובד אנושי בחוות בעלי חיים ואף לעשות עבודה טובה ממנו. כיום, מקצוע הרעייה עם כלבים הוא גם ספורט לכל דבר. בעולם מתקיימות תחרויות בהן נמדדת השליטה של הכלב בעדר ורמת הציות שלו לפקודות הנוהג. את עבודת הרעייה עם כלב אפשר לתרגל על מגוון בע"ח כגון: כבשים, פרות, עיזים, ברווזים ועוד...

אז מה עושים ברעיית כבשים?

מלמדים את הכלב להישמע לפקודות אשר מאפשרות לשלוט בלהקת הכבשים ממרחק. הפקודות הבסיסיות הן: איגוף מימין, איגוף משמאל, עצירה, תנועה ישרה קדימה ומבט לאחור לצורך בדיקה - האם נשארו כבשים שנפרדו מהלהקה.

בעזרת חמש הפקודות הללו, ניתן לכוון את העדר לכל מסלול שרוצים. להכניס או להוציא את הכבשים מהמכלאה, להוליכם ממקום למקום אחרי הרועה ולבצע נהיגה מרחוק בין מכשולים. הדבר יכול להיות שימושי ביותר בעבודה בחווה, או לביצוע תרגילים בתחרויות שליטה.

למה לי בכלל לאלף את הכלב לרעיית כבשים?

לכלבי רועים ככלל, ולבורדר קולי בפרט, חשובה מאוד פעילות הפיסית ומנטאלית. פעילות זו הכרחית לבריאותם הנפשית, לתקשורת טובה עם בעליהם ולאורח חיים נטול תקלות ונזקים לכלב, לבית ולחצר.

כלבים אלה להוטים לבצע משימות, בעיקר כאשר הם מרגישים נחוצים ויש להם תפקיד. כבר נאמר עליהם שהם workaholics"‬" (מכורים לעבודה). בעזרת אילוף נכון ופעילות מספקת, כלבי עבודה אלו, יכולים לשמש בני לוויה מעולים. לעומת זאת, כאשר לא מספקים להם פעילות ולא דואגים למשמעת, כלבים אלו יכולים לגרום לצרות. הם כל כך אוהבים לעבוד שאם לא מספיקים להם "העבודה", הם מוצאים לעצמם כל מיני "עבודות" שלא בדיוק מועילות.

עבודת הרעייה הינה דרך מצוינת לתת פורקן ליצר העבודה החזק שלהם, תוך כדי העמקת הקשר עם הכלב וחיזוק המשמעת. בנוסף, זוהי פעילות פיזית מהנה ביותר עבור הנוהג והכלב כאחד.

פיפי (fifi), הכלבה האישית שלי, בורדרית בת ארבע, עושה מגוון גדול של פעילויות כלביות: משחק בפריזבי וכדור, אג'ילטי וריקודי כלבים. היא אוהבת כל פעילות ספורטיבית משותפת, אבל שום דבר לא משתווה להנאה ולריכוז שלה ברעיית כבשים.

בהפסקות בין האימונים, היא יושבת שעות ליד המכלאה של הכבשים וצופה בהם, אנחנו מתבדחים על כך זו הטלוויזיה שלה. אם במקרה לא עשיתי איתה "עבודת כבשים" במשך כמה ימים, היא ממש באה לבקש לעשות אימון.

הוכחה נוספת להנאה הגדולה שהכלבים מפיקים מעבודת הרעייה, מתבטאת בכך שברוב שיטות האילוף המקובלות משתמשים בחיזוקים חיוביים ותגמולים, בדרך כלל אוכל או צעצוע. כאשר מאלפים לרעייה אין צורך בחיזוקים אלה, עצם העובדה שנותנים לכלב לעבוד עם בעלי החיים היא החיזוק המשמעותי ביותר מבחינתו ואין צורך בחיזוק נוסף. פיפי לא תיקח אפילו אוכל תוך כדי עבודה, לא תסתכל על צעצוע ובטח שלא תישאר לקבל ליטוף. היא כל כולה מרוכזת אך ורק בכבשים.

רעייה הינה הפעילות הטבעית ביותר עבור כלב רועים עם יצר עבודה מפותח. גם אם אינכם מתכוונים לעבוד בחווה, זו הזדמנות לבדוק את יכולותיו של הכלב, תוך פעילות משותפת ומהנה.

האם כל כלב יכול "לרעות" כבשים?

שאלה זו נשאלת לעיתים קרובות, האם כל כלב יכול לרעות ברווזים? האם הכלב חייב להיות בורדר קולי או קלפי? האם הכלב חייב להיות גזעי?

תשובתי היא: כדי שכלב יוכל ללמוד רעייה, עליו להיות בעל ייצר טבעי לאיסוף בעלי חיים – כלומר עניין ורצון שטבועים באופיו, לעזור לאדם להזיז בעלי חיים. ומצד שני פחות עניין ורצון לטרוף אותם. בורדרים רבים ירוצו אחרי הכבשים כבר בפעם הראשונה שיפגשו בהם, אך כאשר הם יגיעו אליהם הם יעצרו או יתיישבו ולא ינסו כלל לנשוך אותם.

כאשר יצר הרעייה קיים, נותר לנו ללמד את הכלב את הפקודות הבסיסיות וללמד אותו להישמע להוראות של הנוהג. הדבר לא תמיד קל בהתחלה, במיוחד עם כלבים בעלי יצר רעייה חזק, אך ככל שהיצר חזק יותר, כך ניתן להגיע לרמת אילוף וביצוע גבוהים יותר.

יצר רעייה חלש ניתן לעודד ובמקרים רבים אף להצליח. אך במידה והיצר לא קיים כלל, לא ניתן יהיה ללמד את הכלב רעייה.

כיצד ניתן לדעת עם לכלב המשפחתי יש יצר רעייה? לרוב יש סימנים מקדימים: הכלב אוהב לרוץ אחרי חתולים או מכוניות, מקבץ את הילדים וחוסם אותם כאשר הם מתפזרים ומתרחקים מכם. אולי יצאתם לטיול ופגשתם עדר של כבשים או עיזים והכלב רצה רק לרוץ ו"לסדר" אותם.

לקוח סיפר לי שבאחד הטיולים שלו הוא פגש בעדר כבשים. הכלב שלו היה משוחרר ולפני שהוא הספיק לעשות משהו, הכלב "הזיז" את כל העדר כמה קילומטרים משם. מיותר לציין שלכלב הזה יש יצר רעייה מפותח.

אם לא נתקלתם ברמזים שהוזכרו, ייתכן ובאורח החיים שלכם לא הייתה לכלב הזדמנות להפגין את יצר הרעיה שלו, אך תמיד אפשר לבוא לשיעור ראשון ולבדוק את מידת היצר של הכלב.

לסיכום, אין זה חשוב מהו גזע הכלב שלכם או האם הוא גזעי. כל עוד יש לו את יצר הרעייה, האילוף לכך יצליח, אך במידה ויצר זה לא קיים באופיו של הכלב האילוף לרעייה לא יצליח.

כלבי בורדר קולי וכלבי הקלפי הם מתאימים ביותר לעבודה, למרות שכיום ישנם בארץ גם בורדרים מקווי דם של תערוכות, שאינם ניחנים ביצר עבודה מפותח. גם גזעי כלבים נוספים, כגון: רועה אוסטרלי, שלטי, כלב בקר אוסטרלי, קולי וכמובן כלבי רועים נוספים, יכולים לעשות עבודת רעייה טובה, בתנאי שיש להם את היצר לאיסוף בעלי חיים.

כלבי הבורדר קולי: אינסטינקט הרעייה החזק של הבורדר קולי פותח במקור באזורי הגבול בסקוטלנד (ומכאן גם שמו שפירושו "קולי הגבול"). מגדליו טיפחו את נכונותו לקבל אילוף ואת תבונתו, ולא את הופעתו החיצונית. הבורדר קולי הוכר כגזע רק בשנות ה-70, עד אז שימש ככלב עבודה ולא השתתף בתערוכות... הודות לכך במהלך השנים הורבע הבורדר לפי פרמטרים של יכולת עבודה ולא לפי מראה חיצוני, כך נוצר כלב מאוד אינטליגנטי, קל לאילוף ועמיד מבחינה בריאותית. הבורדר ניכן ברצון כמעט כפייתי להזיז ולנהל בעלי חיים, ולכן הוא מתאים כל כך לעבודת רעייה. הוא כלב שקשור מאוד לבעליו ומחפש לרצות ולעבוד למענם. בורדר קולי בדרך כלל מגיע בצבעים שחור לבן, אבל גם צבעים נוספים נחשבים לתקניים.

כלבי הקלפי:  גזע אוסטרלי שמשמש לרעיית כבשים. ככל הנראה הכלאה של כלבי הבורדר קולי עם כלב הבר המקומי (דינגו). התוצאה כלב עמיד וחזק בעל יצר רעייה מפותח מאוד שדומה בתכונותיו לזה של הבורדר קולי. הקלפי הם כלבים עצמאיים מאוד שפותחו לעבוד לבד בשטחים הנרחבים של אוסטרליה. שערם קצר ומבנה גופם אתלטי והם מותאמים יותר לתנאי אקלים חם. אחד המאפיינים הייחודיים שלהם הוא עבודה על גב הכבשים. כאשר מנסים לדחוף הדר גדול למכלאה דרך "צוואר בקבוק", בהרבה מקרים הכבשים הראשונות מסרבות להיכנס, דחיפת הכבשים האחרונות לא משפיע אליהם ולכן על הקלפי לקפוץ על גבם של הכבשים, לרוץ עד לכבשה שיצרה את ה"פקק" לנשוך אותה ולשחרר את הלחץ. בדרך כלל הם מגיעים בצבע חום או שחור.

כיצד מתחילים?

את האילוף מתחילים במתחם קטן, סגור וסטרילי, בדרך כלל על קבוצת קטנה מאוד של כבשים. כך השליטה בכלב קלה יותר, וניתן להתחיל וללמד את הכלב את הפקודות הבסיסיות. לאחר שהכלב מגיב טוב לפקודות, אפשר לצאת לשטחים גדולים יותר ולהתחיל לעבוד על פקודות מרחוק שהן קשות יותר לביצוע.

היכן עושים את זה?

יש מספר מקומות בודדים בארץ בהם אפשר להתנסות בספורט ייחודי זה. אחד מהם נימצא כאן אצלנו בערבה. התחלתי לעסוק בתחום זה ליפני יותר משנתיים, עברתי מספר השתלמויות בחו"ל וכרגע אני בין מובילי התפתחות הענף בארץ. ניתן לבוא לשיעורים פרטיים ולסדנאות בחצר שלנו במושב צופר.

מידע נוסף

שבת, 12/11/11 החל משעה 14:00 בצהריים בחצר האימונים של עדי אתרוג  במושב צופר. הכניסה חופשית לקהל הרחב, אין כניסה לכלבים
רוצים לדעת יותר? חפשו ביו טיוב "עדי אתרוג" וצפו בסרטוני רעיית ברווזים.
לפרטים נוספים: עדי אתרוג  052-3868909