הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בית המשפט הורה לחדש את אספקת המים לחקלאי הדרום


לאחר שחברת מקורות ניתקה הבוקר את אספקת מי השפד''ן לחקלאים במערב הנגב, בשל חוב בסך 18 מליון ₪ על חריגה בשימוש במים בשנת 2010 השחונה, הוציא בית המשפט צו מניעה שאוסר על הניתוק עד לקבלת החלטה בנושא. מנכ''ל משקי הנגב: ''המאבק לא נגמר. נלחם בבית המשפט ומחוצה לו עד שיבוטל הקנס והאיום יוסר מעלינו''. מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל קורא להתערבותם של ראש הממשלה ושר האוצר

מערכת פורטל החקלאות  7-11-2011


בעקבות הוראה של רשות המים, הגיעו הבוקר (יום ב') נציגי חברת 'מקורות' לעשרות ישובים בנגב וניתקו את המים לחקלאים. החקלאים שניסו לפתור את מחלוקת החוב בדרכים שונות במשך החודשים האחרונים, נאלצו לפנות היום לבית המשפט בתביעה לבטל אותו ולהשיב את אספקת המים הסדירה.

כזכור, שנת 2010 הייתה שנת בצורת קשה בנגב ובשל כך נאלצו החקלאים לחרוג ממכסת המים שהוקצתה להם. חריגה זו גרמה לרשות המים לקנוס את החקלאים בסכומי עתק ולדרוש תשלום בעבור מי השפד"ן שמשמשים להשקייה בשדות הנגב. החקלאים שילמו את כל חובותיהם לחב' מקורות, אך סירבו לשלם את הקנס השרירותי לדבריהם שהוטל עליהם ואשר עומד על סך של כ-18 מליון שקלים - חוב שנבע מייקור תעריפי המים לחקלאות דווקא בחודשים השחונים שעברו על הנגב בנובמבר-ודצמבר 2010. לאחר ניסיונות הידברות במישור הפוליטי והאישי קיבלו אתמול החקלאים טלפון אישי ובו התבשרו על ניתוק המים.

"ניתוק המים יביא להפסד של מיליוני שקלים לחקלאי הדרום'' אמר היום מנכ"ל חברת מושבי הנגב יאיר מנע. ''הגידולים נשתלו ונזרעו וחלקם עומדים בפני קציר, ללא מים לא ניתן יהיה להשלים את התהליך. אנחנו מתמודדים עם האיום הביטחוני, ירי קסאמים ופצמ"רים מרצועת עזה וכעת אנו מתמודדים עם האיום הכלכלי - סגירת המים לחקלאות בהוראת רשות המים''.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן קורא להתערבותם של ראש הממשלה ושר האוצר במשבר המים אליו נקלעו חקלאי הנגב המערבי ולהביא לפתרונו. וילן הסביר כי הוגשו מספר הצעות לפשרה מטעם החקלאים, אך כולן נדחו על ידי הדרג המקצועי באוצר, דחיות שהובילו לדרישה לסגור את קווי המים. וילן פנה הבוקר למנכ"ל רשות המים אלכס קושניר בדרישה שלא לבצע את סגירת המים. "מעל ההוראה לניתוק קווי המים לחקלאות ביישובים מוכי הקאסמים והטילים, שניתנה על ידי האוצר, מתנוסס דגל שחור. היא מעידה על כהות חושים מוחלטת של מקבלי ההחלטות. מזה כשנה מתנהל משא ומתן בנושא 18 מיליון שקלים של מחירי מים לחודשים נובמבר ודצמבר 2010, חודשים שהיו שחונים במיוחד בנגב. לאיעלה על הדעת שממשלת ימין לאומית תהיה כל כך אטומה למתרחש סביבה"

בשעות אחר-הצהריים הוציא בית המשפט בבאר שבע צו מניעה והמים הושבו לחקלאים. מנכ"ל משקי הנגב דדי רובינשטיין: "עו"ד דוד ויינשטיין הגיע היום לבית המשפט והגיש תביעה כנגד רשות המים לביטול החוב ולהחזרת המים לחקלאים, המאבק לא נגמר. נלחם בבית המשפט ומחוצה לו עד שיבוטל הקנס והאיום יוסר מעלינו. יש להגיע להסכם מים אחיד וקבוע שמוסכם על כולם."