הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב הוצא מדיון בועדת הכלכלה


יעקב בכר הוצא הבוקר מדיון שנערך בועדת הכלכלה, לאחר שהתפרץ לדברי מנכ''ל משרד התמ''ת שרון קדמי ודרש ממנו להודות כי חתימת שר האוצר להפחתת המכסים נעשתה במחטף. ''משרד התמ''ת עורך קמפיינים במיליוני שקלים לקידום רכישת תוצרת כחול לבן, וביד השנייה פותח בגסות את הייבוא לתוצרת מחו''ל שתחסל תעשייה וייצור מזון בישראל! מי שמעוניין להוציא את הרפתנים מענף החלב ימצא אותם שוב במחאות ברחובות'' אמר בכר

מערכת פורטל החקלאות  7-11-2011


ועדת הכלכלה של הכנסת קיבלה היום מפי יו"ר הוועדה ומנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, דיווח ביניים על עבודת הוועדה לבדיקת התחרותיות בשוק מוצרי המזון והצריכה, שהוקמה למציאת פתרונות שיובילו להוזלת מחירי המזון, בפתח הדיון אמר היו"ר שאמה-הכהן: "אני וחברי הכנסת לא יודעים לאן מוליכה ועדת קדמי, אך הציפייה היא להקל ביוקר המחייה, באמצעות פתרונות לריכוזיות שלא טופלה בוועדת טרכטנברג".

מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי, מסר כי הוועדה לקראת סיום גיבוש מסקנות הביניים, שיוצגו לשרים בימים הקרובים וכי הדו''ח הסופי יוגש לקראת סוף השנה. קדמי פירט את כיווני התקדמות הוועדה, וציין כי אחד מהם הוא הורדת המכסים. כמו כן אמר כי הממשלה לא השכילה לאכוף בצורה אגרסיבית את הצו המוסכם – שנועד להגביל פרקטיקות לא תחרותיות כמו סדרנות מוצרים, חלוקת נתחי שוק וכדומה.

כיוונים נוספים שבוחנת הוועדה לדברי קדמי, הם פתיחת השוק לייבוא מקביל וטיפול בסדרנות המוצרים, כך שלא תדחוק מהמדף את היצרנים הקטנים והבינוניים. בהקשר הזה ציין כי נבחנת חקיקה שתחייב את רשתות השיווק לאפשר לספקים בינוניים וקטנים שטח מדף. כיוון נוסף הוא בחינת מיזוגים ורכישות שאושרו בשנים האחרונות. "מדובר במהלך לא פשוט, אך הנושא עלה על סדר היום. תידרש לכך התייחסות ברורה של הממונה על ההגבלים העסקיים וייתכן שנידרש גם כאן לחקיקה שתגביל פריסה או מכירה של חנויות... ככל שהספק גדול יותר כוח השוק שלו גדול יותר והוא מנוצל לעיתים לרעה''. קדמי התייחס גם לנושא הכשרות ואמר כי תוספת העלות על היבואנים והיצרנים, נבדקת.

''הפחתת המכסים בענף החלב נחתמה באישון לילה''

לשאלתו של חה"כ ישראל חסון האם הוועדה בחנה את ההשפעה של הורדת המכסים, כמו למשל בענף החלב, השיב קדמי כי העלות האלטרנטיבית נבדקה גם בענפים אחרים. בשלב זה התפרץ מנכ''ל התאחדות מגדלי הבקר יעקב בכר לדברי קדמי ודרש ממנו להגיד את האמת בפני הועדה, כי הפחתת המכסים בענף החלב נחתמה ע''י שר האוצר באישון לילה, ופתיחת השוק ליבוא גבינות קשור נעשתה ללא אישור משרד התמ''ת, עוד לפני הדיון בועדת הכנסת ולפני קבלת המלצות ועדת קדמי. בכר שהמשיך להתפרץ לדברים הוצא מאולם הועדה. קדמי הוסיף להתייחס לעבודת הוועדה ואמר כי בנושא החלב לא התקבלה החלטת ממשלה סופית, ושר האוצר אכן חתם על צו להורדת מכסים על חלק מהמוצרים בענף.

בהמשך ציין קדמי כי על הפרק נבחן חיזוק המודעות הצרכנית ושיפור החקיקה והאכיפה בנושא. לשאלת ח"כ דב חנין האם ישנה כוונה לקבוע סל מוצרים שיש לגביהם אינטרס חברתי לקבוע את רמת המחירים שלהם, ענה קדמי כי אין כוונה להטיל פיקוח נוסף, אך נבחנת אפשרות לחייב את הרשתות להציג באופן בולט את המוצרים שבפיקוח ולחייב את הרשתות או הספקים להחזיק מלאי של המוצרים שבפיקוח.

יו"ר מפלגת העבודה ח"כ שלי יחימוביץ', אמרה כי היא מתנגדת להסרת חסמי יבוא. התוצאה לדבריה תהיה ברורה - יש מי שיגזרו את הקופון והמחיר יהיה הרס של התעשייה כחול לבן. ''זה יפגע בתעשיית האמת היצרנית ולא בכלכלה הספקולטיבית. נביא לפיטורי עשרות אלפי עובדים ולא יהיו אנשים שיוכלו לקנות את המוצרים שמחירם אולי יופחת. יש כבר היום רשתות שיווק שמוכרות עוף בשקל, אבל שם משלמים שכר רעב לעובדים. חסרה לי מסקנה אחת קטנה – והיא פיקוח על המחירים".

ח"כ עמיר פרץ שב והתייחס לנושא החלב ואמר כי הצו הלילי להורדת המכסים, לפני סיום עבודתה של ועדת קדמי מעיד על חילוקי דעות בין הוועדה לאוצר. הוא הוסיף כי הזהיר בעבר מפני תחרות בלתי מרוסנת שהופכת לג'ונגל, וזו התמונה שעולה מנתוני ועדת קדמי. "הבעיה של הדו''ח שהוא לא מביא שינוי דרמטי, כמו למשל פיקוח על 300 מוצרים בסיסיים''. פרץ טען עוד כי הוועדה לא התמודדה עם הבעיה בפריפריה, שם הצרכנים נאלצים לשלם מחירים גבוהים יותר. הוא אף הצהיר כי הוא יהיה מוכן להרים את הכפפה של החקיקה בנושא סדרנות המוצרים.

''מי שמעוניין בהרס ענף החלב לרפתנים, ימצא אותם שוב מוחים ברחובות ''

איציק אלרוב, מיוזמי מחאת הקוטג', אמר כי ''תעשיית המזון הפכה לכזו שמתנהלת על גבול הפלילים. טיוטת המלצות ועדת קדמי הם כתב אישום חמור על אינספור עוולות ופשעים נגד הכיס של האזרחים". אלרוב שאל מדוע לא היה נציג ציבור בוועדה וקרא לה לנקוט אמצעים דרסטיים כדי להביא לשינוי מיידי בשוק המזון.

מנכ"ל משרד התמ"ת קדמי סיכם את דבריו ואמר כי ''הוועדה לא תוציא מסקנות אינסטנט. מדובר בכיוונים כליים ואני מציע להמתין להמלצות הסופיות''. הוא ציין כי הוועדה זימנה נציגי ציבור והיא נכונה להקשיב לגורמים נוספים.

"לא אצה לנו הדרך, אנחנו רוצים פתרון קבע ולא טלאי על טלאי, אבל מבקשים מהוועדה לזרז את פעולתה", אמר היו''ר ח"כ שאמה-הכהן. בהתייחס לחקיקה שקדמי דיבר עליה, ועל חששו כי תיתקל בקשיים בכנסת, הבהיר היו"ר כי "החקיקה תעבור כאן כסכין בחמאה. יש לנו אמונה בכיוונים וגם את הרוח הגבית מהציבור".

יעקב בכר, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב בישראל אמר לאחר הדיון הסוער: "על פי כללים פורמליסטים הוצאתי מחוץ לדיוני הוועדה, למרות שפעלתי בניקיון כפיים והבאתי לידיעת הציבור וחברי הכנסת את האמת. המשרדים מדברים על שינוי בהסכמי הייבוא רק על ידי חקיקה, אך בפועל משנים צו ממשלתי ללא הליך דמוקרטי חוקי וללא שימוע. הדיון היום היה הצגה של דיון, מאחר ומאחורי הקלעים כבר התקבלו החלטות ונעשו מחטפים. מסמאים את פני השרים, הכנסת והציבור בפתרונות קסם כאילו הליך הייבוא יביא להוזלת המוצרים, כאשר בעצם נפתח הייבוא ללא חקיקה מסודרת.''

''אנו קוראים לשרי ישראל להתעורר לפני דיון הממשלה ב-20 בנובמבר על נושא מחיר המטרה לרפתנים, ולהיכנס לפרטים ולאותיות הקטנות שמוכרים להם משרדי האוצר והתמ"ת. הממשלה מביאה נושא זה לדיון פעם אחר פעם למרות ההבטחות כי בנושא זה יתקיים שימוע. בנוסף, לא יתכן כי משרד התמ"ת המפעיל ביד אחת את "מטה כחול-לבן" לקידום קמפיינים במיליוני שקלים מקופת הציבור למען רכישה תוצרת כחול לבן ולא תוצרת חוץ, יהרוס בידו השנייה ייצור מזון ותעשיה בישראל, מפעלי התיישבות, ציונות וחקלאות בפריפריה. אנו קוראים לראש הממשלה להתערב באופן מיידי - זהו אבסורד שחייב להסתיים. מי שמעוניין בהרס ענף החלב לרפתנים, ימצא אותם שוב מוחים ברחובות כי הצדק איתם!'' אמר בכר