הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שלג על פסגת החרמון הסורי: הכורמים בצפון מקווים לעונה טובה


החקלאים מקווים כי הופעתו המוקדמת של השלג בחרמון הסורי מבשרת על חורף טוב במיוחד לכרמים בצפון הארץ. ''בכל שנותיי ככורם לא זכור לי שהיה שלג באזור החרמון הסורי כבר בתחילת נובמבר'' אומר ברק מאירי מכרמי יקב הרי גליל שביראון. ובחרמון הישראלי: החזאי אורי בץ מוסר שכבר ביום שני מסתמן כי השלג יתחיל להיערם בפסגות

מערכת פורטל החקלאות  9-11-2011


זה עתה הסתיימה עונת בציר כרמי היין בהרי הגליל וכבר הקדים והופיע השלג הראשון על פסגת החרמון הסורי, לשמחתם של הכורמים בצפון. השלג המוקדם מבטיח ככל הנראה חורף קר, עם מנות קור גדולות לגפן היין, וציפייה לשלג גם בהרי הגליל.

"בכל שנותיי ככורם לא זכור לי שהיה שלג באזור החרמון הסורי כבר בתחילת נובמבר'' אומר ברק מאירי, מכרמי יקב הרי גליל שביראון, שנהנה הבוקר ממראה הכיפה המושלגת על פסגת ההר. ''הקור והגשמים המוקדמים, כבר כעת טובים לכרמים, בעיקר הקור, כי אז אנחנו סמוכים ובטוחים שהענבים יקבלו את מנות הקור על מנת שההתעוררות והיבולים של שנה הבאה יהיו מוצלחים".

אדמה עשירה ופורייה ושילוב של תנאי אקלים ייחודיים לגידול גפן, מאפשרים טיפוח ענבי יין איכותיים, כאשר השוני בין העונות יכול להוות חותם ייחודי לאופיו של הבציר באותה שנה. תנאי הסביבה ומזג האויר מייצרים את ייחודיות הענבים באותה עונה. ''הגפן זקוקה למנות קור בכדי להיכנס לתרדמת חורף. הגפנים כמו מתכנסות בתוכן, מורידות את כל חומרי המזון למערכת השורשים, העלים נושרים והן נרדמות לכל חודשי החורף'' אומר מאירי.

מנכ"ל יקב הרי גליל ביראון אורי טירולר, אומר כי הגשם שהקדים לבוא נותן תקווה לשנה נפלאה, הכרמים מקבלים את כמות הקור שהם זקוקים לה, והקור המוקדם הביא לשלכת בצבעים מרהיבים. ליקב הרי גליל שישה כרמים בהרי הגליל בגובה של עד 700 מטר מעל פני הים ולכל כרם מאפיינים ייחודיים משלו. פסיפס הכרמים יוצר עשרות חלקות שונות בכל בציר, המשפיעות על מאפייני היין המופק מהן. כל הכרמים ייהנו מחורף קר ובתקווה גם לשלג, שיניב בעונת הבציר הבאה יבולים משובחים לתעשיית היין.

ומה יקרה אצלנו בשבוע הבא ? החזאי אורי בץ ציין אתמול כי מסתמן שכבר ביום שני יחל השלג להיערם בפסגת החרמון, ויתחזק בימים שלישי ורביעי, אז אמור ההר להתכסות כולו בפתיתים הלבנים. גם הטמפרטורות באזורים שונים ברחבי הארץ ירדו והמערכת החורפית תביא עמה גשמים לסירוגין, מלווים בסופות ברקים ורעמים מצפון הארץ עד צפון הנגב.