הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


האם ניתן להציל את הירדן הדרומי מבלי להפחית את המים לחקלאות?


בעלי עניין ותושבים מקהילות בישראל, ירדן והרשות הפלסטינית ידונו בפתרונות משותפים לשיקום נהר הירדן הדרומי, בכנס שיערך במכללה האקדמית כנרת ב-16 בנובמבר. כמו כן יוצג לראשונה מחקר חדשני המציע מקורות להקצאת המים הדרושים לשיקום הירדן, כולל הצורך השנוי במחלוקת לחסוך במים לצרכים חקלאיים

מערכת פורטל החקלאות  14-11-2011


כנס בנושא שיקום נהר הירדן הדרומי, תחת הכותרת "הולך ונעלם: תקוות וקשיים בשיקום נהר הירדן", יתקיים במכללה האקדמית כנרת ביום רביעי, ה- 16 בנובמבר 2011. בכנס, פרי יוזמה משותפת של ידידי כדור הארץ המזרח התיכון, המכללה האקדמית כנרת ועמותת "ארץ אהבתי", ישתתפו מומחים, בעלי עניין ותושבים מקהילות בישראל, ירדן והרשות הפלסטינית, אשר ידונו בדרכים להצלת הירדן הדרומי.

הכנס יעסוק בדרכים אפשריות לשיקום והשבת המים לחלקו הדרומי של נהר הירדן, שבין הכנרת לים המלח. אפיק זה, שבעבר זרמו בו מים שהפיחו חיים בחי ובצומח שסביבו, הפך לתעלת ניקוז יבשה בשל שאיבת המים המוגברת והזרמת שפכים. על מנת להציל את הירדן הדרומי, יש להקצות לו מים כחלק ממדיניות כוללת של משק המים בישראל, ולשם כך נדרש שינוי במשק המים הלאומי והאזורי.

בכנס תוצג עבודת מחקר מקיפה של גלעד ספיר מ- DHV, המציעה מקורות אפשריים להקצאת מים לשיקום הירדן, שנערכה באמצעות תוכנת Water Evaluation And Planning - WEAP. לאחר הצגת המחקר, יתקיים דיון מעמיק בשולחן עגול, בו ישתתפו נציגי סקטורים שונים שיושפעו מהתוכנית המוצעת, אם תתקבל: נציגי החקלאים, ארגוני הסביבה, תושבי האזור, וגורמים מקצועיים במשק המים.

לרגל הכנס, יתקיים מפגש חוצה גבולות של פעילי סביבה המשתתפים בפרוייקט סינגור חוצה גבולות (TAP) של ארגון ידידי כדור הארץ מזה"ת, מקהילות עמק הירדן בישראל, הרשות הפלסטינית וירדן. הפעילים ישתתפו בסדנה משותפת בת שלושה ימים, במהלכה ידונו על פתרונות של שלום להצלת הנהר שיטיבו עם כל הצדדים. במסגרת הכנס, הציבור מוזמן לסיור לגדות נהר הירדן בהדרכת ידידי כדור הארץ מזה"ת יחד עם האורחים מירדן ומהרשות הפלסטינית.

ד"ר יובל ארבל, סמנכ"ל ידידי כדור הארץ מזה"ת אמר: "לראשונה בישראל, ייערך דיון ציבורי מעמיק ופתוח על גורלו של נהר הירדן. הדרישה הסביבתית להשיב מים על מנת לשקם את הירדן הדרומי מחייבת צמצום בהקצאות המים הן למוביל הארצי והן לאגודות המים של החקלאים, שידרשו לחסוך יותר במים ולצמצם בהיקף בריכות הדגים והחקלאות המושקה. שיח ושיג על משמעיות אלו יאפשר לגורמים השונים שיושפעו מהשינוי הנחוץ במדיניות משק המים להשמיע את קולם, על מנת להגיע לפתרונות משותפים שיהיו מקובלים על כל הצדדים."