הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


250 אלף עובדים זרים בישראל - ורק 9 מפקחים


תשעה מפקחים בודקים את תנאי ההעסקה של 250,000 עובדים זרים בישראל. 80% מהתלונות נגד מעסיקי עובדים זרים נמצאות מוצדקות. יו''ר ועדת העובדים הזרים של הכנסת ח''כ ניצן הורוביץ: ''חוסר האכיפה משפיע על המשק כולו. נוצר כוח עבודה ללא תנאים וללא זכויות, הגורם להעדפתם של עובדים זרים על פני העובדים הישראלים''. איגוד מגדלי הפרחים: ''כל עוד העומס הכלכלי על החקלאי יהיה גדול, יהיו קומבינות''

מערכת פורטל החקלאות  14-11-2011


ממסמך שהוגש לועדת העובדים הזרים עולה כי נכון לחודש מאי 2011 היו ביחידת הפיקוח על העובדים הזרים במשרד התמ”ת 6 מפקחים ו-2 סטודנטים האמורים לאכוף את כל חוקי המגן כלפי עובדים לא ישראליים במדינת ישראל (בסה”כ 250,000 עובדים זרים בעלי היתר וללא היתר). התקן שאושר ליחידה ביוני 2010 קבע 16 פקחים ו-16 סטודנטים, אך עד היום לא הושלם הליך איוש התקנים.

בישיבה שהתקיימה היום (ב') בוועדה לעובדים זרים בנושא הפיקוח על זכויותיהם, אמר מנהל אגף האכיפה במשרד התמ”ת יחזקאל אופיר, כי במהלך החודש האחרון אוישו שלושה תקנים נוספים של מפקחים וגויסו ארבעה סטודנטים. לדבריו, המחלקה עושה כמיטב יכולתה ובשנה האחרונה הועברו 50 תיקים למחלקה המשפטית, הוגשו 10 כתבי אישום נגד מעסיקים ו-40 תלונות נמצאות בטיפול. ”אנחנו נותנים קדימויות לתלונות שמגיעות אלינו מ`קו לעובד` שם ממיינים את התלונות ועוזרים לנו בעבודה”. עוד ציין אופיר כי 80% מבין התלונות שמוגשת נמצאות מוצדקות ועוסקות בעיקר באי-תשלום שעות נוספות וכי רוב כתבי האישום מוגשים נגד חקלאים.

ח”כ אמר בדיון כי גם אם יאוישו כל התקנים שהוקצו ליחידה ויוקדשו אך ורק לעבודת פיקוח, ''בפועל לא ברור כיצד אמורים 16 פקחים לטפל באוכלוסייה של כרבע מיליון עובדים שמהווים אוכלוסיית קצה פגיעה מבחינה של זכויות עבודה.. נוצרת העדפה של עובדים זרים על פני עובדים ישראליים בתחומים רבים.'' לדברי הורוביץ, חלק מהסיבות שמגיעים ארצה מהגרי עבודה נובע בין היתר מכך שמעסיקים אותם גם בניגוד לכללים ומספקים להם מקומות עבודה. בכל מקרה, מדגיש ח”כ הורוביץ ”יש לקיים את חוקי העבודה במדינת ישראל ואין להרשות ניצול והפרת תנאים”.

נציג רשות האוכלוסין ההגירה ומעברי הגבול בדיון, אמר כי ברשות עובדים 64 מפקחים, אך להם אין כל סמכות לטפל בנושא הפרת זכויות עבודה, למרות רצונו לעשות זאת.

עדית ליבוביץ מקו לעובדים אמרה לוועדה כי אם הטיפול בפיקוח על תנאי ההעסקה יועבר למשרד הפנים, אותו משרד המגרש את העובדים הזרים, גם עובדים זרים חוקיים לא יתלוננו על תנאי העסקתם. ”מבחינתם משרד הפנים הוא האויב והם לא ישתפו איתו פעולה”.

אברהם הראובני העוסק בתיווך כוח אדם זר לחקלאות, אמר לוועדה כי מעסיקים חקלאים רבים אינם מבינים את החוק. ”הנהלים כל כך מסובכים ומורכבים שקשה לחקלאי לדעת את כל הכללים”. הראובני הלין על כך שגם רואי החשבון שנותנים שירות לחקלאים אינם מבינים היטב את הפרוצדורה.

אברהם דניאל מאיגוד מגדלי הפרחים: ”כל עוד העומס הכלכלי על החקלאי יהיה גדול, יהיו קומבינות. נשארו במדינה בסה”כ 5000 חקלאים שצריך לשמור גם על הזכויות שלהם”.

לסיכום קרא יו”ר הוועדה הורוביץ להשלים במהרה את הליך איוש התקנים ביחידה ולהקדיש את מלוא התקנים לצורך עבודת פיקוח בשטח. עוד קרא לתת דעת לתנאי ההעסקה של הפקחים כגורם מעכב בגיוס פקחים נוספים ליחידה ולבחון הרחבת היחידה ומספר תקניה. ”זרים העובדים בישראל הם אוכלוסייה נוחה לניצול ויש להקפיד על תנאי העסקתה בצורה אפקטיבית”, אמר ח”כ הורוביץ.