הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שיפור משמעותי באיכות המים להשקייה בגליל העליון


תוצאות ניטור שערך ארגון עובדי המים באזור הגליל העליון העלו כי איכות בעייתית של המים להשקיה הביאה לעלייה משמעותית באחוזי השטיפה של מערכות הסינון של הצרכנים וכתוצאה מכך לפחת מים גבוה. התוצאות שהועברו לידיעת מקורות לדיון והסקת מסקנות משותפות, הביאו לשינוי ולהטבה משמעותית באיכות המים, שכיום נהנים ממנה חקלאים בכל אזור הגליל העליון

מערכת פורטל החקלאות  24-11-2011


חקלאי הגליל העליון, המשקים את שטחיהם במים המוגדרים כשפירים לחקלאות – מי מפעל זמר ומי מפעל עיון - סבלו בשנים האחרונות מסתימות חוזרות ונשנות של מערכות הסינון בשטחים החקלאיים. סתימות אלו גרמו לפעילות מוגברת של שטיפה עצמית של מערכות הסינון וכפועל יוצא מכך, לצריכה מוגברת של מים להשקייה, ששימשו לשטיפתן.

חקלאי הישובים במועצה אזורית גליל עליון פנו לחברה לחקלאות של הגליל העליון, שבתורה פנתה אל ארגון עובדי המים בבקשה לבצע ניטור רציף של איכות המים להשקיה בשטח של כ- 10,000 דונם מטעים באזור. תוצאות הניטור העלו כי איכותם של מי ההשקיה שסופקו לישובים בסביבה אינה עקבית ולעיתים מגיעים מים באיכות נמוכה הגורמת לסתימות רבות במערכות ולפחת מים מיותר ויקר.

תוצאות הניטור, שביצע ארגון עובדי המים, הועברו לידיעת רשות המים ולמקורות, שפעלה לשיפור התפעול שלה באזור וכתוצאה מכך לשיפור באיכות המים להשקיה, לצמצום ניכר בשטיפת המסננים ולירידה באחוזי פחת המים של כלל ישובי ומשקי האזור.

ארז וייסמן, מנכ"ל ארגון עובדי המים: "כיום כבר קיימת הסכמה רחבה בין משתמשי המים לחקלאות - ספקים, אגודות מים וצרכנים - כי מד כושר הסינון (מכ"ס) שפיתחנו הינו הכלי היעיל ביותר לביצוע ניטור איכות מים והמדד המוכר והמקובל לקביעת איכות המים להשקיה. מדד זה, המהווה באחרונה גם אבן בסיס לקביעת התקן העולמי לאיכות מים להשקיה, מקובל גם על מקורות ולכן אימצה החברה את תוצאות הניטור וביצעה את השינויים הנדרשים".

יובל עגני, מנהל חוות מתתיהו שבגליל העליון: "מדובר בבעיה מתמשכת שגרמה לבזבוז מים, פגיעה בציוד ההשקיה, ולעבודה רבה ויקרה בשטיפת מערכות ההשקיה. עד לפני שנתיים לא נמצא פתרון לבעיה, למרות פניות חוזרות ונשנות למקורות. בהתארגנות של קיבוצי האזור, פנינו לארגון עובדי המים, לבצע ניטור של מערכת מי ההשקיה המסופקים למשקים.

בשנתיים האחרונות מלווים אנשי ארגון עובדי המים את הצוות שביצע את הניטור, מנחים את המשקים כיצד לטפל במערכות הסינון, וכן הציגו והסבירו את התוצאות למקורות. בעקבות השיפור בתפעול שביצעה מקורות, כבר מורגש הבדל משמעותי באיכות המים וברמות הפחת. כיום נהנים מן השיפור הזה לא רק הישובים שפנו מלכתחילה לביצוע הניטור, אלא חקלאי האזור כולו, המקבלים מים באיכות גבוהה הרבה יותר".