הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


האיחוד האירופי העניק 430 אלף יורו לחקר פרח השושן באונ' בן גוריון


המחקר בניהול ד''ר מישל זכאי מהמחלקה למדעי החיים באוניברסיטת בן גוריון בשותפות עם החברה ההולנדית Genetwister יאפשר זיהוי של אלפי גנים ויביא להתקדמות משמעותית בהבנת התהליכים הקשורים לפריחה. בהיבט היישומי, המחקר יוביל לפתוח אמצעים להכוונת פריחה יעילה למועדים מועדפים, ולכלים חדשניים להשבחת צמחים

מערכת פורטל החקלאות  28-11-2011


ד"ר מישל זכאי, מהמחלקה למדעי החיים אוניברסיטת בן גוריון, בשותפות עם החברה ההולנדית Genetwister, המתמחה בשיטות מולקולאריות להשבחת צמחים, זכתה במענק ע"ש מארי קירי של האיחוד האירופי, במסגרת של שיתוף פעולה בין תעשיה לאקדמיה (IAPP). המענק בסך 430,000 יורו למשך 4 שנים, מיועד לחקר התגובה של צמחי השושן לקור, תוך שימוש בטכנולוגיות המתקדמות של החברה ההולנדית והמחקר הבסיסי שיתבצע באוניברסיטה.

שיתוף הפעולה בין המעבדה של ד''ר זכאי לבין חברת Genetwister יאפשר זיהוי של אלפי גנים ויביא להתקדמות משמעותית בהבנת התהליכים הקשורים לפריחה. בהיבט היישומי, המחקר יוביל לפתוח אמצעים להכוונת פריחה יעילה למועדים מועדפים (גורם חשוב להצלחת תעשיית הפרחים לייצוא) ולכלים חדשניים להשבחת צמחים. בנוסף, חילופי סטודנטים וחוקרים שיתבצעו במסגרת הפרויקט בין אוניברסיטת בן-גוריון לחברה בהולנד, יגרמו להעשרת הידע, השיטות והגישות בשני המוסדות.

צמחים רבים בטבע נובטים בסתיו אך פורחים באביב ובקיץ, כאשר תנאי הסביבה מבטיחים האבקה והתפתחות זרעים מיטביות. בצמחים אלה, קיים מנגנון המאפשר להם "למדוד ולזכור" את הקור של החורף ולתרגם אותו כאות להפעלת מנגנון הפריחה באביב ובקיץ. ברוב הצמחים, ובבצלים פורחים בפרט (כגון שושן או צבעוני), הבקרה הגנטית של תהליך זה אינו ידוע. המחקר של ד"ר זכאי עוסק בכך.