הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


טכנולוגיית ההיי-טק מגיעה לעדרי הצאן של הבדואים


המגדלים במגזר הבדואי מגלים מודעות כלכלית גבוהה מבעבר ומחפשים דרכים להגדלת ההכנסות מהעדרים. בדיקה גנטית מאפשרת למגדלים לקבוע אלו כבשים שייכות לזן איכותי המביא לעולם כמות צאצאים הגדולה ב-30% מהרגיל.

מערכת פורטל החקלאות  30-11-2011


הטכנולוגיה המתקדמת לזיהוי גנטי באמצעות בדיקות DNA מגיעה גם לעדרי הצאן של הבדואים. בדיקות גנטיות בעדרי הצאן, הינן חלק ממהפך משמעותי שעוברים המגדלים במגזר הבדואי, אשר מגלים מודעות כלכלית גבוהה יותר מבעבר ומחפשים דרכים להגדלת ההכנסות מהעדרים.

מעבדת בקטוכם בנס ציונה המספקת שירות ייחודי של בדיקה גנטית, מאפשרת למגדלים לקבוע אלו כבשים משתייכות לזן איכותי המביא לעולם מספר צאצאים הגדול ב-30% מהרגיל.

הבדיקה מתמקדת בזיהוי כבשים שמקורן בגזע "בורולה" שיובא מניו זילנד ע"י מכון וולקני. הכבשים מגזע זה שזכה לשם העברי "אפק", ממליטות בממוצע למעלה משני טלאים בכל המלטה, בעוד שבגזעים הוותיקים בישראל כמו ה''אוואסי'' ו''אסף'' הממוצע הוא טלה וחצי בלבד. כושר הפוריות הגבוה של הכבשים זכה לאישור מדעי במחקר שהוביל פרופ' אלישע גוטווין ממכון וולקני. המעבר לגידול כבשי בורולה מקטין את עלויות המזון מהסיבה שניתן לייצר מספר זהה של צאצאים ממספר קטן יותר של אמהות.

לדברי ד"ר אביב כהנא מנהל המחלקה לביולוגיה מולקולרית במעבדת בקטוכם, קבלת האסמכתא הגנטית לפוריות של הכבשה מעלה את ערכה בשוק במאות שקלים. בנוסף לכך, המידע הגנטי מאפשר לרועה להחליט אלו כבשים כדאי לו להשאיר בעדר ואלו מהן למכור.

מעבדת בקטוכם מפעילה את המאגר הגדול בישראל של ד.נ.א לבעלי חיים. הבדיקות הגנטיות והמידע שנשמר במאגר משמשים למספר רב של מטרות ובהן זיהוי מקור בשר הבקר במקרים של חשד לגניבה, זיהוי גנטי לביטוח של סוסים מגזעים איכותיים ובדיקות גנטיות של כלבים.