הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יצא לצוד דרבנים מוגנים ונשלח ל-3 חודשי מאסר


באוקטובר 2007 נתפסו באזור פארק גורן, כשברכבם כלבים וציוד לציד דרבנים. השבוע גזר עליהם בית משפט השלום בקריות עונשי מאסר וקנסות בגובה 8,000 ₪ לכל אחד. ברשות הטבע והגנים מברכים על החלטת השופטת

מערכת פורטל החקלאות  29-11-2011


4 שנים לאחר שנתפסו על ידי פקחי רשות הטבע והגנים כשהם במסע ציד דרבנים, פסק השבוע שופט בית-משפט השלום בקריות על עולא וראיד מרעי, עונשי מאסר וקסות בגין ציד לא חוקי של ערכי טבע מוגנים.

שני הנאשמים נתפסו בפארק גורן באוקטובר 2007, באמצע הלילה, כאשר ברכבם כלבי ציד, פנס ואלה - ציוד המשמש לציד דרבנים. ראיד נתפס במקום עם הציוד ואילו עולא נמלט מהרכב ונתפס מאוחר יותר. לשניהם, כך התברר, עבר של עבירות ציד לא חוקי. השופטת טל תדמור-זמיר מצאה אותם אשמים בציד לא חוקי למרות שנתפסו טרם הספיקו לקטול דרבן, וזאת בהתאם לתקדימי עבר.

על ראיד מרעי, שביצע את העבירה כשהוא עדיין בתקופת מאסר על תנאי, נגזרו חודשיים של מאסר בפועל לצד הפעלת העונש על-תנאי שעמד נגדו. סה"כ נגזרו עליו 3 חודשי מאסר בפועל, אותם ירצה בעבודות שירות. על שותפו לציד עולא מרעי, נגזרו 7 חודשים של מאסר על תנאי (למשך 3 שנים), למרות הרשעות קודמות בעבירות דומות, וזאת מאחר ולא היה בתקופת מאסר על תנאי בעת ביצוע העבירה. שני הפושעים ייאלצו גם להיפרד מסכום של 8,000 ₪ כל אחד, גובה הקנס שגזרה השופטת על כל אחד מהם.

מנהל אגף חקירות ותביעות ברשות הטבע והגנים גל אריאלי אומר כי מדובר בעונש חמור יחסית לעונשים שהוטלו עד כה על עברייני ציד, אך לא חמור מספיק יחסית למה שהמחוקק קבע ומאפשר. ''מאסר בפועל הוא כלי שמופעל לעיתים רחוקות על ידי בית המשפט כשמדובר בעבירות ציד לא חוקי, כך שיש לברך על כך שהשופטת לא רק הפעילה את העונש על-תנאי שהיה קיים כנגד אחד מהנאשמים, אלא גם הוסיפה לעונש עוד חודשיים של מאסר בפועל.''

עם זאת, אומר אריאלי, החוק מאפשר לקבוע עונש מאסר של עד 3 שנים על כל עבירה של פגיעה בערך טבע מוגן. ''לטעמנו יש צורך להחמיר עם העבריינים הסדרתיים ולכלוא אותם לתקופות ארוכות הרבה יותר. אותם דברים אמורים לגבי הקנסות - העבריינים ביקשו לצוד דרבנים ולעשות רווח כספי ממכירת הבשר, ועל כן השימוש בקנסות מרתיעים הוא חשוב. לפני כשנה החליטה הכנסת להכפיל את הקנס המקסימאלי על עבירת ציד ליותר מ-130 אלף ₪ על כל עבירה, ובכך לשדר לבתי המשפט כי יש להחמיר עם עבירות של פגיעה בטבע ובסביבה, אך לצערנו הקנסות שמוטלים, גם לאחר התיקון לחוק וגם בתום הליך משפטי ארוך, עדיין אינם מרתיעים את העבריינים. לראייה, בזמן שמשפטם התנהל כבר נתפסו החשודים פעם נוספת על ידי פקחי רשות הטבע והגנים, וכבר הוגש נגדם כתב אישום על עבירת ציד נוספת. עד שלא נחמיר עם הציידים הללו, הם ימשיכו לצוד, וחיות הבר ילכו וייעלמו מנופי ארצנו'' אומר אריאלי.