הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חקלאות היי-טק בקיבוץ בן 100 שנה


מערכת AKOil לניהול בתי בד שהוקמה בקיבוץ דגניה א' תאפשר למנהלי בתי הבד וליצרני השמן גישה למידע בכל שלבי הכנת השמן, החל משלב הגידול הכולל ניהול החלקה והזן, מעקב ותיעוד הטיפולים השונים, מעקב אחרי מלאים, דרך ניהול תהליכי היצור וכלה בקשר ישיר עם משווקי השמן ברחבי הארץ

מערכת פורטל החקלאות  3-12-2011


במלאות 100 שנים להקמתו של קיבוץ דגניה א' שעל גדות הכנרת, הוקם בחצר המשק בית בד מודרני ומשוכלל אשר פועל על ידי מערכות היי-טק חקלאיות.

בית הבד שהוקם במסגרת תנופת פיתוח החקלאות בדגניה, עובד בשיתוף עם מעבדת שירות-השדה המשוכללת של עמק הירדן. מערכת AKOil לניהול בתי בד שפותחה ע"י AKOL מקבוצת 'ענת קשב', תאפשר למנהלי בתי הבד וליצרני השמן גישה למידע בכל שלבי הכנת השמן, החל משלב הגידול הכולל ניהול החלקה והזן, מעקב ותיעוד הטיפולים השונים, מעקב אחרי מלאים, דרך ניהול תהליכי היצור וכלה בקשר ישיר עם משווקי השמן ברחבי הארץ.

המערכת משלבת אתר יצרנים שבו יכולים מגדלי הזיתים להתעדכן בנתוני השמן שהופק באמצעות בית הבד, לרבות בדיקות המעבדה הכוללות: בדיקת שמן בגפת, חמיצות, פר אוקסידים, ופוליפ נולים. כל מנה (סט) עוברת בדיקת מעבדה, וזהו חלק מפרוטוקול העבודה של בית הבד.

"במקביל להתפתחות המטאורית בתחום היין בישראל, חלה התפתחות בתחום הפקת השמנים, בין אם מדובר בשמן זית ובין אם מדובר בשמנים אקזוטיים יותר,'' אומר רון שני, מנכ"ל AKOL שפיתחה את מערך המחשוב. ''כמו שמן אבוקדו ואחרים. הניסיון המוצלח שהיה לנו עם מערכת AKWinery המיועדת ליקבים, קנה לנו מוניטין לא רק בענף היין, והביא לתחילת עבודה על מודל לתעשיית השמן, בעקבות פניות מבתי בד ששמעו על התכנה ליקבים. אני מאמין כי שילוב היכולות של AKOL, כמובילה בתחום ההיי טק לחקלאות, יחד עם הקשר ההדוק שלנו לחקלאים בישראל, הנסיון וההיכרות העמוקה עם הצרכים והאופי המיוחד של הענפים השונים, יהפוך את המערכת החדשה לסיפור הצלחה נוסף''.