הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הממשלה ממשיכה לאשר את מסקנות ועדת טרכטנברג


הממשלה צפויה לאשר היום (א') שורת צעדים נוספת המתבססת על מסקנות ועדת טרכטנברג להפחתת יוקר המחיה והגברת התחרות במשק. בין שאר ההחלטות, תטיל הממשלה על ועדת המחירים לבחון את המחיר המפוקח של מוצרים בענף החלב והביצים, ואת עלויות היצור והשיווק שלהם. השר גלעד ארדן במכתב למזכיר הממשלה: ''לא ניתן זמן ללמוד הצעות טרכטנברג''

מערכת פורטל החקלאות  4-12-2011


הממשלה צפויה לאשר היום (א') שורת צעדים נוספת המתבססת על מסקנות ועדת טרכטנברג להפחתת יוקר המחיה והגברת התחרות במשק, אחרי שהטבות המס שאושרו כבר בממשלה צפויות לעלות בשבועות הקרובים לקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

ועדת טרכטנברג (הוועדה לשינוי חברתי כלכלי) הינה ועדה ציבורית שמינה ראש הממשלה בנימין נתניהו באוגוסט 2011 במטרה לבחון ולהציע פתרונות למצוקת יוקר המחיה במדינת ישראל.‏

על-פי ההחלטה שתעלה לאישור היום יוזלו מחירי הגז לשימוש ביתי, היקרים כיום מאלו הנמכרים לגופים מוסדיים, ולצורך כך תוקם ועדה שתקדם את הנושא. במטרה להוזיל את מחירי הדיור, ייפתח שוק המלט לתחרות ומחיריו יהיו נתונים לפיקוח. הממשלה תצביע גם על ההמלצה להגביר את התחרות בשוק הדלק, על ידי הקמת 40 תחנות דלק חדשות שיימסרו למפעילים חדשים. כמו כן, יוחזר הפיקוח על מחירי הסולר.

בין שאר ההחלטות, תטיל הממשלה על ועדת המחירים לבחון את המחיר המפוקח של מוצרים בענף החלב והביצים, ואת עלויות היצור והשיווק של המוצרים, במטרה להביא להורדת מחירים בענף זה.

צעד נוסף שצפוי להיות מאושר היום הוא פטור ממכס לרוכשים באמצעות האינטרנט בסכום של עד 1000 שקלים. במסגרת הפעולות למניעת פגיעה במשק הישראלי על ידי מונופולים וקרטלים, תחוזק הרשות להגבלים עסקיים וסמכויותיה יורחבו, כך שתוכל לנקוט בצעדים אקטיביים ולנהל מעקב שוטף אחר כשלים בשוק. עוד תחליט הממשלה על הגדלת מספר הגופים הפועלים בענף התחבורה הציבורית כדי להביא להורדת מחירי הנסיעה. במסגרת זו תפרסם הממשלה מכרזים שבהם ייבחנו המחיר המוצע, השירות לאזרח ועוד. החלטה נוספת שנועדה להביא להוזלת עלויות הייבוא והייצוא בישראל היא לקדם את הקמתם של מסופי נמל בחיפה ואשדוד.

השר גלעד ארדן: ''הופתעתי מהיועץ המשפטי לממשלה"

השר להגנת הסביבה גלעד ארדן הביע בסוף השובע את הסתייגויותיו לקראת הדיון שייערך בממשלה ליישום חלקים נוספים מדו"ח ועדת טרכטנברג. במכתב שהועבר למזכיר הממשלה צבי האוזר לקראת הדיון בו יצביעו השרים בין היתר על הוזלת הגז הביתי והגברת התחרות בשוק הדלק, מביע השר ארדן את מחאתו על כך שחבילת הצעות ההחלטה שיובאו בפני השרים, הופצה רק ביום חמישי בצהריים.

במכתב כותב השר ארדן "ההצעות גובשו במשרד האוצר במשך כמה שבועות, הועברו לדיון במשרד המשפטים במשך שבוע, אך הופצו למשרדים השונים באופן שיהיה להם פחות מחצי יום עבודה להבין ולעכל את ההחלטות ומשמעויותיהן ולגבש את התייחסות השרים. גם אם הייתה התייעצות מוקדמת של האוצר עם שרים שנושאי ההחלטות נמצאים באופן מובהק בתחום אחריותם, לא הייתה כל אפשרות לשרים אחרים לבחון את הדברים לפני הדיון בממשלה, על-מנת לממש את אחריותם המשותפת להחלטות".

בהתייחסו לתחומים הנוגעים למשרדו כותב ארדן כי "הנושא הסביבתי הוא רחב, ונוגע להיבטים רבים בעבודתם של משרדים אחרים. כדי לבחון את משמעותן הסביבתית של הצעות להחלטת ממשלה – קל וחומר חבילה גדולה של הצעות המגיעה בבת אחת – יש צורך בלפחות מספר ימי עבודה. בדיקה זו לא בהכרח תוביל להתנגדות לגוף ההצעה; דרישתי היא אלמנטרית – לבחון משמעויות, על-מנת לקיים את אחריותי כשר בממשלה".

עוד מוסיף השר ארדן וכותב: "הופתעתי מאוד שהיועץ המשפטי לממשלה נתן ידו לשיטת עבודה זו. כללי משפט מינהלי בסיסיים מחייבים כל רשות ציבורית לאַפשר זמן סביר לבדיקה של חומר לפני קבלת החלטה, ולא ברור מדוע כללים אלה אינם חלים כשמדובר בבדיקה של שר ובהחלטה של ממשלה. הופתעתי לא פחות מכך שמזכירות הממשלה, הדורשת ממני להפיץ כל הצעה למשרדי ממשלה הנוגעים בדבר לפחות מספר ימים קודם לכן בכדי לאפשר תיאום בינמשרדי ולהגישה למזכירות הממשלה עד יום רביעי בצהריים, לפתע חורגת מכלל זה כשמדובר בקובץ של החלטות רבות מבית מדרשו של משרד האוצר".

"המחאה החברתית בה נוכחנו בקיץ האחרון היא תולדה, בין השאר, של חוקי ההסדרים, שנה אחר שנה, ושל אופן קבלת ההחלטות לגביהם – מבלי שהתאפשרה בדיקה רצינית של משמעויותיהן החברתיות של הצעות החלטה רחבות היקף, שהאוצר הניח על שולחנם של השרים ימים ספורים לפני קבלת ההחלטות. יש מידה רבה של ציניות בכך שיישום דו"ח טרכטנברג בעקבות המחאה החברתית, נעשה ממש באותה שיטה, ואף גרוע ממנה: לא ניתנים לשרים אפילו אותם ימים ספורים לבדיקת הדברים. האם הדברים מאוזנים וראויים לגופם, וכיוצא בזה. למרבה הצער נראה שלא למדנו דבר, לפחות בכל הנוגע לאופן קבלת ההחלטות בממשלה".

בהודעה שנמסרה מלשכתו אמר ארדן כי "לא ייתכן שהחלטות ממשלה בעלות פגיעה סביבתית ובריאותית, כמו פריסת עשרות תחנות דלק על חשבון שטחים פתוחים שהן בעלות פוטנציאל הרסני של זיהום קרקע ומים ושאין כל נתון שמוכיח שיש בהן צורך או השפעה על הורדת מחירים, יגיעו להכרעת ממשלה רק לפי שיקולים צרים של האוצר וללא אפשרות לבחינתן על ידי המשרדים הרלבנטיים".

גם יו״ר ש״ס, שר הפנים אלי ישי, תקף בחריפות את המשך ההצבעה על דו״ח ועדת טרכטנברג בממשלה. ״כל עוד לא יוכנסו בהמלצות העדפות לפריפריה ולעיירות הפיתוח ולא יאושר החוק לדיור ציבורי, העיקר חסר מן הספר, ודו״ח זה הוא המשך להתעלמות מאזרחי המדינה שדורשים צדק חברתי״.