הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ענף החקלאות הישראלי בעל שיעור החשיפה הגבוה ביותר לאיחוד האירופי


לפי נתוני מכון היצוא, בחודשים ינואר-ספטמבר 2011 הסתכם היקף היצוא החקלאי לאיחוד בכ-643 מיליון דולר. יו''ר מכון היצוא : למרות המצב הכלכלי באירופה, היצוא למדינות האיחוד היווה בחודשים ינואר-ספטמבר 2011 כ 32% מיצוא הסחורות מישראל וממשיך להוות שוק חשוב למספר רב של ענפי ייצוא

מערכת פורטל החקלאות  7-12-2011


על רקע ההתרחשויות בכלכלת האיחוד האירופי בחן אגף כלכלה במכון היצוא את מידת החשיפה של ענפי הייצוא למדינות האיחוד. על פי הניתוח, הענף בעל שיעור החשיפה הגבוה ביותר למדינות אלה הוא ענף הייצוא החקלאי שכ-64% מהיקפו מיועד לאיחוד האירופי. בחודשים ינואר-ספטמבר 2011 הסתכם היקף היצוא החקלאי לאיחוד בכ-643 מיליון דולר, ללא שינוי לעומת תקופה מקבילה אשתקד.

הענף השני בעל שיעור חשיפה גבוה הוא ענף הפלסטיקה והגומי שכ-50% מהיקפו מיועד לאיחוד האירופי. בחודשים ינואר-ספטמבר הסתכם היקף יצוא הפלסטיקה והגומי בכ-725 מיליון דולר עלייה של כ-19% בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד.

הענף השלישי בעל שיעור חשיפה גבוה לאיחוד האירופי הוא ענף הכימיקלים ותזקיקי הנפט שכ-46% מהיקפו מיועדים לאיחוד האירופי. בחודשים ינואר – ספטמבר 2011 הסתכם יצוא הענף בכ-3.4 מיליארד דולר עלייה של כ-26% בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד.

יו"ר מכון היצוא רמזי גבאי מציין כי למרות המצב הכלכלי באירופה, היצוא לאיחוד האירופי היווה בחודשים ינואר – ספטמבר 2011 כ 32% מיצוא הסחורות וממשיך להוות שוק חשוב למספר רב של ענפי ייצוא. החשש הוא כי המשך הידרדרות למצב של מיתון באיחוד בשנת 2012 ישפיע לרעה על כלל היצוא הישראלי.

עוד מציין יו"ר מכון היצוא כי אמנם הורדת דירוג האשראי של מדינה אירופאית אינה מצביעה אוטומטית על הרעה במצבו של הלקוח באותה מדינה, אך השלכות המהלך לצד התפתחות המצב הכלכלי במדינות האיחוד, עלולות להשפיע על מצבן של החברות האירופאיות עמן סוחרים היצואנים מישראל."אני מאמין כי במקרה של הורדה בדירוגי האשראי, הממשלה תפעיל, על פי הצורך, כלים נוספים על מנת לסייע ליצואנים בהתמודדות עם עלייה צפויה בפרמיות ביטוחי סחר חוץ, כפי שידעה לעשות במצבי המשבר שנוצרו בטורקיה ומצרים''.

על היצואנים לדברי גבאי, לבחון שוב את רמות הסיכון של לקוחותיהם ולפעול על פי ממצאי הבדיקה. כמו כן הוא מזהיר מפני אפשרות של התרחבות התופעה של מתן מנגנוני הגנה לחברות אירופאיות לאי עמידה בתשלומים, כפי שהתרחש לאחרונה באיטליה. לצד זה קורא יו"ר מכון היצוא להשקיע מאמץ באיתור שווקים חדשים בעיקר בשווקים הצומחים.