הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עקב חדירת ציפורים נודדות לשמי ישראל הופעל נוהל אמ''צ


מכ''ם לאיתור צפורים נודדות הוצב לאחרונה בגבול הצפון. לפי הנוהל, מיד עם זיהוי כניסה של להקת ציפורים לתחומי ישראל מלבנון ירדן וסוריה, נסגר המרחב האווירי באזור לטיסות. ב- 25 השנים האחרונות אירעו מעל 3,000 תאונות בין מטוסי חיל האוויר לציפורים נודדות, שלושה טייסי קרב נהרגו והחיל איבד עשרה ממטוסיו

מערכת פורטל החקלאות  7-12-2011


לא רק נגד טילים: במקום סודי בגבול הצפון, הוצב לאחרונה מכ"ם מיוחד, המיועד לאיתור להקות ציפורים שנכנסות לתחום האווירי של ישראל מגבול לבנון, ירדן וסוריה. כך סיפר השבוע ד''ר יוסי לשם, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בהרצאה שהתקיימה במצפה הימים, במסגרת פסטיבל הצפרות בגליל.

הפעילות הצפופה של מטוסי חיל האוויר בשמי ישראל, והעובדה שאנחנו מצויים על נתיב מרכזי עולמי של נדידת ציפורים, גרמה בעבר לתאונות שחלקן הסתיימו בהתרסקויות מטוסים ואבידות בנפש. כזכור, רק לפני כחודשיים נאלץ מטוס F15 של חיל האוויר הישראלי לבצע נחיתת חרום , כשלהקת שקנאים התנגשה בו דקה לאחר ההמראה וכתוצאה מכך נפגעו שני מנועיו. ב-25 השנים האחרונות אירעו מעל 3,000 תאונות בין מטוסי חיל האוויר ובין ציפורים נודדות, שלושה טייסי קרב נהרגו והחיל איבד עשרה ממטוסיו. תאונות כאלה אינן בלתי נמנעות לחלוטין וטייסי החיל עוברים אימונים ייחודיים להתמודדות עם מצבים כגון אלה.

התוצאות הקשות של התאונות הביאו ליוזמה משותפת של חה''א וארגוני שמירת הטבע, לעריכת מחקר שיעקוב אחר העופות הדואים מעל ישראל וימפה את מסלולי הנדידה שלהם. רשות שדות התעופה העמידה לצורך המחקר מכ''ם אשר תופעל ע''י תצפיתנים של חיל האוויר. המחקר העלה כי מרבית התאונות החמורות אירעו במערך מטוסי הקרב, בגלל עוצמת הפגיעה הקשורה ביחס ישר למהירות הטיסה של המטוס והציפורים, ולמשקלם.

המכ"ם החדש שהינו פרויקט משותף לחיל האוויר הישראלי, אוניברסיטת ת''א והחברה להגנת הטבע, מאפשר איתור להקות ציפורים ברדיוס של עד 70 ק"מ, זיהוי ודיווח מיידי על אופי ומבנה הלהקה, ומעקב אחרי נתיב נדידתה. ברגע שמזוהה כניסה של להקת ציפורים, פותח חיל אויר בנוהל אמ"צ (אזור מוכה ציפורים) וסוגר את המרחב האווירי באזור לטיסות. השימוש במכ"ם מהווה התקדמות משמעותית בבקרה המרחבית ובאפשרות המעשית לצמצום התאונות בין מטוסים לציפורים. ד"ר לשם סיפר כי חילות יוון, תורכיה וירדן הביעו התעניינות במכ"ם ואף בהקמת רשת התרעה לשימוש משותף בין המדינות.

במהלך חודש דצמבר יתקיימו במלון מצפה הימים הרצאות, תצפיות, טיבוע עופות, אירועי מוסיקה ועוד. האירועים בשיתוף המרכז הבינלאומי לחקר נדידת הציפורים בלטרון, מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע והמחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל-אביב.