הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארגון מגדלי העופות: להקפיא את הרפורמה בענף הביצים


יישום הרפורמה בענף ההטלה כרוך בהשקעות עתק של מעל מיליארד שקל מצד המגדלים אשר אינם מסוגלים לעמוד בהן. פניית הארגון לשרת החקלאות ולראש הממשלה מהווה שינוי במדיניות הארגון שעד כה תמך ברפורמה מתוך תקווה שתנאי הסיוע למגדלים ישופרו לצורך ביצועה. מזכיר ארגון מגדלי העופות מזהיר שניסיון של הממשלה לכפות באופן חד צדדי את הרפורמה יתקל בהתנגדות חריפה של המגדלים

מערכת פורטל החקלאות  15-12-2011


ארגון מגדלי העופות קורא לשרת החקלאות אורית נוקד, ולראש הממשלה, לעצור את קידום הרפורמה בענף הביצים. לטענת ראשי הארגון, יישום הרפורמה עם הדרישות המחמירות כרוך בהשקעות עתק שהמגדלים אינם מסוגלים לעמוד בהן. תנאי הסיוע שמציעה הממשלה בלתי סבירים ועלולים להביא להרס הענף.

ההחלטה מהווה שינוי במדיניותו הארגון שעד כה תמך ברפורמה מתוך תקווה שמשרדי החקלאות והאוצר ישפרו את תנאי הסיוע למגדלים לצורך ביצוע הרפורמה.

הרפורמה בענף הביצים מחייבת הריסת מרבית הלולים שפועלים כיום, ובניית לולים חדשים במקומם. הרפורמה מגדירה את מיקום הלולים החדשים, מרחב המחיה ותנאי הגידול של העופות ודרישות רבות נוספות. עלות הרפורמה נאמדת בכמיליארד וחצי שקלים.

מזכיר ארגון מגדלי העופות יעקב כהן, אמר ששדרוג ענף הביצים בישראל הוא חשוב והכרחי, אך הרפורמה במתכונת המוצעת מציבה את המגדלים במצב בלתי אפשרי: מצד אחד משרד החקלאות פועל להחמרת הדרישות בלולים החדשים בלחץ ארגוני בעלי החיים ומצד שני משרד האוצר אינו מסכים להגדיל את השתתפות הממשלה. למגדלים אין שום אפשרות כלכלית לממן מכיסם את הסכומים הגבוהים שנדרשים מהם.

הקושי העיקרי ביישום הרפורמה נוגע לגודל שטח המחיה למטילה בלולים החדשים. כשהתקבלה ההחלטה הראשונית על ביצוע הרפורמה נקבע שמרחב המחיה של מטילה יהיה 350 סמ"ר. על פי הכללים החדשים שמשרד החקלאות מבקש ליישם תחת לחץ אירגוני צער בעלי חיים, יוגדל מרחב המחיה לתקן האירופי של 750 סמ"ר. המשמעות היא הכפלה של הוצאות ההקמה של הלולים. למרות זאת, הסכים משרד האוצר להגדיל את השתתפותו מ-300 מיליון שקל ל-340 מיליון שקל בלבד – הפרש זניח ובלתי מספיק ביחס לגידול בהוצאות.

ארגון מגדלי העופות הגיש למשרד החקלאות מסמך דרישות לשיפור תנאי הרפורמה, אולם עד כה אף סעיף במסמך זה לא אושר והוסכם ע"י המשרד משום התנגדות משרד האוצר. לדברי הארגון, בשל התעלמות משרד החקלאות והאוצר מדרישות הארגון עד כה, פנה הארגון באמצעות עו"ד גיל עוז משרד עוה"ד עוז לוטן לשרת החקלאות בדרישה תקיפה להכיל בחוק ובתקנות פיצוי לחקלאים אשר יאלצו לפרוש מהענף עקב התנהלות משרדי החקלאות והאוצר עד כה. לדברי עו"ד גיל עוז, במידה והממשלה תתעלם מדרישות המגדלים, יפנו המגדלים לבג"צ על מנת להגן על מקור פרנסתם וזכויותיהם.

מזכיר ארגון מגדלי העופות מזהיר שניסיון של הממשלה לכפות באופן חד צדדי את הרפורמה יתקל בהתנגדות חריפה של המגדלים. ארגון מגדלי העופות מעדיף להמשיך ולשתף פעולה עם משרד החקלאות על מנת ליישם את הרפורמה בתנאים שיאפשרו למגדלים להמשיך ולהתפרנס בכבוד. יש להזכיר כי מרבית ייצור הביצים מרוכז ביישובי קו העימות בגבול הצפון וזוהי פרנסתן היחידה של אלפי משפחות ויישובים שלמים בפריפריה.