הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הממשלה הקפיאה את המכס המופחת לייבוא גבינות


הממשלה הודיעה לבג''ץ כי לא תיישם את המלצות ועדת קדמי להפחית את מכסי הייבוא על גבינות קשות. התכנית תועלה שוב לדיון רק בחודש מרץ 2012. בג''ץ: ''על ועדת קדמי חלה חובה לקיים שימוע להתאחדות מגדלי בקר לחלב בכל תחום מתחומי משק החלב, בו מבקשת הממשלה לבצע שינויים ולבקש חוות דעת בנושאים אלו ממועצת החלב''

מערכת פורטל החקלאות  16-12-2011


בסיכום דיון שהתקיים בבית המשפט העליון בעתירות מועצת החלב וההתאחדות מגדלי בקר כנגד ראש הממשלה, שרי האוצר, התמ"ת והחקלאות, קיבלה המדינה בהמלצת בג"צ את עמדת מועצת החלב וההתאחדות נגד המלצות ועדת קדמי.

מועצת החלב טענה בעתירתה כי שר האוצר חתם על הצו בהליך חשאי ולא המתין לאישור ההמלצות, זאת למרות שישיבות הממשלה שאמורות היו לדון במסקנות הועדה נדחו בשל מחלוקות כבדות בסוגייה. מועצת החלב התריעה כי צעדי שר האוצר יגרמו נזקים כבדים ובלתי הפיכים לציבור ולגורמים העוסקים בענף, עוד נטען בעתירת מועצת החלב כי ועדת קדמי קיימה ''הליך חפוז, חשאי ובלתי תקין'' ומידרה במתכוון את נציגי משרד החקלאות - המשרד האמון על הנושא, לא התייעצה עם המועצה ולא שמעה את עמדתה, ולא קיימה שימוע כדין לכל הגורמים העוסקים בענף החלב העתידים להיפגע מהמלצותיה.

בדיון הוחלט כי ההמלצות לא יגובשו סופית ולא ידונו בממשלה, בטרם תשמע ותשקל עמדת מועצת החלב וההתאחדות. כמו כן, שר האוצר התחייב שלא ליישם את צווי המכס שחתם עליהם לייבוא מוצרי חלב מעבר למכסות שכבר נקבעו לשנה הקרובה.

מתשובת המדינה לבג"ץ עולה גם כי הממשלה דחתה את הדיון באישור ההמלצות לחודש מרץ 2012 וקיים ספק רב אם הדיון יתקיים בשל ההתנגדות שרים רבים להמלצות ועדת קדמי.

ההמלצה העיקרית של ועדת קדמי היתה, להתיר יבוא במכס מופחת של גבינות קשות (צהובות) וגבינות בעלות עורקים כחולים ב-2012 מ-1,300 טון ל-3,000 טון ולהגדיל אותו ב-1,500 טון מדי שנה, עד לשנת 2016. מנגד, על פי החלטת בג''ץ לא יבוטלו רישיונות היבוא לגבינות שניתנו ל-2012 בהיקף כולל של 3,000 טון, וההקפאה לא תחול על הכמות הזו.

המדינה הודיעה בדיון כי הממשלה תגבש עד יוני 2012 את עמדתה לטענות מועצת החלב והתאחדות מגדלי הבקר, הטוענות בעתירתן כי יישום ההמלצות יגרום נזק כבד ויסכן מאות רפתות קטנות המצויות בקשיים כלכליים, לפי טענת היצרנים, (התמורה נטו ממכירת חלב גולמי מסתכמת ב-20-18 אגורות בלבד לליטר הנמכר למחלבות ב-2.15 שקלים (מחיר המטרה). המלצת ועדת קדמי הייתה כי מחיר המטרה יופחת בהדרגה ב-6 אגורות לליטר וזאת באמצעות שינוי בנוסחת המחיר.

עוד קבע בג"ץ כי מתוקף חוק החלב שאושר בשנה שעברה, על ועדת קדמי חלה חובה לקיים שימוע להתאחדות מגדלי בקר לחלב בכל תחום מתחומי משק החלב, בו מבקשת הממשלה לבצע שינויים ולבקש חוות דעת בנושאים אלו ממועצת החלב. בנוסף קבע בג"ץ כי על וועדת החלב להיוועץ עם שרת החקלאות בכל הנושאים הללו טרם גיבוש המלצותיה וכי חלה עליה חובת שקיפות.