הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


גל הקור מעכב את הפריחה - ירידה של 30% ביצוא הפרחים לחו''ל


הטמפרטורות הנמוכות, בעיקר בשעות הלילה, גרמו לעיכוב בפריחה של הפרחים שיועדו למשלוח לקראת חג המולד והם אינם מתאימים עדיין לשיווק. הירידה בהיקף היצוא מישראל גרמה לעליית מחירים של 20-40% באירופה. המגדלים מתמודדים גם עם התוצאות של קריסת אגרקסקו שגרמה להשתלטות מגדלים מאפריקה על השווקים בעולם

מערכת פורטל החקלאות  16-12-2011


גל הקור שפוקד את ישראל לאחרונה, גרם לירידה של 30% ביצוא הפרחים לאירופה לקראת חג המולד והמגדלים צפויים לנזק כלכלי כבד. הטמפרטורות הנמוכות, בעיקר בשעות הלילה, גרמו לעיכוב בפריחה של הפרחים המיועדים למשלוח, והם אינם מתאימים עדיין לשיווק.

לדברי מזכיר ארגון מגדלי הפרחים חיים חדד, מגדלי הפרחים מתכננים את עונת הגידול כך שהפרחים יפרחו לפני חג המולד, שבו הביקוש לפרחים באירופה נמצא בשיאו. בשל תנאי מזג האוויר השנה אותם פרחים ישווקו רק בינואר. יש לקוות שהם יזכו גם אז לביקוש ומחירים גבוהים, אך אין בכך כל ביטחון.

הפרחים שנפגעו כתוצאה ממזג האויר הם פרח השעווה, ליזיאנטוס, שושן צחור וטרכליום. מאחר ולישראל נתח שוק נכבד ביצוא של זנים אלו בעונת החורף וספקים נוספים צמצמו אף הם את האספקה כתוצאה ממזג האוויר, גרמה הירידה בהיקף היצוא מישראל לעליית מחירים של 20-40 אחוז באירופה.

העיכוב בפריחה מצטרף לשורה של בעיות וקשיים עימם מתמודדים המגדלים. כתוצאה מקריסת אגרקסקו נכבשו חלק מהשווקים האטרקטיביים בעולם על ידי מגדלים מאפריקה, שמיהרו לנצל את הוואקום שנוצר. כמו כן, המגדלים סובלים באופן קבוע ממחסור בעובדים מאחר והממשלה אינה מספקת את מכסת העובדים הזרים שנקבעה לענף החקלאות. בעייה נוספת שהתווספה היא מחסור בטיסות המטען, לאחר שאלעל הורידה מטוס מטען בקו ישראל - אירופה.

בישראל נותרו רק 400 מגדלי פרחים פעילים, לעומת אלפי מגדלים בעבר. היקף היצוא צפוי להגיע השנה ל-100 מיליון אירו.