הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארגון מגדלי הירקות שלח תלונה לארגון ה-OECD


התלונה הוגשה לאור הדו''ח שהוכן במשרד החקלאות, לפיו ישראל היא המדינה היחידה החברה בארגון OECD בה מטילים על החקלאים מס מעסיקים, כמכשיר להעדפת עובדים מקומיים, ובשל העובדה שעד כה הדרישה להסרת המס המיותר נתקלה בסירוב

מערכת פורטל החקלאות  19-12-2011


בישראל, בדומה לכל מדינות העולם המערבי, נאלצים החקלאים להעסיק עובדים זרים, מפאת המחסור בעובדים מקומיים המעוניינים לעבוד בייצור החקלאי. בשל כך החקלאים הישראליים נאלצים לשלם "קנס" בצורת מס מעסיקים, בשיעור 10% מגובה השכר המשולם לעובדים.

עד כה נכשלו כל המאמצים של החקלאים לבטל את המס, המהווה מעין "עונש" על כך שהם מעסיקים עובדים זרים, למרות שכאמור, אין לחקלאים בישראל חלופה אחרת. לאחר פניות בנושא לכל הגורמים הרלוונטיים, שלא הביאו לכל שינוי, כולל ישירות לראש הממשלה, לא נותר למזכיר ארגון מגדלי ירקות, מאיר יפרח, אלא להגיש תלונה בנושא לארגון ה-OECD, באמצעות נציגת ישראל בארגון, גב' ריטה גולדשטיין גלפרין.

ארגון OECD, הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי, הוא ארגון בינלאומי של המדינות המפותחות, המקבלות את עקורות הדמוקרטיה הליברלית והשוק החופשי. בספטמבר 2010 הייתה ישראל לחברה בארגון. מאמצים רבים נעשו בישראל כדי לעמוד בתנאי ההצטרפות, וזהו סוד גלוי שהישגיה של החקלאות בישראל היוו שיקול מכריע לצירוף ישראל לארגון, בזכות היות החקלאות בארץ מהמתקדמות ומהיעילות בעולם בכל הנוגע לשימוש במים ובקרקע.

בדו''ח שהוכן במשרד החקלאות בינואר 2011, הגיעו המחברים, טל שלומי ואורי צוק בר, למסקנה כי המסים וההיטלים המוטלים בישראל על חקלאים מעסיקי עובדים זרים הם גבוהים מאשר בכל מדינה אחרת החברה ב-OECD וכי ישראל היא המדינה היחידה שגובה מס מעסיקים על העסקת עובדים זרים בחקלאות. עוד מצוין בדו"ח משרד החקלאות, כי ארגון OECD שולל לחלוטין שימוש בהיטלים גבוהים על מעסיקי עובדים זרים כמכשיר עיקרי ליצירת העדפה לעובדים מקומיים, ואין מדינה החברה בארגון העושה שימוש בהיטלים מסיבה זו.

מס המעסיקים, יחד עם עם אגרות נוספות המוטלות על החקלאים, הגובה מהם מדי שנה סכום של קרוב ל200- מיליון ש"ח, מוסר מאיר יפרח, הינו פעמים רבות נקודת האל-חזור להמשך קיומו של משק חקלאי. למרות מאמצינו הרבים, להסיר את הנטל המיותר והבלתי מוצדק מעל החקלאים, מוסיף יפרח, טרם הגענו לתוצאות, וכל טיעוננו נופלים על אוזניים בלתי קשובות. לפיכך בחר ארגון מגדלי ירקות בדרך הבלתי שגרתית, להגיש תלונה לארגון OECD, שהצטרפות ישראל אליו נשענה לא במעט על הישגי החקלאות, כדי שיתריע ויפעיל השפעתו להסרת המדיניות המפלה כלפי החקלאים בישראל.