הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ארגוני החקלאים: ''האוצר אחראי לעליית מחירי המזון''


בפגישה עם שר האוצר יובל שטייניץ הזהירו ראשי ארגוני החקלאים מפני מחסור בתוצרת חקלאית ועליית מחירים: ''להיטלים ולמיסים המוטלים על החקלאים בישראל אין אח ורע בעולם. אולם מי שבסופו של יום ישלם את המחיר יהיה תושבי מדינת ישראל, שייאלצו לשלם הרבה יותר עבור הירקות והפירות''

מערכת פורטל החקלאות  20-12-2011


ראשי ארגוני החקלאים, נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל מאיר צור, ומזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבו וילן נפגשו היום (ג') עם שר האוצר יובץ שטייניץ. בפגישה הביעו ראשי הארגונים החקלאיים חשש כבד לירידה הדרסטית בתפוקה החקלאית, לאור העלויות הכבדות המוטלות על החקלאים, בעיקר בעלות המים ומס המעסיקים על עובדים זרים.

בעניין העובדים הזרים, התגלעו חילוקי דעות מהותיים בין הנוכחים בפגישה. אף ששר האוצר תומך בהצעת החקלאים לאפשר עובדים זרים עונתיים, הוא לא מוצא לנכון לבטל את מס המעסיקים. במהלך החודש הקרוב החקלאים ימשיכו במשא ומתן עם אגף התקציבים באוצר, במטרה למתן את רוע הגזירה. החקלאים התריעו בפגישה עם שר האוצר כי העלאת מיסים והיטלים נוספים לא תעבור בשקט אצל החקלאים. אתמול שלח ארגון מגדלי הירקות תלונה לארגון ה-OECD בנושא מס המעסיקים.

למרות זאת הזדהה שטייניץ עם מצוקתם של החקלאים ואמר: "מצב החקלאות בישראל הוא כמו המשל על הסוס - הוא ימשיך לעבוד למרות שכל יום נותנים לו קצת פחות אוכל. בסוף, הוא ימות מרעב".

בנושא מכסות המים לחקלאות, הסכים שר האוצר עם טענת החקלאים כי רשות המים לא עומדת במכסות הברזל שנקבעו בעבר, ומקצה מכסות נמוכות יותר. מכסת הברזל עומדת על 455 מיליון קוב מים, ומוגדרת ככמות המינימום להמשך קיום ענף החקלאות בישראל. שר האוצר הנחה את שאול מרידור מאגף התקציבים לטפל בעניין מול משרד החקלאות.

בעניין ההון החוזר בחקלאות הנחה שר האוצר את צוות משרדו להניח הצעה, תוך שבועיים ימים, לפתרון בעיית ההון החוזר לחקלאים. זאת לאחר שבמשך שנה, לא קודמה תכנית שכזו, למרות סיכום קודם של החקלאים עם שר האוצר.

דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים בישראל ומאיר צור יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים מסרו בשם החקלאים כי "להיטלים ולמיסים המוטלים על החקלאים בישראל אין אח ורע בעולם. אולם מי שבסופו של יום ישלם את המחיר יהיה תושבי מדינת ישראל, שייאלצו לשלם הרבה יותר עבור הירקות והפירות. כבר היום חקלאים נאלצים להפחית את כמות הגידולים לאור חוסר הכדאיות הכלכלית, מה שגורם למחסור בתוצרת חקלאית לטווח הארוך ולעליית מחירים. בשבוע האחרון כולנו היינו עדים להשפעה ההרסנית שיש לעלייה הדרסטית במחירי הירקות על יוקר המחיה בישראל ".